Fiat 500X: Taliansky ‘Renegade‘ má motory Firefly. Sú o 20 % úspornejšie

Po štyroch rokoch inovuje Fiat svoj kompaktný crossover 500X. Zmeny exteriéru sú minimálne, zato pod kapotou sa odohrala priam revolúcia. Novinka je prvým Fiatom, ktorý dostal benzínové agregáty Firefly. Kombinujú preplňovanie s elektrohydraulickým ovládaním sacích ventilov.

12.09.2018 06:00
debata (2)
Fiat 500X má nové nárazníky a svetlá. Tie... Foto: Fiat
Fiat 500X - 2018 Fiat 500X má nové nárazníky a svetlá. Tie hlavné zamenili v najdrahšej verzii xenónové výbojky za full-LED technológiu s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

Fiat 500X prišiel na trh v správnom čase boomu SUV a crossoverov. Od roku 2014 ho vyrábajú spolu s jeho americkým súrodencom Jeepom Renegade v talianskom závode v Melfi. Zákazníkov 500X nepochybne zaujalo. Vlani sa z tohto modelu predalo len v Európe viac ako 90 000 a predvlani takmer 105 000 kusov. Takže 500X tvorí jeden z pilierov Fiatu a tak to má ostať aj do budúcnosti. Pritiahnuť ďalších klientov má modernizáciou, ktorá sa ukáže už čoskoro na autosalóne v Paríži. Ta osviežuje dizajn, pridáva nové bezpečnostné systémy a najmä úplne nové benzínové agregáty Firefly.

Zvonka spoznáte facelift vďaka novým nárazníkom. Verzia Urban ich má prepracované kompletne, kým City Cross a Cross s odolnejším podvozkom, dostali vynovené chrániče. Zmeny zasiahli aj svetlá. Tie denné a zadné majú novú grafiku a výlučne LED diódy. Hlavné svetlomety podstúpili hĺbkovú revíziu. Majú nielen odlišný dizajn, ale za príplatok aj full-LED technológiu, ktorá nahrádza pôvodné xenóny. Interiér si polepšil v oblasti materiálov, ale aj ergonómie. Nový je volant či prístrojový panel s trojicou tubusov, pričom stredný patrí veľkému 3,5-palcovému TFT displeju pre potreby palubného počítača.

Verzie Cross a City Cross majú odolnejší... Foto: Fiat
Fiat 500X - 2018 Verzie Cross a City Cross majú odolnejší podvozok s novými spodnými chráničmi nárazníkov.

Infotainment Uconnect využíva 7-palcovú dotykovú obrazovku a plnú konektivitu s externými zariadeniami cez Apple CarPlay a Android Auto. Za príplatok dostanete novú zadnú parkovaciu kameru, navigáciu TomTom 3D a v úrovni Uconnect HD Live aj možnosť diaľkového prepojenia s vozidlom či využívania mobilných aplikácií. V portfóliu asistenčných systémov pribudol rýchlostný asistent prepojený s čítačkou dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom prúde či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Interiér stavil na kvalitnejšie materiály. Nový... Foto: Fiat
Fiat 500X - 2018 Interiér stavil na kvalitnejšie materiály. Nový je ale aj volant, prístrojový panel a infotainment Uconnect so 7-palcovou dotykovou obrazovkou.

Najväčšie zmeny však nájdeme pod kapotou. V 500X totiž debutuje nová generácia celohliníkových agregátov Firefly. Kombinujú priame vstrekovanie paliva, preplňovanie a stále raritné elektrohydraulické ovládanie sacích ventilov MultiAir tretej generácie. Všetky sú vybavené filtrom pevných častíc, vďaka čomu sa vyrovnávajú s predstihom s emisnou normou Euro 6d. Základom je 3-valec 1,0 Firefly (88 kW), ktorý váži len 93 kg a nad ním 4-valec 1,3 Firefly (110 kW). Cieľom bolo ponúknuť majiteľom krútiaci moment turbodieselových motorov, ale podstatne vyššiu kultivovanosť.

Benzínové motory Firefly sú o 20 % tichšie ako... Foto: Fiat
Fiat - motory FireFly Benzínové motory Firefly sú o 20 % tichšie ako tie naftové a o 20 % úspornejšie ako predchádzajúca generácia benzínových motorov.

Nové motory sú až 20 % tichšie ako naftové a o 20 % úspornejšie ako predošlé benzínové motory. K technickým finesám patrí integrované vodou chladené výfukové potrubie a možnosť využívať pri vysokom zaťažení nižší kompresný pomer. Slabší motor bude Fiat kombinovať so 6-stupňovou manuálnou a silnejší s dvojspojkovou prevodovkou s rovnakým počtom stupňov. Kto nechce turbo, má stále k dispozícii overený 4-valec 1,6 E-Torq (81 kW). Fiat nezanevrel ani na naftu. Motory 1,3 Multijet II (70 kW), 1,6 Multijet II (88 kW) a 2,0 Multijet II (110 kW) však dostali systém katalytickej redukcie (SCR), takže budú tankovať aj prísadu AdBlue.

Špecialitou najvýkonnejšieho dieselu je kombinácia s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a ako jedinej verzie aj s pohonom oboch náprav. Inak sú diesely spárované s manuálnymi prevodovkami a v prípade motora s objemom 1,6 litra alternatívne so 6-stupňovou dvojspojkou DCT. Novinka Fiatu by sa mala objaviť na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži.

Technické údaje

Motor 1,0 Firefly 1,.3 Firefly 1,6 E-Torq 1,3 MultiJet 1,6 MultiJet 2,0 MultiJet AWD
Zdvihový objem (ccm) 999 1 332 1 598 1 248 1 598 1 956
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 88/5 750 110/5 250 81/5 50 70/3 750 88/3 750 110/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 190/1 750 270/1 850 152/4 500 200/1 500 320/1 750 350/1 500
Prevodovka 6M 6A (DCT) 6M 5M 6M/6A (DCT) 9A
Max. rýchlosť (km/h) 188 200 180 172 186 196
0 – 100 km/h 10,9 9,1 11,5 13,5 10,7 10,1
Spotreba na 100 km (l) 5,8 6,1 6,7 4,2 4,7
Fiat 500X - 2018
Fiat 500X - 2018
+23Fiat 500X - 2018

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #facelift #Fiat #Fiat 500X #autosalón Paríž 2018
Články podľa značiek