Brembo: Brzdy budú elektronické. Už čoskoro

Talianska spoločnosť Brembo predpokladá masívny nástup bŕzd, ktoré nebudú spojené s pedálom hydraulickým okruhom. Stačiť má kábel. Podobné pokusy sa však zatiaľ skončili fiaskom.

09.05.2018 12:00
debata (3)
Nová generácia elektro-hydraulických bŕzd spojí... Foto: Brembo
Brembo - elektronické brzdy Nová generácia elektro-hydraulických bŕzd spojí brzdový pedál so samotnými brzdami elektronickou cestou.

Brzdy áut dostali v posledných rokoch mnohé vychytávky. Od protiblokovacieho a protipreklzového systému až po funkciu ESC, ktorá zabraňuje pribrzďovaním kolies priečnemu šmyku. Dokážu tiež zastúpiť funkciu uzávierky diferenciálu, pomôcť pri rozbehu do kopca alebo pri udržiavaní stability pri prudkom klesaní. To, čo sa však nezmenilo, je ich základný princíp. Okrem výnimiek je vždy brzdový pedál spojený s hydraulickým okruhom, ktorý vytvára po stlačení tlak na piestiky a následne pritlačí brzdové doštičky ku kotúču alebo k bubnu. To by sa však malo zakrátko zmeniť.

Tvrdí to Brembo, taliansky expert na brzdové systém. Budúcnosť vidí v elektro-hydraulických brzdách, ktoré stratia priamu väzbu medzi pedálom a samotnými brzdami. Samozrejme, nie je to úplná novinka, veď Mercedes-Benz prišiel s podobnou technológiou už v roku 2001 v luxusnom kupé SL a neskôr aj v triede S a E či superšporte SLR. Mimo neostala ani luxusná divízia Maybach. Problémom však bola spoľahlivosť. Daimler nakoniec stiahol svoje elektronické brzdy z výroby a dodnes sa k nim nevrátil. Zdá sa však, že fiasko Mercedesu Brembo neodradí.

Tlak na brzdy bude vyvíjať hydraulický... Foto: Brembo
Brembo - elektronické brzdy Tlak na brzdy bude vyvíjať hydraulický zásobník. O presnú distribúciu sa zas postarajú aktuátory.

„Elektronické brzdy sa stanú trendom budúcej dekády. Systém brzdenia po drôte prináša totiž nám aj automobilkám veľkú flexibilitu v oblasti ladenia. Používame to už vo formule jeden a teraz prichádza čas na masové autá. Budú sa dať nastaviť tak, aby vytvárali mäkký alebo ostrý dojem, budú mať kratšiu alebo dlhšiu brzdnú dráhu, podobne ako to je bežné pri nastaveniach podvozkov či riadenia,“ povedal výkonný riaditeľ Bremba Giovanni Canavotto. Ďalšou výhodou bude nižšia hmotnosť, keďže káblové zväzky budú ľahšie ako hydraulický okruh. Minulosťou by sa tiež mohla stať spätná väzba na pedál pri zásahu ABS.

Hydrauliky sa však elektronické brzdy celkom nezbavia. Budú totiž elektro-hydraulické. Potrebný tlak na brzdy vytvorí vysokotlakový zásobník, dimenzovaný na viacero brzdení za sebou. Keď vodič stlačí elektronický pedál, riadiaci softvér vypočíta požadované brzdné tlaky pre každé z kolies a pomocou tlakových modulátorov či aktuátorov nasmeruje potrebné množstvo k brzdám. To všetko má prebehnúť rýchlejšie ako pri klasickom hydraulickom systéme, z čoho vyplýva kratšia brzdná dráha. Znie to dobre, ale pred konštruktérmi je ešte veľa práce.

Elektronika má totiž veľký problém – buď pracuje, alebo nie. Pri notebooku vám to život neohrozí, ale v prípade náhlej nefunkčnosti bŕzd je váš život v nebezpečenstve. Sám Canavotto pripúšťa, že najviac času bude vyžadovať práve softvér, aby všetky dotknuté komponenty pracovali v dokonalej súhre. Je však presvedčený, že k masovému rozšíreniu príde už v ďalšej dekáde. Celkový prechod bude však dlhodobou záležitosťou, asi ako pri nástupe kotúčových bŕzd, ktoré nahradili bubnové. A v prechodnom štádiu systém využije aj bezpečnostné hydraulické spojenie medzi pedálom a brzdami, aby fungovali aj pri výpadku elektrických systémov.
Brembo - elektronické brzdy
Brembo - elektronické brzdy
+3Brembo - elektronické brzdy

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #brzdy #Brembo
Články podľa značiek