Lada 4x4 Vision: Toto je nová Niva. Po 41 rokoch!

31.08.2018 06:00

Tak teraz už ide naozaj do tuhého. Po štyroch desaťročiach od spustenia výroby ruskej terénnej legendy predstavuje AvtoVaz v Moskve druhú generáciu Nivy, teda presnejšie Lady 4x4. Zatiaľ síce v podobe konceptu, no veľa zmien už nastať nemá.

Toto nie je evolúcia ale totálny prerod. Nová...
Toto nie je evolúcia ale totálny prerod. Nová Lada 4x4 pripomína originál z roku 1977 len v obrysoch. Zato je plná štylistických motívov nových Lád vrátane dizajnu „iks“. Autor: AvtoVaz

Správ o príchode novej Lady Niva tu boli desiatky. Veď ruská ikona terénu a de facto prvé SUV planéty s permanentným pohonom oboch náprav, je tu s nami od roku 1977, viac ako štyri dekády. O druhej generácii uvažovali v Togliatti už v osemdesiatych rokoch a v tých deväťdesiatych naozaj prišla ako VAZ 2123. Lenže finančné problémy podniku spôsobili, že nedokázal rozbehnúť výrobu. Do deja tak vstúpil americký General Motors a s AutoVazom vytvoril spoločný podnik GM-AvtoVaz. Až ten spustil v roku 2002 sériovú produkciu.

Ruská automobilka však vtedy urobila obrovskú marketingovú chybu. General Motors totiž získal práva na názov Niva a tak sa ruské SUV dostalo na trh ako Chevrolet Niva. Originál si musel odvtedy vystačiť s obchodným názvom Lada 4×4. A tak je to dodnes. Samozrejme, Niva II od Chevroletu nedosiahla nikdy takú popularitu ako jej predchodkyňa. Tá schádzala z liniek veselo ďalej a s rokmi získavala status kultu. Lenže donekonečna to ísť nemohlo. Po vlastníckych zmenách v AutoVaze, ktorého väčšinovým vlastníkom je aliancia Renaut-Nissan, a nábehu výroby moderných modelov Vesta a Xray, sa začalo šuškať aj o novej „Nive“.

Zaujímavým prvkom sú zadné protismerné dvere...
Zaujímavým prvkom sú zadné protismerné dvere maskované tak, že koncept pôsobí, akoby mal trojdverovú karosériu. Autor: AvtoVaz

A tá sa naozaj pomaly derie na svet. AvtoVaz to dokazuje konceptom Lada 4×4 Vision, ktorý je hádam najobletovanejším exponátom práve prebiehajúceho moskovského autosalónu. Nejde o výstrel do tmy. Šéfdizajnér automobilky Steve Mattin tvrdí, že sériová verzia bude veľmi podobná. Samozrejme, bez drahých riešení, ktoré si mohol dovoliť len koncept. Silueta však ostane a drsný pohľad na svet tiež. Mattinovi sa podaril doslova husársky kúsok, veď meniť legendu nie je naozaj ľahké. Spomeňme si, s akou štylistickou opatrnosťou pristupoval Jeep pri vývoji nového Wrangleru a Mercedes-Benz pri novom „géčku“. Chyby sa pri ikonách jednoducho neodpúšťajú.

Na dĺžku má koncept 4x4 Vision len 4,2 metra,...
Na dĺžku má koncept 4x4 Vision len 4,2 metra, čo znamená, že je kratší ako nová Dacia Duster. Svetlou výškou a robustnou ochranou podvozka ju však prekonáva. Autor: AvtoVaz

Lada však išla nad rámec evolúcie a v Moskve zisťuje reakcie verejnosti. Mattin vtlačil štúdii silne off-roadový akcent, pretože Lada 4×4 si má zachovať excelentné vlastnosti v teréne a tým sa líšiť od konkurenčných SUV a crossoverov, ktoré sa na terénne autá len hrajú. Moskovská štúdia má preto extrémne veľkú svetlú výšku, masívne chránený podvozok a terénne plášte. Originál pripomína len vzdialene, napríklad odvetrávacími otvormi v zadnom stĺpiku či zdaním trojdverovej karosérie. V skutočnosti ich má však koncept päť dvier, pričom zadný „maskovaný“ pár sa otvára protismerne. Nechýbajú ani typické štylistické prvky nových Lád.

Interiér sa zmenil na nepoznanie. Novú éru...
Interiér sa zmenil na nepoznanie. Novú éru naznačuje masívnou elektronizáciou. Palubnej doske dominujú dva obrovské displeje. Nechýba ani head-up displej, automat či ovládač pohonu oboch náprav. Autor: AvtoVaz

Motív písmena X nájdeme nielen na prednej maske, bočných prelisoch, ale dokonca aj na tvarovaní panoramatickej strechy a v grafike reflektorov. Koncept má pritom na dĺžku len 4 200 milimetrov, čo je o 140 mm menej, ako Dacia Duster a o 40 menej ako súčasná 5-dverová verzia Lady 4×4. Zároveň je to však o pol metra viac v porovnaní so základnou „Nivou“. Celý koncept je zabalený do zlatohnedého laku s chrómovými a oranžovými dekoráciami. Nechýba ani ruská trikolóra na prednom blatníku. Obrovským prerodom prešla aj kabína. Palubnej doske dominujú rozmerné displeje v úlohe prístrojového panelu aj infotainmentu.

O technike nepadlo ani slovo, no s najväčšou pravdepodobnosťou si základy nová Lada 4×4 požičia z Dacie Duster. Využiť má totiž lacnejšiu platformu CMF-B LS (Low Specifications). To však znamená, že sa bude musieť vzdať časti svojej technologickej DNA – tuhej zadnej nápravy. Otázkou ostáva aj pohon oboch náprav. Niva mala totiž vždy permanentný náhon a tri diferenciály, centrálny dokonca s uzáverom. A navyše disponovala redukčnou prevodovkou, ktorá jej poskytla vždy dosť síl aj napriek skromnému výkonu 1,7-litrového atmosférického štvorvalca.

Tieto vymoženosti budú pravdepodobne z dôvodu unifikácie s technológiou Renault-Nissan v budúcnosti nepriechodné. Očakávať tak môžeme nezávislé zavesenie predných kolies, zadnú nápravu s torznou priečkou a pripájateľný pohon oboch náprav cez viaclamelovú spojku. Naznačuje to aj ovládač systému 4×4 za voličom automatickej prevodovky. Srdcom novej Lady 4×4 by sa mal stať nový 1,8-litrový benzínový agregát. Tí, ktorým sa strata off-roadových technológií „Nivy“ nepáči, nemusia zatiaľ smútiť. Súčasná Lada 4×4 ostane totiž na linkách až do roku 2021. Sériová verzia konceptu potrebuje totiž ešte nejaký ten čas, kým dorazí k prvým zákazníkom.

Lada 4x4
		Vision Concept -
		2018
Lada 4x4
		Vision Concept -
		2018
+37Lada 4x4 Vision Concept
		-
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Lda #Lada Niva #Lada 4x4 #Chevrolet Niva #AvtoVaz
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
20. 8. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.415 €
13. 8. 2018zlacnenie1.259 €zlacnenie1.413 €
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk