
Správ o príchode novej Lady Niva tu boli desiatky. Veď ruská ikona terénu a de facto prvé SUV planéty s permanentným pohonom oboch náprav, je tu s nami od roku 1977, viac ako štyri dekády. O druhej generácii uvažovali v Togliatti už v osemdesiatych rokoch a v tých deväťdesiatych naozaj prišla ako VAZ 2123. Lenže finančné problémy podniku spôsobili, že nedokázal rozbehnúť výrobu. Do deja tak vstúpil americký General Motors a s AutoVazom vytvoril spoločný podnik GM-AvtoVaz. Až ten spustil v roku 2002 sériovú produkciu.
Ruská automobilka však vtedy urobila obrovskú marketingovú chybu. General Motors totiž získal práva na názov Niva a tak sa ruské SUV dostalo na trh ako Chevrolet Niva. Originál si musel odvtedy vystačiť s obchodným názvom Lada 4×4. A tak je to dodnes. Samozrejme, Niva II od Chevroletu nedosiahla nikdy takú popularitu ako jej predchodkyňa. Tá schádzala z liniek veselo ďalej a s rokmi získavala status kultu. Lenže donekonečna to ísť nemohlo. Po vlastníckych zmenách v AutoVaze, ktorého väčšinovým vlastníkom je aliancia Renaut-Nissan, a nábehu výroby moderných modelov Vesta a Xray, sa začalo šuškať aj o novej „Nive“.

A tá sa naozaj pomaly derie na svet. AvtoVaz to dokazuje konceptom Lada 4×4 Vision, ktorý je hádam najobletovanejším exponátom práve prebiehajúceho moskovského autosalónu. Nejde o výstrel do tmy. Šéfdizajnér automobilky Steve Mattin tvrdí, že sériová verzia bude veľmi podobná. Samozrejme, bez drahých riešení, ktoré si mohol dovoliť len koncept. Silueta však ostane a drsný pohľad na svet tiež. Mattinovi sa podaril doslova husársky kúsok, veď meniť legendu nie je naozaj ľahké. Spomeňme si, s akou štylistickou opatrnosťou pristupoval Jeep pri vývoji nového Wrangleru a Mercedes-Benz pri novom „géčku“. Chyby sa pri ikonách jednoducho neodpúšťajú.

Lada však išla nad rámec evolúcie a v Moskve zisťuje reakcie verejnosti. Mattin vtlačil štúdii silne off-roadový akcent, pretože Lada 4×4 si má zachovať excelentné vlastnosti v teréne a tým sa líšiť od konkurenčných SUV a crossoverov, ktoré sa na terénne autá len hrajú. Moskovská štúdia má preto extrémne veľkú svetlú výšku, masívne chránený podvozok a terénne plášte. Originál pripomína len vzdialene, napríklad odvetrávacími otvormi v zadnom stĺpiku či zdaním trojdverovej karosérie. V skutočnosti ich má však koncept päť dvier, pričom zadný „maskovaný“ pár sa otvára protismerne. Nechýbajú ani typické štylistické prvky nových Lád.

Motív písmena X nájdeme nielen na prednej maske, bočných prelisoch, ale dokonca aj na tvarovaní panoramatickej strechy a v grafike reflektorov. Koncept má pritom na dĺžku len 4 200 milimetrov, čo je o 140 mm menej, ako Dacia Duster a o 40 menej ako súčasná 5-dverová verzia Lady 4×4. Zároveň je to však o pol metra viac v porovnaní so základnou „Nivou“. Celý koncept je zabalený do zlatohnedého laku s chrómovými a oranžovými dekoráciami. Nechýba ani ruská trikolóra na prednom blatníku. Obrovským prerodom prešla aj kabína. Palubnej doske dominujú rozmerné displeje v úlohe prístrojového panelu aj infotainmentu.
O technike nepadlo ani slovo, no s najväčšou pravdepodobnosťou si základy nová Lada 4×4 požičia z Dacie Duster. Využiť má totiž lacnejšiu platformu CMF-B LS (Low Specifications). To však znamená, že sa bude musieť vzdať časti svojej technologickej DNA – tuhej zadnej nápravy. Otázkou ostáva aj pohon oboch náprav. Niva mala totiž vždy permanentný náhon a tri diferenciály, centrálny dokonca s uzáverom. A navyše disponovala redukčnou prevodovkou, ktorá jej poskytla vždy dosť síl aj napriek skromnému výkonu 1,7-litrového atmosférického štvorvalca.
Tieto vymoženosti budú pravdepodobne z dôvodu unifikácie s technológiou Renault-Nissan v budúcnosti nepriechodné. Očakávať tak môžeme nezávislé zavesenie predných kolies, zadnú nápravu s torznou priečkou a pripájateľný pohon oboch náprav cez viaclamelovú spojku. Naznačuje to aj ovládač systému 4×4 za voličom automatickej prevodovky. Srdcom novej Lady 4×4 by sa mal stať nový 1,8-litrový benzínový agregát. Tí, ktorým sa strata off-roadových technológií „Nivy“ nepáči, nemusia zatiaľ smútiť. Súčasná Lada 4×4 ostane totiž na linkách až do roku 2021. Sériová verzia konceptu potrebuje totiž ešte nejaký ten čas, kým dorazí k prvým zákazníkom.