Fiat predstavuje nové motory MultiAir. Tentoraz s turbom

12.07.2018 12:00

Fiat, presnejšie koncern FCA, reaguje na sprísňujúce sa emisné limity. Jeho novou zbraňou bude tretia generácia benzínových motorov MultiAir. Skombinuje v nich priamy vstrek, preplňovanie a tiež revolučné elektro-hydraulické ovládanie sacích ventilov.

Tretia generácia motorov MutiAir spojí...
Tretia generácia motorov MutiAir spojí revolučný systém elektrohydraulického ovládania sacích ventilov s preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva. Autor: FCA

Už pred desiatimi rokmi šokoval Fiat svet technológiou MutiAir, keď ponúkol v Punte Evo ako prvý na svete motor, ktorý odpútal sacie ventily od vačkového hriadeľa. O ich ovládanie sa postarali elektrohydraulické aktuátory, čo umožnilo obrovský rozsah časovania a regulácie ich zdvihu. Motor si tak vystačil s jediným vačkovým hriadeľom na strane výfuku. A teraz prichádza na rad tretia generácia. Tentoraz spojená s priamym vstrekovaním paliva aj vodou chladeným turbodúchadlom.

Pôjde o celú rodinu motorov, pričom sa ako prvé predstavia 3-valec s objemom 1,0 litra a 4-valec s objemom 1,3 litra. Menší má výkon 88 kW a krútiaci moment 190 Nm. Väčší zvládne 110 alebo 132 kW pri zhodnom krútiacom momente 270 Nm. Modularitu konštrukcie naznačuje zhodné vŕtanie 70 mm a spaľovacia komora s objemom 0,33 litra. Vďaka tomu vzniknú ďalšie deriváty. Fiat sa tiež chváli nízkou hmotnosťou motorov. Trojvalec má len 93 kg.

Špeciálny tvar spaľovacej komory zaistí krátky...
Špeciálny tvar spaľovacej komory zaistí krátky čas spaľovania, a tým aj vysokú účinnosť. Autor: FCA

Podpísala sa na tom celohliníková konštrukcia, najmä nová kľuková skriňa vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Teskid. O čistotu výfukových plynov sa budú starať časticové filtre, ale aj krátky čas spaľovania, ktorý zvyšuje účinnosť, a teda znižuje spotrebu paliva. Elektrohydraulické ovládanie sacích ventilov využíva pri nízkom zaťažení otváranie sania v predstihu, kým pri vysokom zaťažení zatvára sanie s oneskorením. To je ďalší faktor vysokej efektívnosti.

Nové agregáty však nebudú mať debut vo Fiate, ale v modernizovanom Jeepe Renegade, ktorý dorazí na trh v septembri. V základe budú motory spojené so 6-stupňovými manuálmi. Kým však 3-valec dostane ako alternatívu dvojspokovú prevodovku, 4-valec môže počítať s 9-stupňovým automatom. Postupne sa motory rozšíria do ďalších modelov koncernu FCA vrátane Fiatov a vo väčších objemových verziách aj do Chryslerov.

FCA -
		nové motory
		MultiAir
FCA - nové
		motory
		MultiAir
+23FCA - nové motory
		MultiAir

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#MultiAir #motor #Fiat #FCA #Chrysler
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk