
Nebojte sa. Nové Jimny ostáva off-roadom so všetkým, čo k tomu patrí. Éra SUV ani crossoverov ho nezasiahla. Napokon, práve pre svoje drsné korene získava už takmer päťdesiat rokov stále viac a viac zákazníkov. Platí to aj o tretej generácii, ktorá prichádza po neskutočných dvadsiatich rokoch. Veď predchodca s kódovým označením JB sa svetu predstavil v roku 1998. Absolvoval síce množstvo modernizácií, ale základy ostávali rovnaké. Dnes však o facelifte hovoriť nemožno. Ten by už v časoch sprísňujúcich sa bezpečnostných a emisných noriem nestačil.
Napriek tomu ostáva Jimny verný pôvodnej filozofii. V žilách mu stále koluje terénna DNA. So všetkým, čo k tomu patrí. Tretia generácia má opäť rámový podvozok, dve tuhé nápravy, pripájateľný pohon predných kolies a neodmysliteľnú redukčnú prevodovku. Všetko je však prepracované. Na ráme pribudli priečne nosníky a výstuha v tvare písmena X. Takže Jimny je v teréne odolnejšie. Nápravy drží trojprvkové zavesenie a o komfort sa starajú vinuté pružiny. Jimny je síce o čosi väčšie, celková dĺžka narástla o 100 mm na konečných 3 645 mm, a to pri zachovaní rázvoru 2 250 mm, no dlhšie previsy terénnym schopnostiam neublížili.

Práve naopak. Vďaka svetlej výške 210 mm, na ktorej pribudlo 20 mm sa zlepšili aj nájazdové uhly. Ten predný z 34 na 37 a zadný zo 46 na 49 stupňov. Prejazdový uhol ostáva na takmer pôvodnej úrovni 28 stupňov. Preruženie kolies s vyšším zdvihom umožňuje väčšie kríženie náprav. To všetko je zabalené do kabáta, ktorý netají off-roadové zameranie. Kubistický dizajn podporuje kolmejšie čelné sklo, široké lemy blatníkov a prahov, ale aj postranne odkvapové žľaby plochej strechy. Drsný výraz dodávajú robustné plastové nárazníky, maska s piatimi vertikálnymi otvormi a kruhové svetlá odkazujúce na časy, keď sa ešte Jimny volalo Samuraj.

Vzadu zaujme rezervné koleso umiestnené na krídlových dverách a svetlá integrované do nárazníka. Jimny jazdí na 15-palcových diskoch a ponúka osem exteriérových farieb vrátane nových odtieňov navrhnutých špeciálne pre tento model – žltý Kinetic Yellow a zelený Jungle Green. V kabíne má byť viac miesta. Veď Jimny je o 45 mm širšie (1 645 mm) a o 20 vyššie (1 725 mm). Najlepšie to dokumentuje batožinový priestor, ktorý narástol z 324 na 377 litrov, čo je o 53 litrov viac. Samozrejme, v tomto prípade hovoríme o údaji po sklopení zadných sedadiel. Inak ostáva za operadlami len skromných 85 litrov.
Kabína je zariadená jednoducho a funkčne. Prísne horizontálna palubná doska a vertikálna stredová konzola zlepšujú odhad vodiča pri náklonoch v teréne. Výhľad ťaží z väčšieho čelného okna a zníženej spodnej hrany bočných okien. Nové sedadlá poskytujú viac komfortu a drsný povrch plastov zas ochranu proti poškriabaniu a ľahšiu údržbu. Ukazovatele jednoduchého prístrojového panelu sú rozsvietené aj cez deň, aby sa uľahčilo odčítanie údajov pri prechode zo svetla do tieňa, časté najmä pri jazde v teréne, najmä v lese.

Napriek minimalistickému duchu je Jimny moderným autom. Chcete dôkaz? Dostalo 7-palcové dotykové rozhranie z Vitary, čo znamená navigáciu aj plnú konektivitu so smartfónmi. K tomu pridáva asistenčné systémy, ktoré by ste od tohto terénneho trpaslíka asi nečakali. Pod názvom Suzuki Safety Support sa skrývajú autonómne brzdy, výstraha pred kolíziou a opustením jazdného prúdu, čítačka dopravných značiek a tiež automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel.

Pod kapotou sa skrýva veľké prekvapenie. Špekulácie o použití preplňovaného 3-valca 1,0 BoosterJet či atmosférického 4-valca 1,2 DuelJet sa nepotvrdili. Suzuki na to išlo inak. Pôvodný 4-valec 1,3 VVT nahradilo väčším s objemom 1,5 litra (77 kW, 130 Nm), mimochodom až o 15 % ľahším. Upsizing priniesol Jimny o 12,5 kW viac výkonu a o 20 Nm krútiaceho momentu. V oboch prípadoch sú hodnoty položené v nižšom pásme otáčok, čo je výhoda pri jazde v teréne. Viac sily sa Jimny iste zíde, keďže na váhe pribudlo približne 100 kg. I tak neprekročila pohotovostná hmotnosť 1,1 tony.

Hnací moment spracúva 5-stupňová manuálna alebo tak trochu archaická 4-stupňová automatická prevodovka. Rýchlostnému spektru Jimny to stačí. Nevýhodou automatu bude skôr spotreba paliva, ktorá sa vyšplhala k údaju 8,5 litra na 100 km. S manuálom je Jimny o 0,7 litra úspornejšie. Prenos výkonu na asfalt zabezpečuje štvorkolka Allgrip Pro s pripájateľným pohonom predných kolies. Navyše je tu redukčný prevod, takže systém ponúka až tri režimy – 2WD (2H), 4WD (4H) a redukovaný 4WD Low (4L).
Uzávierky diferenciálov supluje elektronické pribrzďovanie preklzujúcich kolies LSD. Nechýba hill-holder ani kontrola klesania. S takouto výbavou sa teda v teréne Jimny rozhodne nestratí. Ovládanie pritom zlepšuje tlmič riadenia aj ľahší pohyb radiacej páky so zníženým trením. Automat zas dostal priamu kulisu voliča. Z komfortných prvkov spomeňme premiérovú automatickú klimatizáciu či multifunkčný volant známy z väčšej Vitary. Kedy novinka Suzuki zamieri do Európy, nie je zatiaľ známe. Podobne je to s cenami. Viac sa asi dozvieme v septembri, keď bude mať Jimny premiéru na autosalóne v Paríži.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 645 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 645 |
Výška (mm) | 1 725 |
Rázvor náprav (mm) | 2 250 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Nájazdové uhly predný/zadný (o) | 37/49 |
Prejazdový uhol (o) | 28 |
Veľkosť kufra (l) | 85 – 377 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | do 1 100 |
Technické údaje
Motor | 1,5 VVT |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 462 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC |
Max. výkon (kW/ot.) | 75/6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 130/4 000 |
Prevodovka | 5M/4A (4WD) |
Spotreba na 100 km (l) | 6,8/7,5 |