
Dacia Duster druhej generácie je v podstate novým autom. Na trh dorazila len vlani a k nám začiatkom roka. To je dosť skoro na radikálne zmeny. A predsa prebehnú. Ako inak, súvisia s novými emisnými normami a s príchodom realistickejšej procedúry merania spotreby WLTP. Naznačil to už náhly výpadok motora 1,2 TCe z ponuky Dusteru, a teraz je na rade naftová ponuka. Súčasné diesle 1,5 dCi s výkonom 66 alebo 80 kW nemajú šancu. Dacia ich musí nahradiť. Ani nie po roku výroby tak prichádza Duster s dvojicou čistejších vznetových motorov s označením Blue dCi.
Zákazníci z nich budú nepochybne profitovať, pretože sú výkonnejšie. Slabší agregát 1,5 Blue dCi 95 sa posilní zo 66 na približne 70 kW a jeho krútiaci moment narastie o 30 Nm, na konečných 230. Silnejší motor 1,5 Blue dCi 115 bude mať teraz namiesto 80 približne 83 kW a krútiaci moment až 280 Nm, čo je o 20 viac. Papierová spotreba 4,4 litra ostane zachovaná, dynamika sa však zlepší. Slabší diesel zvládne stovku za 12,6 sekundy a silnejší za 10,5 sekundy. To je o 1,2 , respektíve 1,3 sekundy lepší výsledok.

Maximálna rýchlosť sa vyšplhá zo 158 na 167 a v druhom prípade zo 171 na 179 km/h. To všetko je fajn, ale hlavnou zmenou je nasadenie systému selektívnej katalytickej redukcie výfukových plynov SCR. Takže budúci majitelia budú musieť okrem nafty tankovať aj prísadu AdBlue. Zároveň možno očakávať, že s novými dieselovými motormi bude Duster drahší. A to môže byť problém, pretože hlavným tromfom Dacie, Duster nevynímajúc, je jej bezkonkurenčne nízka cena. Ako sa to odrazí v cenníku, zatiaľ nevieme.
V súčasnosti zaplatíte za Duster 1,5dCi 90 s predným náhonom od 13 240 eur a za verziu 1,5 dCi 110 od 14 440 eur. Vychádzať môžeme len zo zverejnenej ceny vo Francúzsku, kde Duster s novým dieslom 1,5 Blue dCi 95 stojí od 14 350 eur. Samozrejme, špecifikácia pre francúzsky trh môže byť odlišná. No nárast tu je. A týkať sa bude aj iných modelov. Je totiž isté, že nová technika sa postupom času rozšíri aj do ostatných vozidiel rumunského výrobcu od Sandera cez Logan až po MPV Lodgy či úžitkový Dokker. To znamená, že ceny bude musieť Dacia „dolaďovať“ aj tam.