Hoci sa dnes svet doslova zbláznil do triedy SUV, kompakty nižšej strednej triedy patria stále k pilierom európskeho trhu. V súčasnosti majú na celkových registráciách približne pätinový podiel. K ich lídrom patrí okrem Golfu či Astry už dve desaťročia aj Ford Focus. Za ten čas ich predala americká automobilka v Európe viac ako sedem miliónov. Práve v čase výročia prichádza so štvrtou generáciou, ktorej premiéru naplánovala mimo veľkých autosalónov na internej akcii v Kolíne nad Rýnom. Aj to jasne dokazuje, aký dôležitý je tento model pre budúcnosť Fordu. Veď celosvetový odbyt už presiahol hranicu 16 miliónov kusov.
Atletický dizajn aj crossover
Novinka sa rodila na čistom hárku papiera s cieľom postaviť to najlepšie auto vo svojej triede a najlepší Focus v histórii. Ako základ poslúžila novučičká platforma C2. Aj vďaka nej schudol Focus medzigeneračne o 88 kg. Torzná tuhosť karosérie vzrástla o 20 % a tuhosť jednotlivých bodov zavesenia dokonca o 50 %. Atletický dizajn ťaží z nových proporcií. Najmä z predĺženého rázvoru náprav o 53 mm na konečných 2 701, ktorý skrátil previsy. Predná kapota je vplyvom posunutia predných stĺpikov dlhšia. Dynamický postoj podporujú aj masívne zadné stĺpiky, do ktorých zabiehajú okná zadných dverí.
Predná maska je väčšia ako v minulosti a posunutá nižšie. Naopak, moderné LED svetlá putovali vyššie. Z profilu zaujme plavná spodná línia okien a vzadu zas po prvýkrát použité delené svetlá. Focus pôsobí solídnejšie a sebavedomejšie. Identitu podporuje veľký zadný nápis Focus pod logom Fordu. Bonusom je aj lepšia aerodynamika, na ktorej sa podieľa hladký podvozok, aktívne lamely prednej masky aj optimalizovaný tvar spätných zrkadiel. Výsledkom je koeficient čelného odporu vzduchu Cd 0,273 v prípade hatchbacku. Na výber bude trinásť lakov karosérie vrátane nových Orange Glow a Desert Island Blue. To ale nie je koniec.
Nový Focus sa totiž okrem verzií hatchback, kombi a sedan predstaví aj v outdoorovom predvedení Active, luxusnom Vignale a športovom ST-Line. Active má o 30 mm väčšiu svetlú výšku a neprehliadnuteľnú plastovú ochranu prahov či nárazníkov. Focus Vignale posilňuje luxusný imidž špecifickou prednou maskou, väčšou porciou chrómu a veľkými hliníkovými diskami kolies. Vyhradený je preň aj exkluzívny fialový odtieň laku Dark Mulbery. ST-Line stavia na zväčšených sacích otvoroch v prednom nárazníku, agresívnejšej čiernej maske, zväčšenom strešnom spojleri alebo zadnom difúzore a dvojfarebných diskoch.
Viac miesta a bezpečnosti
Interiér má priniesť viac priestoru. Šírka kabíny vo výške ramien narástla na 1 421 mm. Zadní cestujúci zas získali o 50 mm väčšiu rezervu na nohy a o 60 mm viac v oblasti pliec. Objem kufra ostáva tajomstvom. Ford však uviedol, že po sklopení zadných operadiel je celkový využiteľný objem hatchbacku 1 650 litrov. Výška kufra sa zväčšila o 43 a dĺžka o 25 mm. Nakladanie uľahčuje automatické otváranie veka aj s nožným senzorom. Dizajn interiéru popisuje Ford ako jednoduchý a nekomplikovaný s dôrazom na precízne spracovanie a ergonómiu. Horizontálne stavaná palubná doska je osadená 8-palcovým dotykovým displejom rozhrania SYNC 3.
Kompatibilitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba indukčná nabíjačka. Samozrejmosťou je hlasové ovládanie. Rozšírením o modul FordPass Connect s Wi-Fi pripojením získate možnosť využívať nielen internetové služby či pripojiť až desať zariadení ale aj ovládať niektoré funkcie na diaľku vrátane štartovania a odomykania. Zistíte tiež polohu vozidla a jeho stav na základe údajov palubného počítača. Nový Focus je tiež prvým Fordom s head-up displejom. Z luxusných prvkov vybavenia spomeňme aparatúru B&O Play s výkonom 675 W a desiatimi reproduktormi, vrátane subwoofera. Kým verzia ST-Line využíva karbónové dekorácie, Vignale preferuje klavírnu čerň.
Ford si dal záležať na bezpečnosti. Veľkou novinkou sú adaptívne full-LED reflektory s osvetlením zákrut. Na tom by nebolo nič zvláštne, no po prvýkrát dokážu spolupracovať s čítačkou dopravných značiek a kamerou s dosahom 65 metrov, čo znamená upravenie svetelného toku v predstihu, napríklad ešte pred príchodom ku križovatke alebo kruhovému objazdu. Autonómne brzdy registrujú nielen chodcov ale aj cyklistov. Adaptívny tempomat je zas vybavený funkciou Stop & Go. Monitoring jazdných prúdov doplnila podpora riadenia. S tou môže vodič počítať aj pri vyhýbaní sa prekážke v krízových situáciách. Parkovací asistent balíka Co-Pilot360 zvláda zaparkovanie aj vyparkovanie bez nutnosti ovládať volant a pedále. Priplatiť si môžete aj za výstrahu pred jazdou v protismere.
Na začiatok sedem motorov
Pod kapotou sa odohrala malá revolúcia. Najväčším prekvapením je asi fakt, že Focus už nepočíta s benzínovými štvorvalcami. Nové preplňované 3-valce 1,0 EcoBoost (74, 92 kW) a 1,5 EcoBoost (110, 134 kW) sa však majú čím pochváliť. Napríklad premiérovým vypínaním jedného valca pri nízkom zaťažení, čo znižuje spotrebu paliva. Proces odpájania trvá len 14 milisekúnd, čo je 20-krát rýchlejšie ako mrknutie oka. Väčší z motorov zas dostal priame aj nepriame vstrekovanie. Emisie sadzí majú pod kontrolou filtre pevných častíc. Naftu budú tankovať 4-valce 1,5 EcoBlue (70, 88 kW) a 2,0 EcoBlue. Zaujímavý je najmä väčší agregát s odsadeným kľukovým hriadeľom a oceľovými piestmi.
Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky. Pre motory 1,0 EcoBoost (92 kW), 1,5 EcoBoost (110 kW), 1,5 EcoBlue (88 kW) a 2,0 EcoBlue je pripravená nová 8-stupňová automatická prevodovka sotočným ovládačom. Aj vďaka nej má klesnúť priemerná spotreba Focusu o približne 10 %. Podvozok počíta s plne nezávislým zavesením kolies a dokonca adaptívnymi tlmičmi Ale pozor, len pri výkonnejších verziách. Slabšie disponujú prvýkrát jednoduchšou zadnou vlečnou nápravou s torznou priečkou a patentovaným systémom pružín odvodeným zo športovej Fiesty ST. Aj v tomto prípade pomáha zadný pomocný rám.
Úplnou novinkou drahších verzií sú adaptívne tlmiče CCD, ktoré sa prispôsobujú okamžitým podmienkam a upravujú účinok tlmenia a pruženia. Situáciu monitorujú každé dve milisekundy. Ak je nimi Focus vybavený, disponuje okrem štandardných jazdných režimov Normal, Sport a Eco, ktoré upravujú reakcie motora, prevodovky či riadenia, aj dvoma ďalšími módmi Comfort a Eco-Comfort. Špecificky naladený podvozok majú verzie ST-Line a Active. Výrobu Focusu zabezpečí produkčný závod Fordu v nemeckom Saarlouis, do ktorého automobilka investovala 600 miliónov eur. Na Slovensku spustí importér predaj koncom roka. Slovenskú premiéru by ale Focus mohol absolvovať už na jeseň.
Technické údaje
Motor | 1,0 EcoBoost | 1,0 EcoBoost | 1,5 EcoBoost | 1,5 EcoBoost | 1,5 EcoBlue | 1,5 EcoBlue | 2,0 EcoBlue |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 999 | 1 497 | 1 497 | 1 499 | 1 499 | 1 996 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 74/4 500 | 92/6 000 | 110/6 000 | 134/6 000 | 70/3 600 | 88/3 600 | 110/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 170/1 400 | 170/1 400 | – | – | 300/1 750 | 30/1 750 | 370/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M/8A | 6M | 6M/8A | 6M | 6M/8A | 6M/8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 186 | 200 | – | – | 183 | 196 | – |
0 – 100 km/h | 12,1 | 10,0 | – | – | 11,4 | 10,0 | – |