Malá japonská „motokára“ patrila vždy k cenovo najdostupnejším hothatchom. Napokon, výkon pri nej nehral prvé husle. Swift Sport si v minulosti vystačil s atmosférickým 4-valcom s objemom 1,6 litra a hravými jazdnými vlastnosťami danými nízkou hmotnosťou a kompaktnými rozmermi. O to viac zvedavosti vzbudzovala nová generácia, ktorá tak trochu mení jeho DNA. A Suzuki nás s ňou naťahuje už poriadne dlho. Prvé snímky japonskej verzie Sportu boli na svete už v januári 2017 a po celý rok nás Suzuki zásobovalo čiastkovými informáciami. Napríklad, že novinka bude ľahšia a po prvýkrát v histórii „prešaltuje“ na turbo.
Európska špecifikácia nakoniec debutovala až v marci v Ženeve, ale opäť bez toho najdôležitejšieho – presných technických a dynamických parametrov. Tajomstvom ostávala naďalej akcelerácia na stovku či maximálna rýchlosť, teda kľúčové vlastnosti pre hothatch. Ten čas prišiel až teraz a zdá sa, že sa je na čo tešiť. Nový Swift Sport ostal totiž verný „chapmanovskej“ filozofii nízkej váhy, no pridal viac koní aj krútiaceho momentu. To všetko je pritom zabalené do oveľa atraktívnejšieho kabáta. Tuning je zjavný na prvý pohľad. Veľká čierna predná maska vyčnieva z obrysu viac ako pri bežnom Swifte a nárazníky pridávajú potrebnú agresivitu. Diódové reflektory zas dostali tmavé pozadie.
Z profilu zaujmú 17-palcové dvojfarebné disky, kontrastné plastové prahy aj väčší strešný spojler. Vzadu si nemôžete nevšimnúť plastovú vložku v nárazníku s dvojicou chrómových koncoviek výfukov. A nie sú tu naozaj len na parádu. Swift totiž zamenil atmosférickú „jednašestku“ za preplňovaný štvorvalec 1,4 BoosterJet (103 kW) s priamym vstrekovaním paliva. Motor známy z Vitary Sport je pre Swift nepochybne „živou vodou“. V porovnaní s minulosťou získal totiž o 11 kW viac. A ešte výraznejšie si polepšil v krútiacom momente. Ten narástol zo skromných 148 až na 230 Nm. A k dispozícii už od 2 500 otáčok za minútu, teda neporovnateľne nižšie.
Zvýšením výkonu ale Swift Sport rozhodne nekončí. Obrovskou výhodou je zníženie hmotnosti. Napriek vyššej tuhosti karosérie sa technikom podarilo medzigeneračne ušetriť na váhe 80 kg. To znamená, že Sport s vodičom na palube váži toľko ako jeho prázdny predchodca. Pohotovostná hmotnosť je len 975 kg. Samozrejme aj vďaka novej platforme Heartec a kompaktným rozmerom. Veď Swift ostáva formátom stále s bezpečnou rezervou pod hranicou štyroch metrov, čo je menej, ako má väčšina konkurentov v nižšej triede. Na dĺžku má 3 890, na šírku 1 735 a na výšku 1 495 mm. Zato rázvorom náprav 2 450 mm za priemerom nezaostáva.
V kombinácii s optimalizovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je výsledkom úprav šprint na stovku za 8,1 sekundy, čo je zlepšenie o osem desatín a maximálna rýchlosť 210 km/h (+ 10 km/h). Swift Sport vie navyše svoju dynamiku využiť naplno vďaka úpravám podvozku. V zákrutách sa vie oprieť do väčšieho rozchodu kolies a o 15 mm zníženej svetlej výšky. Pomáha aj o 15 % vyššia tuhosť odpruženia, tlmiče Monroe, stabilizátory s väčším priemerom či kvalitenjšie ložiská. To všetko bez extrémneho dopadu na komfort jazdy, aby ostal Swift naďalej praktickým modelom pre každodenné použitie.
Ani interiér nezabudol na adrenalínovú povahu. Upravená je grafika prístrojového panelu s novými ukazovateľmi tlaku a teploty oleja či multimediálneho rozhrania so 7-palcovým dotykovým displejom. Vodič má v rukách kožený perforovaný volant so skosenou spodnou časťou a dekoráciami z klavírnej černe. Kožu nájdeme aj na hlavici radiacej páky. Anatomické sedadlá so zvýšenou bočnou oporou dostali špecifické čalúnenie s kontrastným červeným prešívaním. Športovú atmosféru dotvára červená lišta na „palubovke“, rovnako sfarbené dekorácie na stredovom tuneli či hliníkové pedále. V sérii je automatická klimatizácia, navigácia aj bezkľúčový prístup a štartovanie.
Rovnako bohatá je paleta bezpečnostných systémov. Ako jedno z mála áut nižšej triedy je Swift vybavený adaptívnym tempomatom, aktívnym systémom pre udržiavanie v jazdnom prúde, ale aj autonómnymi brzdami s monitoringom chodcov. V Sporte sériovo. Základom týchto asistentov je kamera a laserový senzor. Spomeňme, že slovenskú premiéru absolvoval Swift Sport na aprílovom autosalóne v Bratislave. Do predaja sa však chystá až v priebehu leta. Presnú cenu zatiaľ importér neoznámil.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 980 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 495 |
Rázvor náprav (mm) | 2 450 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 265 – 279/37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 975 kg |
Technické údaje
Motor | 1,4 BoosterJet |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 373 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo |
Max. výkon (kW/ot.) | 103/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 230/2 500 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,0 |