„S EQC ako prvým elektrickým vozidlom kategórie SUV značky Mercedes-Benz meníme stratégiu. Elektrický pohon je dôležitým prvkom mobility budúcnosti. Preto investujeme v nasledujúcich rokoch viac ako desať miliárd eur do nových produktov EQ a viac ako jednu miliardu do výroby akumulátorov,“ povedal na svetovej premiére modelu v Štokholme Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars. Do roku 2022 Mercedes plánuje vyrábať sedem elektrických modelov.
Prvý elektromobil od nemeckého prémiového výrobcu bude poháňať dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 300 kW (408 koní). Maximálny krútiaci moment je 765 Nm. Predný motor je konfigurovaný na efektívnosť, zadný na výkon. Systém má dve riadiace jednotky. Jedna sa nachádza vpredu, druhá vzadu. Vodič si môže zvoliť niekoľko možností rekuperácie energie. V najsilnejšom móde, dokáže automobil ovládať jedným pedálom.
Výrobca sľubuje dojazd na úrovni 450 kilometrov, no ide o predbežné údaje dosiahnuté starším testovacím cyklom NEDC. Podľa novej metodiky WLTP a v reálnych podmienkach bude dojazd nižší. Podľa odhadov by s mohol pohybovať na úrovni 300 kilometrov. Mercedes tvrdí, že kombinovaná spotreba elektriny má dosiahnuť 22,2kWh/100 km.
Kapacita lítium-iónových akumulátorov je 80 kWh. Dostupné sú jazdné režimy comfort, eco, max range, sport. Doma budú majitelia nabíjať akumulátory vozidla s výkonom 7,4 kW. V prípade wallboxu Mercedes-Benz nabíjací výkon stúpa trojnásobne. EQC dokáže obnovovať svoj akumulátor na rýchlonabíjačkách s výkonom až 110 kW. Vtedy je možné obnoviť kapacitu batérií z 10 na 80 percent za 40 minút.
Prevádzková hmotnosť modelu EQC je podľa predbežných údajov 2 425 kg. Samotná batéria váži 650 kg a skladá sa z 384 článkov. Pre porovnanie model GLC s hybridným pohonom, z ktorého elektromobil vychádza, váži 2 040 kg. Model GLC 300 4MATIC má prevádzkovú hmotnosť 1 785 kg. Koncept nového modelu bol po prvýkrát predstavený na autosalóne v Paríži v roku 2016. Produkčný automobil stojí na novej platforme Electric Vehicle Architecture, ktorá je vytvorená z kombinácie vysokopevnostnej ocele a hliníka.
Mercedes sa v rámci dizajnu vydal odlišnejšou cestou ako konkurencia. Elektromobil dostal mriežku chladiča. Kým iní výrobcovia elektrickým autám mriežku chladiča nedávajú, Mercedes tvrdí, že auto by bez nej stratilo svoju tvár. Z prednej časti pôsobí automobil mimoriadne uhladene. Na prvý pohľad je znateľná snaha výrobcu o dosiahnutie čo najlepšej aerodynamiky. V interiéri nič nenasvedčuje tomu, že pod kapotou SUV nie je spaľovací motor. Výrobca vo vnútri použil štandardný dizajn, ktorí vídame naprieč celým modelovým spektrom. Na palube sa nachádza multimediálny systém MBUX, ktorý umožňuje vodičovi ovládať systém prostredníctvom hlasu. Systém má rozoznávať aj hlas spolujazdca, nielen jednej osoby.
Vodič môže prostredníctvom aplikácie naplánovať nabíjanie svojo auta, prípadne mu určiť, kedy má byť pripravené. Rovnako je možné na diaľku auto vychladiť alebo zohriať. V prípade plánovania cesty ECQ zohľadní aj stav nabitia svojho akumulátora spolu s dostupnými nabíjacími stanicami. Následne daným podmienkam prispôsobí trasu.
Prvý elektrický Mercedes prichádza v čase, kedy konkurencia už prvé podobné modely dostala na cesty. Mercedes EQC sa môže porovnávať s Teslou Model X alebo Jaguarom I-Pace. Konkurenta pripravuje aj Audi s modelom E-tron, ktorého produkčná verzia zatiaľ predstavená nebola. Mercedes svoj prvý elektrický model podrobil komplexným testom. Približne 200 skúšobných vozidiel najazdí do uvedenia vozidla milióny kilometrov, pričom vozidlo jazdilo aj v extrémne nízkych a vysokých teplotách. Výroba elektromobilu bude prebiehať v nemeckých Brémach. Pri Drážďanoch Mercedes pripravuje výrobu vlastných akumulátorov.
Cena elektrického modelu EQC nie je známa. Vozidlo sa k zákazníkom dostane až počas budúceho roka. Elektrický Jaguar I-Pace stojí minimálne 77 572 eur. Na podobnej sume začína aj cenovka Tesly Model X. Podľa odhadov sa cena Mercedesu EQC bude pohybovať od približne 80-tisíc eur.
Technické údaje | |
---|---|
Emisie CO2 | 0 g/km |
Spotreba elektrickej energie (NEDC) | 22,2* kWh/100 km |
Dojazd (NEDC) | viac ako 450* km |
Náhon | 2 asynchrónne elektromotory, náhon na všetky kolesá |
Menovitý výkon | 300 kW (408 k) |
Max. krútiaci moment | 765 Nm |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h (regulovaná) |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 5,1 s |
Akumulátor | lítium‑iónový |
Obsah energie akumulátora (NEDC) | 80 kWh |
Hmotnosť akumulátorov | 650 kg |
Dĺžka/šírka (so zrkadlami)/výška | 4 761/1 884 (2 096)/1 624 mm |
Rozchod kolies (PN/ZN) | 1 625/1 615 mm |
Rázvor | 2 873 mm |
Batožinový priestor (podľa výbavy) | cca 500 l |
Prevádzková hmotnosť/najväčšia prípustná celková hmotnosť/náklad (DIN) | 2 425*/2 930/505 kg |
Príp. hmotnosť prívesu pri stúpaní 12 % | 1 800 kg |
*Predbežné údaje