Fiat predstavuje nové motory MultiAir. Tentoraz s turbom

Fiat, presnejšie koncern FCA, reaguje na sprísňujúce sa emisné limity. Jeho novou zbraňou bude tretia generácia benzínových motorov MultiAir. Skombinuje v nich priamy vstrek, preplňovanie a tiež revolučné elektro-hydraulické ovládanie sacích ventilov.

12.07.2018 12:00
debata
Tretia generácia motorov MutiAir spojí... Foto: FCA
FCA - nové motory MultiAir Tretia generácia motorov MutiAir spojí revolučný systém elektrohydraulického ovládania sacích ventilov s preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva.

Už pred desiatimi rokmi šokoval Fiat svet technológiou MutiAir, keď ponúkol v Punte Evo ako prvý na svete motor, ktorý odpútal sacie ventily od vačkového hriadeľa. O ich ovládanie sa postarali elektrohydraulické aktuátory, čo umožnilo obrovský rozsah časovania a regulácie ich zdvihu. Motor si tak vystačil s jediným vačkovým hriadeľom na strane výfuku. A teraz prichádza na rad tretia generácia. Tentoraz spojená s priamym vstrekovaním paliva aj vodou chladeným turbodúchadlom.

Pôjde o celú rodinu motorov, pričom sa ako prvé predstavia 3-valec s objemom 1,0 litra a 4-valec s objemom 1,3 litra. Menší má výkon 88 kW a krútiaci moment 190 Nm. Väčší zvládne 110 alebo 132 kW pri zhodnom krútiacom momente 270 Nm. Modularitu konštrukcie naznačuje zhodné vŕtanie 70 mm a spaľovacia komora s objemom 0,33 litra. Vďaka tomu vzniknú ďalšie deriváty. Fiat sa tiež chváli nízkou hmotnosťou motorov. Trojvalec má len 93 kg.

Špeciálny tvar spaľovacej komory zaistí krátky... Foto: FCA
FCA - nové motory MultiAir Špeciálny tvar spaľovacej komory zaistí krátky čas spaľovania, a tým aj vysokú účinnosť.

Podpísala sa na tom celohliníková konštrukcia, najmä nová kľuková skriňa vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Teskid. O čistotu výfukových plynov sa budú starať časticové filtre, ale aj krátky čas spaľovania, ktorý zvyšuje účinnosť, a teda znižuje spotrebu paliva. Elektrohydraulické ovládanie sacích ventilov využíva pri nízkom zaťažení otváranie sania v predstihu, kým pri vysokom zaťažení zatvára sanie s oneskorením. To je ďalší faktor vysokej efektívnosti.

Nové agregáty však nebudú mať debut vo Fiate, ale v modernizovanom Jeepe Renegade, ktorý dorazí na trh v septembri. V základe budú motory spojené so 6-stupňovými manuálmi. Kým však 3-valec dostane ako alternatívu dvojspokovú prevodovku, 4-valec môže počítať s 9-stupňovým automatom. Postupne sa motory rozšíria do ďalších modelov koncernu FCA vrátane Fiatov a vo väčších objemových verziách aj do Chryslerov.
FCA - nové motory MultiAir
FCA - nové motory MultiAir
+23FCA - nové motory MultiAir

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #motor #Fiat #Chrysler #FCA
Články podľa značiek