Mercede-Benz to tento rok doslova „rozbalil“ s novinkami. Predstavil novú triedu A, z nej odvodený premiérový sedan, off-road triedy G, 5-dverové kupé GT, revolučné elektrické SUV EQC a v Paríži sa pochváli ďalším kľúčovým debutom. Po siedmych rokoch prichádza totiž na svet v poradí už štvrtá generácia najpredávanejšieho stuttgartského SUV. Trojcípa hviezda si dala záležať, veď tomuto segmentu fúka vietor do plachiet, čo ale znamená aj viac konkurentov. Nové GLE by ich ale malo doslova zmiesť z cesty. A keď nie tam, tak určite v teréne. Off-roadovými vlastnosťami chce totiž zatieniť aj Range Rover. Od roku 1997, keď sa predstavilo ako trieda M, má na konte už viac ako dva milióny zákazníkov.
Novinka nemá so svojim predchodcom nič spoločné. Rešpektuje tradíciu, ale vo všetkom ide ďalej. Vidieť to už na dizajne, kde debutuje nová predná maska s osemuholníkovým profilom a dvojicou horizontálnych líšt. GLE pôsobí robustnejšie, hoci vyznáva aktuálny štylistický jazyk, reprezentovaný hladkými a nekonfliktnými povrchmi. Sympatické je zvýraznenie prahov a oblúkov blatníkov, ktoré predchádzajúcej generácii chýbalo. Z profilu zaujmú 18– až 22-palcové disky kolies a typicky céčkový stĺpik. Vzadu nájdeme novú interpretáciu svetiel a nižšie uložené odrazky. A keď sme už pri svetlách, spomeňme, že tie predné Multibeam LED, majú dosah až neuveriteľných 650 metrov!
Koeficientom Cd 0,29 (predtým Cd 0,31) stanovuje nové GLE rekord v triede. To aj vďaka aktívnym lamelám chladiča, spojlerom zadných kolies, optimalizáciou pneumatík či zakrytím prakticky celého podvozka. Exteriérové rozmery sú síce zatiaľ tajomstvom, no na rázvore pribudlo až 80 mm. Nápravy sú teda od seba vzdialené až 2 995 mm, čo vytvára viac miesta v kabíne a tiež možnosť priplatiť si za tretí rad sedadiel. Interiér ponúka cestujúcim vzadu o 69 mm viac miesta na kolená a o 33 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou. V kufri je v 5-miestnej verzii veľkorysých 825 litrov a po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 až 2 055.
Krajné zadné sedadlá možno posúvať v rozpätí 100 mm. Spolu s premiérovým systémom elektrického ovládania druhého radu, ktorý zahŕňa aj ich sklápanie, či reguláciu sklonu operadiel, to znamená, ľahší prístup k sedadlám určeným ďalším dvom cestujúcim. Na mieste vodiča a spolujazdca sa odohrala doslova revolúcia. Palubná doska je osadená veľkým „plávajúcim“ modulom, vybaveným štandardne dvojicou 12,3-palcových displejov. Tvar prieduchov ventilácie uprednostnil namiesto „turbínového“ dizajnu o čosi klasickejšie obdĺžniky. Off-roadový charakter podporujú dve robustné rukoväte, na stredovom tuneli. V teréne prídu iste vhod.
Rozhranie UMBX ide vo funkciách podstatne ďalej ako pri triede A, kde malo premiéru. Nových je až štyridsať. Umožňuje ovládanie prakticky všetkých aspektov funkčnosti a komfortu, vrátane systému Energizer, ktorý integruje funkcie náladového osvetlenia, masážnych programov sedadiel, hudby či grafiky prístrojov do niekoľkých programov. Systém je pritom schopný odhadnúť náladu posádky a reagovať sám. Novinkou je ovládanie gestami. Kamera sledujúca pohyb ruky dokáže dokonca rozlíšiť, či ide o ruku vodiča alebo spolujazdca. Takže napríklad pri nastavení sedadiel, vie vopred o ktoré pôjde.
Infotainment UMBX sa vďaka umelej inteligencii dokáže učiť a tak vodičovi vyvolá na displeji funkcie alebo telefónne čísla, ktoré zvykne v danom čase či na danom mieste používať. Samozrejmosťou je pokročilé hlasové ovládanie vrátane diktovania SMS správ, alebo ich čítanie. Nový je aj head-up displej s rozlíšením 720 × 240 pixlov. Jeho plocha sa navyše zväčšila na 450 × 150 mm. Obraz je o 20 % jasnejší, takže odčítanie informácii je ľahšie aj v slnečnom počasí.
Pre GLE je pripravená nová generácia 4-, 6– a 8-valcových motorov. V prvej vlne bude však môcť počítať len s jediným benzínovým agregátom pre verziu 450 4Matic. Trojlitrový radový 6-valec s výkonom 270 kW a krútiacim momentom 500 Nm, je ako prvý vybavený 48 V elektrickým okruhom so systémom EQ Boost. Reverzibilný alternátor dokáže krátkodobo dodať ďalších 16 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Pri decelerácii účinne regeneruje brzdnú energiu. Nový elektrický okruh je ale prínosom aj pre ostatné funkcie od klimatizácie až po účinný štart-stop systém. Aj vďaka tomu udáva stuttgratská automobilka normovanú spotrebu podľa nového cyklu WLTP len 8,3 až 9,6 litra benzínu na 100 km.
S emisiami pomáha filter pevných častíc aj 9-stupňová automatická prevodovka, ktorá „krotí“ otáčky motora na minimum. Motor je spojený so systémom 4Matic, ktorý štandardne rozdeľuje hnací moment medzi nápravy v pomere 50 : 50. V prípade 6-valcov je však schopný meniť jeho distribúciu v pomeroch od 0 : 100 do 100 : 0. Navyše pomáha vektorovanie krútiaceho momentu pomocou zásahov ESP, čo zlepšuje trakciu v teréne a stabilitu v zákrutách. Príplatkový off-roadový balík pridáva redukčnú prevodovku a elektronickú zadnú uzávierku, čo výrazne zlepší schopnosti GLE v teréne. Najlepšie dokumentuje ďalšia vychytávka, ktorá má v GLE svetovú premiéru.
V kombinácii s pneumatickým odpružením Airmatic a systémom E-Active Body Control, dokáže totiž GLE rýchlou zmenou svetlej výšky nahor a nadol, meniť tlak na kolesá a samé sa vyhrabať napríklad z pieskovej duny.. Z E-Active Body však ťaží aj posádka, keďže eliminuje náklony karosérie v zákrutách, či už vplyvom sklonu vozovky, odstredivých síl alebo bočného vetra. Ak k tomu pripočítame stereokameru, skenujúcu povrch asfaltu, a schopnosť prediktívne regulovať polohu a odpruženie každého z kolies, malo by sa GLE doslova vznášať nad cestou. V ponuke bude tiež lacnejšie „oceľové“ zavesenie a jeho verzia s adaptívnymi tlmičmi.
Na novú úroveň stavajú GLE aj asistenčné systémy. Systém semiautomatického riadenia Active Steering Assist prispôsobuje rýchlosť jazdy v zákrutách, na križovatkách či na kruhových objazdoch a udržuje vozidlo v jazdnom prúde. Novou funkciu je predvídanie dopravných zápch. Ak hrozí riziko, napríklad na základe informácii o doprave, zníži rýchlosť na maximálne 100 km/h. V nebezpečnej situácii, napríklad ak sa koniec zápchy objaví náhle za zákrutou, dokáže potom vozidlo bezpečne zastaviť a to na takom mieste, aby ostal popri ňom dostatočne široký pruh na prejazd záchranárskych vozidiel. Po rozpustení kolóny sa GLE opäť vráti na prednastavenú rýchlosť. Monitorovanie jazdných prúdov zas funguje aj po zastavení a varuje pred vystúpením, ak zaregistruje blížiace sa vozidlo zozadu.
Novinka Mercedesu-Benz bude schádzať, tak ako doteraz, z liniek amerického závodu Tuscaloosa v Alabame. Príchod na Európsky trh je očakávaný začiatkom budúceho roka. Postupne by mali ponuku rozšíriť ďalšie, najmä naftové motorizácie a ešte neskôr ostré verzie s logom AMG.