Audi A1 je v ponuke ingolstadtskej značky doslova relikviou. Veď na trhu je neuveriteľných osem rokov, pričom dizajn naznačil rovnomenný koncept A1 už v 2008. Za ten čas Audi kompletne obmenilo svoj výrobný program a koncernový Volkswagen či Seat predstavili novú generáciu subkompaktov – Polo a Ibizu. Len na prémiové a hriešne drahé Audi A1 sa ako zabudlo. To je však už minulosť. Najmenší člen rodiny z Ingolstadtu, z ktorého sa doteraz predalo viac ako 830 000 kusov, prichádza v druhom vydaní a s ambíciou poraziť všetkých súperov.
Ako sa dalo čakať, Audi A1 využíva novú modulárnu platformu MQB A0, ktorá mu umožnila mierne podrásť. Novinka je o 57 mm dlhšia, takže prerástla hranicu štyroch metrov. Rázvor náprav sa natiahol zo skromných 2 469 až na 2 564 mm, čo je rozdiel viac ako desať centimetrov. Na šírku má 1 740 a na výšku 1 410 mm. Dizajnom novinka poriadne priostrila. Má podstatne agresívnejší vzhľad. Spredu púta pozornosť obrovská 6-uholníková maska a nad ňou tri úzke otvory. Agresívne svetlá dopĺňa originálna grafika denných diód. Mimochodom, žiarovky tu už vôbec nenájdete.
Profil oživuje kontrastná strecha a zadný stĺpik v tvare plutvy. Zadné ostro rezané svetlá opakujú grafikou motív tých predných. Priplatiť si môžete za 18-palcové disky kolies. V interiéri neostal kameň na kameni. Práve tu Audi A1 najlepšie dokumentuje svoju prémiovú povahu. V sérii dostane virtuálny prístrojový panel a multimediálne dotykové rozhranie MTI. To môže mať uhlopriečku od 8,8 až do 10,1 palca. Plnú konektivitu zaručujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba ani špičkové audio Bang & Olufsen s jedenástimi reproduktormi.
Bezpečnosť podporujú autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov, adaptívny tempomat či asistent pre jazdu v kolónach. V kufri pribudlo až 65 litrov, takže pod zadné veko naložíte až 335 litrov batožín a po sklopení sedadiel celkových 1 090. Veľa sa menilo aj pod prednou kapotu, kde už na rozdiel od Ibizy a Pola malé Audi nepočíta s naftovými motormi. Označenie jednotlivých verzií bude zodpovedať novej nomenklatúre. Ponuka sa začína preplňovanými litrovými 3-valcami 25 TFSI (70 kW) a 30 TFSI (85 kW). Štvorvalec bežne známy ako 1,5 TSI Evo dostane vizitku 35 TFSI. Jeho 110 kW však nebude maximom.
Na vrchol hierarchie sa totiž postaví Audi A1 40 TFSI s poctivým preplňovaným dvojlitrom, ktorý bude posielať k predným kolesám až 147 kW. Pripravené sú 6-stupňové manuálne a 7-stupňové dvojspojkové prevodovky. Výnimku tvorí len A1 40 TFSI, ktoré dostane 6-stupňové DSG S tronic, schopné preniesť vysoký krútiaci moment. Okrem štandardného podvozka budú môcť zákazníci voliť buď športovú alternatívu s tvrdším odpružením a menšou svetlou výškou, alebo komfortný podvozok s adaptívnymi tlmičmi. Balík Performance obohatí A1 napríklad o výkonnejšiu brzdovú sústavu. Svetovú výstavnú premiéru absolvuje Audi A1 na autosalóne v Paríži.