História Insightu siaha až do roku 1999. Vtedy však išlo o ľahké dvojmiestne hliníkové kupé s asistenčným elektromotorom. V druhej generácii z roku 2009 sa pretransformovalo na oveľa praktickejší štvormiestny liftback. A tretia generácia? Tak tá ide výrazne ďalej. V hierarchii značky sa postaví priamo nad Civic a ponúkne päťmiestny interiér. To znamená priamy útok na Toyotu Prius. Vedeli sme to už v januári v Detroite, kde Honda predstavila rovnomenný koncept. Lenže ako to pri Honde býva, šlo skôr o jemne „dekorovaný“ prototyp sériového Insightu. Najnovšie informácie a fotogaléria to len potvrdzujú.
Insight využíva v maximálnej možnej miere unifikáciu s Civicom. To znamená aj spoločnú platformu s nezávislým zavesením zadných kolies. Všetko však bolo vyladené špeciálne pre tento model. Insight sa tiež vzdal futuristického šatu, ktorý doteraz upozorňoval na jeho ekologickú povahu. Jednoducho, je to veľmi sympatický sedan s plavnými líniami kupé, čo vyhovuje najmä vkusu zákazníkov v USA. Prednou „krídlovou“ maskou evokuje väčší Accord. Už v sérii má full-LED reflektory. Diódy ovládli aj zadné svetlá. Jazdiť bude buď na 16– alebo 17-palcových diskoch kolies. Rozmery, bohužiaľ, nepoznáme.
Normálne auto je to aj pri pohľade do kabíny. Kompromisy v priestore či úžitkových vlastnostiach sa nekonajú. Honda tvrdí, že Insight ponúkne jeden z najpriestrannejších interiérov v segmente. V kufri je slušných 428 litrov pre batožinu, keďže akumulátory našli miesto pod zadnými sedadlami. Delené operadlá (40 : 60) sú navyše sklopné. Palubná doska je osadená 7-palcovým digitálnym prístrojovým panelom a voľne stojacim multimediálnym rozhraním s rovnakou uhlopriečkou. Za príplatok môžete získať 8-palcovú obrazovku.
Samozrejmosťou je navigácia a kompatibilita so smartfónmi či ovládanie niektorých funkcií prostredníctvom aplikácií HondaLink, čo umožňuje odomykanie, zamykanie alebo štartovanie vozidla pomocou smartfónu. A tiež získavanie údajov z palubného počítača. Športový duch podporujú anatomické sedadlá a volant z Civicu. Podstatne vyššia je kvalita použitých plastov. Za príplatok si môžete dopriať výkonné audio s desiatimi reproduktormi a výkonom 450 W. Kompletný je balík asistenčných systémov Honda Sensing vrátane autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu, monitorovania jazdných prúdov, čítačky značiek či výstrahy pred križujúcimi vozidlami.
To najzaujímavejšie však Insight skrýva pod kapotou. Nový hybridný pohon nemá nič spoločné s predchodcom. Inšpiráciu našiel v hybridnom Accorde. Systém i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive) tvorí benzínový 4-valec 1,5 -VTEC (96 kW) s Atkinsonovým cyklom a dvojica elektromotorov. Jeden je pevne spojený so spaľovacou pohonnou jednotkou vo funkcii štartér-generátor a druhý trakčný, cez spojku priamo s kolesami prednej nápravy. Prevodovku tu vôbec nehľadajte. Hlavným zdrojom pohonu pri nízkych a stredných rýchlostiach je totiž elektromotor.
Spaľovací motor sa po zopnutí spojky spojí s kolesami len pri vyšších rýchlostiach. Inak má iba funkciu generátora. Rafinovaná technológia môže urobiť z Insightu buď čistý elektromobil, hybrid, alebo auto poháňané spaľovacím motorom. Navyše hybrid pracuje v sériovom aj paralelnom režime. O voľbu optimálneho módu sa stará elektronika, takže vodiča nijako nezaťažuje. Ten má však možnosť voliť režimy Econ, Sport a EV. Je to podobné riešenie, ako poznáme z plug-in hybridného Mitsubishi PHEV alebo Chevroletu Volt. Rozdielom je, že Insight nemožno dobíjať.
Vystačí si ako bežné hybridy s malým li-ion akumulátorom, ktorý pozostáva zo 60 článkov. Aj preto dokáže Insight prejsť v režime EV len 1,6 km. Celkový výkon sústavy je 115 kW. Najväčšou devízou má byť spotreba 5,1 litra benzínu na 100 km. Palivo šetrí systém i-MMD aj vďaka rekuperatívnemu brzdeniu. Aby sa znížili trecie straty, odpája sa pri rekuperácii benzínový motor od zvyšku sústavy. Dynamické parametre Honda nezverejnila. A Európanov vlastne ani zaujímať nemusia. Na rozdiel od druhej generácie sa totiž tá nová na starý kontinent nechystá. Aspoň zatiaľ.