Mníchov šliape na plné obrátky. Najmä čo sa týka populárnej triedy SUV. Len za posledný rok uviedol na trh nové generácie X1, X2, X3 a X4. Lavína bude pritom pokračovať. A to nielen dlho očakávanou vlajkovou loďou X7, ktorá zaútočí na Mercedes-Benz GLS či veľké americké full-trucky Cadillac Escalade a Lincoln Navigator, ale aj štvrtou generáciou BMW X5, teda modelom, ktorý v Mníchove pred dvadsiatimi rokmi odštartoval éru športovo-úžitkových vozidiel. Má za sebou úspešný príbeh. Za ten čas z neho putovalo k zákazníkom 2,2 milióna exemplárov. Príchod štvrtej generácie je pritom trochu prekvapením.
Väčší formát a drsnejší vzhľad
Tá súčasná je totiž na trhu len od roku 2013, čiže päť rokov, počas ktorých ešte nestihla ani len zostarnúť. Lenže v Mníchove kopli do koní a skrátili jej životný cyklus, čo bude iste výhoda vzhľadom na nové emisné normy. Čo sa teda zmenilo? Nová X-päťka je postavená, podobne ako sedany radu 5 a 7, na novej modulárnej platforme CLAR. O nižšej hmotnosti ale BMW nehovorí, napokon novinka je väčšia a priam nabitá technológiami. Do dĺžky pribudlo 36 (4 922 mm), do šírky 66 (2 004) a do výšky 19 mm (1 745 mm). Rázvor sa natiahol o 45 mm na konečných 2 975.
To dáva X5 zjav mohutnejšieho auta, čo podporuje aj evolučne prepracovaný dizajn. Najväčšou novinkou sú nepochybne spojené 8-uholníkové predné ľadvinky. Napokon, tento trend naznačilo BMW už konceptmi svojich elektromobilov iX3 či i Vision Dynamic Concept. Lemované sú svetlami s „ixkovou“ grafikou. Už v základe obsahujú full-LED technológiu. Priplatiť si ale môžete za laserové svetlá Laserlights a adaptívne Adaptive LED Headlights s dosahom až 500 metrov. Naopak, zadné LED svetlá pôsobia oveľa konvenčnejšie ako doteraz. Zmizla z nich totiž typická grafika v tvare písmena L.
Profil zdobia rôzne prelisy, dynamicky ladený tvar okien a disky s priemerom od 18 až do 22 palcov. Zákazníci dostanú na výber dva pakety – xLine alebo M Sport. Prvý z nich posilňuje zvýšenou ochranou podvozka a matnými ľadvinkami off-roadový imidž X5, kým paket M Sport dodáva chrómom, 20-palcovými dvojlúčovými diskami, lakovanými podbehmi a zväčšenými sacími otvormi v nárazníku dôraz na športový charakter. Panoramatická strecha bude mať až o 30 % väčšiu priehľadnú plochu. To, čo nevidieť, je použitie akustického čelného a bočných okien. Aerodynamiku zlepšuje množstvo detailov vrátane aktívnych lamiel chladiča.
Displeje aj hviezdna obloha
Palubná doska bude už v sérii vybavená digitálnym prístrojovým panelom a dotykovým displejom multimediálneho rozhrania iDrive. Po prvýkrát sú tieto prvky opticky a graficky harmonizované. Úplne nový je panel štvorzónovej klimatizácie aj elektronický volič prevodovky Steptronic. V sériovom nájdete kožené čalúnenie Vernasca. Sedadlá môžu byť ventilované a masážne. Z luxusných prvkov spomeňme strešné okno Sky Lounge s 1 500 svetelnými bodmi, ktoré vytvárajú efekt hviezdnej oblohy, uvítacie osvetlenie Light Carpet v oblasti priestoru pre nastupovanie, osem vôní aromatického systému či audio Bowers & Wilkins s výkonom 1 500 W a 20 reproduktormi.
Okrem priestrannejšej kabíny ponúkne X5 aj väčší batožinový priestor. Ten je ukrytý pod dvojdielnym vekom. Obe časti možno ovládať bezdotykovo. Už v základe sa do kufra zmestí 645 litrov a po sklopení zadných sedadiel delených v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40 vzrastie prepravná kapacita na 1 860 litrov. Sedadlá môžu byť ovládané elektricky a to aj z priestoru kufra. V ponuke ostáva sedemmiestna verzia s tretím radom sedadiel. A ešte je tu jedna vychytávka. Kryt batožinového priestoru sa vie elektricky zapustiť do jeho dna.
Za zmienku stoja asistenčné systémy. Autonómne brzdy registrujú okrem chodcov aj cyklistov. Samozrejmosťou je rýchlostný asistent prepojený s čítačkou dopravných značiek. Príplatkový balík Driving Assistent proffesional prináša systémy ako automatickú zmenu jazdného prúdu, asistent pre jazdu v kolóne či automatický vyhýbací manéver, varovanie pred križujúcimi vozidlami a jazdou v protismere. Parkovací asistent dokáže zaparkovať a vyparkovať aj bez vodiča za volantom. Za zmienku stojí Digital Key, ktorý umožňuje otvárať a zatvárať vozidlo smartfónom.
V Európe bez 8-valca
Kariéru odštartuje X5 s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi TwinPower Turbo, vždy v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic a pohonom oboch náprav xDrive. Najväčšou bombou je prepracovaný 4,4-litrový benzínový 8-valec verzie xDrive50i (340 kW, 650 Nm), s ktorým X5 zrýchli na stovku za 4,7 sekundy. Bohužiaľ, do Európy sa nechystá. Jeho vychytávkou je dvojica turbodúchadiel umiestnená medzi radami valcov (Hot inner V) či filter pevných častíc. Ten má aj menší benzínový radový 6-valec verzie xDrive 40i (250 kW, 450 Nm), s ktorým je v šprinte na stovku X5 len o 0,8 sekundy pomalšie.
Naftu reprezentujú výlučne trojlitrové radové 6-valce. Základom je xDrive30d (195 kW, 620 Nm) s jediným turbom Twin Scroll. Ten silnejší, vo verzii M50d (294 kW, 760 Nm) však disponuje dvoma nízkotlakými a dvoma vysokotlakými turbodúchadlami, takže v akcelerácii prekoná aj slabšiu benzínovú verziu. Stovku zvládne za 5,2 sekundy. Pohon oboch náprav xDrive preferuje zadné kolesá, pravdepodobne v pomere 40 : 60 ako pri X3. S prenosom výkonu na asfalt pomáha vo verziách M Sport elektronicky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu s lamelovou spojkou vybavenou servomotorom a axiálnou vačkou. Potom dokáže systém preniesť až 1 500 Nm.
Kolesá nesú predné dvojité trojuholníkové ramená a zadné 5-prvkové závesy. Už v základe má X5 adaptívne tlmiče, pracujúce v módoch Comfort alebo Sport. Priplatiť si môžete za športový podvozok M Sport s 21-palcovými diskami, riadenou zadnou nápravou a aktívnymi stabilizátormi potláčajúcimi náklony v zákrutách. Vrcholom je vzduchové odpruženie, ktoré pri rýchlosti nad 138 km/h zníži svetlú výšku o 20 mm a, naopak, v teréne ju zvýši o 40 mm. Pneumatické odpruženie je tiež súčasťou po prvýkrát ponúkaného balíka Off-road doplneného o väčšiu ochranu podvozka, elektronickú zadnú uzávierku a terénne informácie zobrazované na displeji.
Off-road packet umožňuje v spojení s trakčnými systémami a pohonom xDrive nastavenie vozidla pre jazdu na piesku, skalách, štrku alebo snehu. Nové BMW X5 sa svetu predstaví na septembrovom autosalóne v Paríži, teda ešte pred premiérou veľkého BMW X7. To by malo nasledovať na motorshow v Los Angeles, keďže mníchovská automobilka už potvrdila svoju neúčasť na januárovom autosalóne v Detroite. Výrobu zabezpečí popri modeloch X3, X4 a X6 americký závod BMW v Spartansburgu v Južnej Karolíne. Neskôr pribudnú 4-valcové verzie aj plug-in hybrid.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 922 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 004 |
Výška (mm) | 1 745 |
Rázvor náprav (mm) | 2 975 |
Veľkosť kufra (l) | 645 – 1 860 |
Technické údaje
Verzia | xDrive40i | xDrive50i | xDrive30d | M50d | |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 998 | 4 395 | 2 993 | 2 993 | |
Počet valcov/ventilov | R6/24 Turbo | V8/32 bi-Turbo | R6/24 Turbo | R6/24 4-Turbo | |
Max. výkon (kW/ot.) | 250/5 500 | 340/5 250 | 195/4 000 | 294/400 | |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 450/1 500 | 650/1 500 | 620/2 000 | 760/2 000 | |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | |
0 – 100 km/h (s) | 5,5 | 4,7 | 6,5 | 5,2 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 243 | 250 | 230 | 250 | |
Spotreba na 100 km /l | 8,8 | 11,6 | 6,8 | 7,2 |