Ceed patrí k hlavným pilierom úspechu Kie v Európe. Od roku 2006 predala z tohto hatchbacku a kombi nižšej strednej triedy viac ako 1,3 milióna kusov, čo robí zo Ceedu najpredávanejší model značky, popri SUV Sportage. Nová generácia má ešte väčšie ambície. Aj preto padlo rozhodnutie nahradiť trojdverovú verziu pro_cee’d, ktorej odbyt neustále klesal, omnoho perspektívnejšou verziou shooting brake, teda zníženého kombi. Nový ProCeed si tak zachová imidž najšportovejšieho člena rodiny Ceed, no zároveň ponúkne praktický interiér a veľký batožinový priestor. Zákazníci nebudú musieť robiť kompromis.
Len GT a GT Line
To, že ProCeed nie je Ceed, naznačuje skutočnosť, že v ponuke sa objaví výlučne vo verziách GT Line a GT, orientovaných na temperamentnejšiu časť klientely. Tej má imponovať aj výrazne odlišný dizajn. S klasickým Ceedom má ProCeed spoločné len predné blatníky a kapotu. Všetky ostatné diely karosérie sú nové alebo upravené. V mnohom pritom čerpá z dva roky starého rovnomenného konceptu. Vidieť to najmä na riešení C-stĺpikov s motívom plutvy, ale aj na zníženej siluete kabíny. Rázvor náprav 2 650 mm je identický so Ceedom SW, podobne ako šírka 1 800 mm, no na celkovej dĺžke (4 605 mm) ich pribudlo päť, všetky v prospech zadného previsu.
Naopak, strecha klesla k asfaltu o 43 mm, čo znamená, že ProCeed je vysoký len 1 422 mm. Podiel na tom má aj o päť milimetrov menšia svetlá výška podvozku. Nové proporcie umožnili vytvoriť veľmi dynamický profil podporený väčším sklonom čelného aj zadného skla (50,9°/64,2°) v porovnaní s kombi SW. Nový je tiež predný nárazník so širším otvorom pre prívod vzduchu, revidovaná maska a denné svetlá Ice Cube, také typické pre športové deriváty Kie. Zadný nárazník umocňuje dojem šírky a obsahuje už v sérii dve koncovky výfukov. Na úplne novom výklopnom veku sa vyníma nápis ProCeed a tiež diódové svetlá, ktoré sa tiahnu po celej šírke vozidla.
Na trh sa dostane ProCeed s paletou desiatich odtieňov laku. Verzia GT Line použije v základe 17-palcové a ProCeed GT 18-palcové disky kolies. Športový duch sa dostal aj do interiéru. Palubnú dosku síce shooting brake preberá z kombi a hatchbacku, ale viac emócií prináša nový sploštený volant, čierne obloženie strechy, kovové lišty na prahoch či sedadlá s logami GT a lepšou bočnou oporou. ProCeed GT pridáva kožené čalúnenie s červeným prešívaním. Za príplatok ho dostanete aj v GT Line. V centre palubnej dosky sa nachádza 7-, alebo 8-palcová dotyková obrazovka infotainmentu. Samozrejmosťou je kompatibilita smartfónov cez platformy Apple CarPlay a Android Auto či služby Kia Connected Services.
Kufor bez kompromisov
V sérii ProCeedu nájdete bezkľúčové odomykanie aj automatické prepínanie diaľkových svetiel. Verzie s dvojspojkovou prevodovkou pridávajú systém nastavenia jazdných režimov Drive Mode Select (Normal, Sport) a hliníkové „krídelká“ na volante. Za príplatok si môžte dopriať navigáciu TomTom, výkonné audio JBL, vyhrievané čelné okno, indukčnú nabíjačku, ventilované predné či vyhrievané zadné sedadlá. V portfóliu asistenčných systémov nájdeme monitoring jazdných prúdov, autonómne brzdy s detekciou chodcov, adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, udržiavanie v jazdnom prúde alebo parkovací asistent.
Najväčším bonusom ProCeedu sú ale jeho úžitkové vlastnosti. Napriek dynamickej vizáži doň nabalíte až 594 litrov batožín, čo je viac ako pri mnohých klasických kombi a len o 31 litrov menej v porovnaní so Ceedom SW. Nakladacia hrana je pritom umiestnená nižšie. Variabilitu zvyšujú sklopné zadné sedadlá delené v pomere 40 : 20 : 40. Sklopiť sa dajú jediným stlačením páky. Dvojitá podlaha navyše vytvorí rovnú ložnú plochu. Pod ňou je ešte ďalšia schránka na drobné predmety. Nechýba ani systém koľajničiek, sieťový program a príplatkové elektrické otváranie veka so senzorom priblíženia. Ukrátení nebudú ani cestujúci na zadných sedadlách. Napriek nižšej streche budú mať nad hlavou dostatok miesta. To vďaka zníženiu polohy sedadiel.
Jednašestka aj 7-stupňová „skriňa“
Škálu motorov preberá ProCeed z nového Ceedu s výnimkou najslabších agregátov, čo ladí s jeho športovou DNA. Benzínová ponuka preto začína preplňovaným 3-valcom 1,0 T-GDi (88 kW). Nad ním stojí 4-valec 1,4 T-GDi Kappa (103 kW). Oba motory sú vybavené filtrom pevných častíc a v základe spárované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre silnejší je pripravená premiérová 7-stupňová dvojspojka DCT. Emisnú normu Euro 6d spĺňa aj naftový 4-valec 1,6 CRDi Smartstream (100 kW) so vstrekovaním prísady AdBlue (SCR). Aj on môže byť vybavený 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT.
V tomto prípade má vyšší krútiaci moment (320 Nm) ako v kombinácii s manuálom (280 Nm). Samostatnou kapitolou je ProCeed GT, ktorý sa vracia k výkonnému 4-valcu 1,6 T-GDi naladenému až na 150 kW a 265 Nm krútiaceho momentu. Na výber sú preň opäť oba druhy prevodoviek. Bohužiaľ dynamické vlastnosti GT zatiaľ nepoznáme. Zato vieme, že podstúpil rad vylepšení podvozka. Už ProCeed GT Line má novo naladené tlmiče aj pružiny, o 5 mm nižšie ťažisko a novú geometriu, čo spolu s plne nezávislým zavesením kolies ponúka viac sebavedomia v zákrutách. Lenže GT absolovovalo ďalších šesť mesiacov testovania. Výsledkom je ešte tuhšie pruženie a naopak, mäkšie stabilizátory, zlepšujúce kontakt kolies s vozovkou.
Pre všetky verzie ProCeedu sú k dispozícii príplatkové 18-palcové kolesá obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport 4. Riadene s elektrickým posilňovačom má len 2,44 otáčky, čo zlepšuje jeho reakcie. Stabilite pomôže aj vektorovanie krútiaceho momentu pomocou zásahov ESP. Novinka Kie bude od konca roka schádzať z montážnych liniek závodu v Žiline. Svetovú premiéru absolvuje na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži a do predaja sa dostane v prvom štvrťroku roka 2019. Automobilka na ňu ponúkne 7-ročnú záruku do 150 000 kilometrov.
Porovnanie rozmerov
Model | ProCeed | Ceed SW |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 605 | 4 600 |
Šírka (mm) | 1 800 | 1 800 |
Výška (mm) | 1 422 | 1 463 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | 2 650 |
Veľkosť kufra (l) | 594 | 625 |
Technické údaje
Motor | 1,0 T-GDi | 1,4 T-GDI | 1,6 T-GDI (GT) | 1,6 CRDi |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 1 353 | 1 591 | 1 598 |
Max. výkon (kw/ot.) | 88/6 000 | 103/6 000 | 150/6 000 | 100/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 172/1 500 | 242/1 500 | 265/1 500 | 280/3 000 (320/2 250) |
Prevodovka | 6M | 6M/7DCT | 6M/7DCT | 6M/7DCT |