Trieda A je pre Mercedes-Benz doslova kľúčová. Odkedy v roku 1997 vstúpil Stuttgart do kategórie kompaktov, predal v tomto segmente vyše šesť miliónov áut a získal úplne nových zákazníkov. Darilo sa najmä tretej generácii, ktorá sa zmenila z malého MPV na skutočný kompakt a okrem hatchbacku priniesla aj deriváty v podobe 4-dverového kupé CLA, „kombi“ CLA Shooting Brake, crossoveru GLA aj triedu B, postavenú na rovnakej platforme MFA. Štvrtá generácia áčka sa však opäť rozrastie. Ako druhý doplní portfólio premiérový sedan.
V kufri o 50 litrov viac
Ten sa už síce predstavil v predĺženej modifikácii ako A L v Pekingu s rázvorom natiahnutým o 60 mm, no do Európy dorazí v podobe bližšej hatchbacku. To znamená aj zhodný rázvor náprav 2 729 mm. Nový kufor sa postaral o zmenu dĺžky. Pribudlo tu až 130 mm na konečných 4 549. Šírka 1 796 mm ostala bez zmien. Šesť plusových milimetrov v šírke (1 446) je takmer nepostrehnuteľných. Zaujímavejšie je však porovnanie so 4-dverovým CLA, ktoré bolo síce charakterizované ako kupé, ale k novému sedanu má predsa len najbližšie. Paradoxne, novinka je o 81 mm kratšia, ale o 19 širšia a o osem milimetrov vyššia. Rázvorom však sedan prekonáva kupé o 30 mm.
Vynechať nemôžeme ani objem kufra. Do sedanu naložíte presne 420 litrov batožín, čo je síce o 50 litrov viac ako v hatchbacku, ale o rovnakú hodnotu menej ako v pôvodnom CLA. Je však pravda, že sedan aj vďaka nižšie uloženej krátkej zadnej kapote, dlhšiemu rázvoru a kratším previsom získal omnoho prirodzenejšie proporcie. A prejavilo sa to aj na aerodynamike. Trieda A sedan sa dokonca chváli hodnotou súčiniteľa odporu vzduchu Cd 0,22, čo je najlepší výsledok medzi sériovo vyrábanými autami. Pomohlo zakrytovanie podvozka aj zmenšenie čelnej plochy v porovnaní s CLA na 2,19 štvorcového metra.
Dizajn v štýle Aesthetic vychádza zo sedanu. Uprednostňuje pokojné plochy, homogénnosť a harmóniu na úkor dramatických prelisov. Predná maska sa rozširuje smerom nadol a je umiestnená nižšie ako reflektory. Mimochodom, tie základné halogénové môžu nahradiť LED svetlá alebo špičkové Multibeam LED s osemnástimi individuálne riadenými diódami. Pochopiteľne, najviac zmien prebehlo vzadu, kde dostal A sedan úplne nové horizontálne svetlá. Relatívne malý objem kufra dobieha nový kompakt veľkým vstupným otvorom. Od zámku po hranu batožinového priestoru mu nameriate 462 mm. Šírka je až 950 mm.
Na palube umelá inteligencia
Individualizáciu umožňujú balíky Style, Progressive, AMG Line a Night Package s čiernymi lesklými doplnkami. Línie majú vplyv aj na dekorácie a materiály použité v interiéri, ktorý je kompletne prevzatý z hatchbacku. To znamená aj infotainment MBUX, ktorý skoncoval s analógovými ukazovateľmi. Prístrojový panel a multimediálne rozhranie sú tvorené výlučne displejmi. Základ predstavujú dve 7-palcové obrazovky. Vrcholová verzia má dva 10,25-palcové displeje spojené do integrálneho celku. Novinkou je dotyková funkcia, kooperujúca s ovládaním centrálnym touchpadom. Do obrazovky sa presunula aj väčšina funkcií klimatizácie.
Rozhranie disponuje umelou inteligenciou a pokročilým hlasovým ovládaním reagujúcim napríklad na oslovenie „Hey Mercedes“. Usporiadanie ikon a pohyb v menu odbremeňuje vodiča od zdĺhavého prechádzania rôznymi ponukami. Pomôžu tiež touchpady na ramenách volantu. Nový infotainment ovplyvnil aj dizajn. Palubná doska jej jednoduchšia, prechádza plynule po celej šírke vozidla bez tradičnej kaplnky prístrojového panela. Turbínové prieduchy ventilácie sú inšpirované aviatikou, podobne ako v luxusnom S Coupé. Atmosféru ovplyvňuje systém náladového osvetlenia, ktorý ponúka až 64 farieb na desiatich miestach kabíny, čo je päťkrát viac ako v minulosti.
Nešetrilo sa ani na bezpečnosti, kde trieda preberá viacero systémov z vlajkovej lode S. Autonómne brzdy reagujú na chodcov aj cyklistov, monitoring slepých uhlov zrkadiel a jazdných prúdov vás varuje aj pri vystupovaní z vozidla. Adaptívny tempomat spolupracuje s dopravným značením a navigáciou, takže upravuje rýchlosť podľa povolených limitov či pred zákrutami. Samozrejmosťou sú zásahy do riadenia pri neúmyselnom opustení jazdných prúdov či asistencia pri jazde na diaľnici a v zápchach. Zlepšené kamery dokážu identifikovať kraj cesty aj v prípade, že nie je jasne ohraničený vodorovným značením. Pri hroziacej zrážke chráni posádku prediktívny systém Presafe Plus.
Na začiatok dva motory Renaultu
Sedan príde na trh zatiaľ len s dvoma motormi, vyvíjanými s Renaultom. Platí to aj pre základnú verziu A 200 (120 kW), vybavenú preplňovaným celohliníkovým 4-valcom s objemom 1,33 litra. Má integrované sacie potrubie, systém vypínania dvoch valcov, vstrekovanie pod tlakom 250 barov a filter pevných častíc. Spojený bude so 7-stupňovou dvojspojkou 7G-DCT. V porovnaní s predchádzajúcim motorom s objemom 1,6 litra vzrástol výkon o 11 %. Priemerne má spotrebovať len 5,6 litra benzínu na 100 km. Dieselovú alternatívu tvorí opäť motor s francúzskymi koreňmi.
Štvorvalec s objemom 1,5 litra, známy ako 1,5 dCi vo verzii A 180d (85 kW), však dostal turbo s variabilnou geometriou, chladič stlačeného vzduchu, vstrekovanie pod tlakom 2 000 barov či úpravu spalín pomocou SCR. Na 100 km by si mal v spojení s prevodovkou 7G-DCT vystačiť so 4,1 litrami nafty, podobne ako hatchback. Podvozok používa predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Pripravované výkonnejšie verzie so štvorkolkou 4Matic dostanú štvorprvkové zadné zavesenie. Sedan používa kolesá s priemerom 16 až 19 palcov.
Nové riadenie potláča negatívny efekt predného náhonu a zvyšuje stabilitu pri bočnom vetre. Voliť môžete štandardné, komfortné alebo adaptívne odpruženie. Systém Dynamic Select poskytuje jazdné módy Eco, Comfort, Sport a Individual. Novinka Mercedesu-Benz sa predstaví na septembrovom autosalóne v Paríži. Zaujímavosťou je, že bude schádzať nielen z nemeckých montážnych liniek v Rastatte, ale aj z mexického závodu Aguascallente, ktorý je spoločnou investíciou Daimleru a aliancie Renault-Nissan. Každý z účastníkov v ňom vlastní po 50 %. Výroba v Nemecku sa rozbehne začiatkom budúceho roka a prvé kusy dorazia k zákazníkom v apríli 2019.
Porovnanie rozmerov
Verzia | A Sedan | A Hatchback | CLA |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 549 | 4 419 | 4 630 |
Šírka (mm) | 1 796 | 1 796 | 1 777 |
Výška (mm) | 1 446 | 1 440 | 1 432 |
Rázvor náprav (mm) | 2 729 | 2 729 | 2 699 |
Objem kufra (l) | 420 | 370 | 470 |
Technické údaje
Verzia | A 200 | A 180d |
---|---|---|
Zdvihový objem (l) | 1,33 | 1,5 |
Max. výkon (kW) | 120 | 85 |
Krútiaci moment (Nm) | 250 | 260 |
Prevodovka | 7G-DCT | 7G-DCT |