Elektrická revolúcia je tu. Len pred pár dňami predstavil Mercedes-Benz svoje prvé elektrické SUV EQC a teraz pridáva svoje želiezko do ohňa Ingolstadt. A to vo veľkom štýle. Nové Audi e-tron je totiž výrazne väčšie. Rozmermi sa blíži nedávno predstavenému kupé-SUV Q8. Na dĺžku má 4 901, na šírku 1 935 a na výšku 1 616 mm. To znamená, že je len o 85 mm kratšie, o 60 užšie a o 89 mm nižšie. Aj rázvorom náprav s hodnotou 2 928 zaostáva za svojím konvenčným súrodencom iba o 67 mm. Prekvapením je aj dizajn. Je natoľko civilný, že by ste e-tron asi len ťažko na prvý pohľad zaradili medzi elektromobily. Jednoducho, časy futuristických elektrických áut sú preč. Batériový pohon sa stáva bežnou realitou.
Novinke nechýba typická maska Single Frame s 8-uholníkovým tvarom. Jej prevažná časť je však uzavretá horizontálnymi lamelami s platinovým povrchom. Zboku zaujmú bohato modelované čierne prahy, za ktorými sa skrývajú akumulátory. Zadný difúzor sa tentoraz zaobišiel bez výfukov. Svetelná technika sa spolieha už len na diódy. Denné svetlá predných reflektorov Matrix LED majú grafiku štyroch horizontálnych liniek. Podobne je to vzadu, kde sú svetlá spojené diódovou lištou. Futuristicky pôsobia len aerodynamicky optimalizované disky kolies a najmä kamery namiesto klasických spätných zrkadiel, umiestnené na štíhlych nožičkách. A j tento prvok sa podieľa na špičkovej aerodynamike s hodnotou Cd 0,27.
Audi tvrdí, že aerodynamika priniesla e-tronu dojazd dlhší o 40 km. Napríklad aj vďaka úplne hladkému podvozku zakrytému hliníkovým panelom. Ďalšie zníženie odporu vzduchu má na svedomí riadený prívod chladiaceho vzduchu k batériám. Tie majú kapacitu 95 kWh. Tvoria súmerný blok s rozmermi 2 280 × 1 630 × 340 mm, umiestnený pod podlahou kabíny. Zostavené sú z 36 článkových modulov a pracujú s napätím 396 V. Centrálne a nízke umiestnenie akumulátorov sa podpísalo na nízkom ťažisku, podobnom bežným SUV, a tiež na dokonalom rozložení hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Je to dôležité, pretože sústava elektrických článkov aj s chladiacim okruhom váži neskutočných 700 kg!
Batérie napájajú dvojicu asynchrónnych elektromotorov, každý na jednej z náprav. Spoločný výkon do 300 kW a obrovský krútiaci moment 664 Nm, dostupný prakticky od nulových otáčok, vystrelí e-tron na stovku za 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h. Potom by už spotreba elektrickej energie neúmerne rástla. Elektrické Audi sa s ňou však snaží zaobchádzať čo najefektívnejšie. Aj preto je e-tron vybavený tým najdokonalejším rekuperačným systémom, aký sa kedy objavil v sériovej produkcii. Až 90 % všetkých spomalení „rieši“ rekuperáciou. Elektromotory sa vtedy menia na generátory, schopné vyvinúť rekuperačný brzdný účinok s krútiacim momentom 220 Nm a výkonom 220 kW.
To je až 70 % výkonu elektrickej hnacej sústavy. Rekuperácia stojí za predĺžením dojazdu o 30 %. Až keď spomalenie prekročí úroveň 0,3 g, prichádzajú na rad kotúčové brzdy. Ale tiež nie bežné. Ich elektrohydraulické ovládanie breake-by–wire znamená, že nemajú priame spojenie s brzdovým pedálom. Vďaka tomu dokážu harmonizovať brzdný účinok s brzdným momentom elektromotorov, a to hladko a na každej náprave zvlášť. Ďalším prvkom znižujúcim energetickú náročnosť e-tronu je jeho tepelné čerpadlo, prepájajúce chladiaci systém batérií a klimatizácie. Výsledkom je potom dojazd na jedno nabitie do vzdialenosti 400 km, a to podľa prísnejšieho cyklu WLTP.
Batérie sú pripravené na nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 150 kW. Vtedy sa dobijú približne za 30 minút. E-tron má však viacero možností. Dopĺňať energiu je možné z bežnej zástrčky s napätím 230 V aj z trojfázovej s napätím 400 V. Systém Connect dokáže zvýšiť nabíjací výkon na 22 kW. Dvojica elektromotorov znamená pre e-tron zároveň pohon 4×4, ktorý v Ingolstadte označujú tradične ako Quattro. V bežných podmienkach sú ale poháňané výlučne zadné kolesá. Tie predné sa zapájajú do hry len čo hrozí preklz zadnej nápravy, a to prediktívne, teda s predstihom. Závisí to aj od zvoleného jazdného režimu systému Audi Drive Select, ktorý ponúka celkovo sedem módov, aj pre jazdu v teréne.
Ani interiér nepôsobí „elektrizujúco“. Využíva dizajn a infotainment nových konvenčných modelov Audi. Odlišnosťou je len grafika prístrojov prispôsobená elektrickému pohonu a samozrejme, dve obrazovky virtuálnych spätných zrkadiel pri predných stĺpikoch. Na konzole nájdeme dvojicu dotykových displejov rozhrania MMI Touch response, ktoré umožňuje aj hlasové ovládanie a pripojenie na internet cez LTE. Potom môže e-tron využívať napríklad pokročilú navigáciu a mobilné aplikácie, ktoré spájajú vodiča s vozidlom na diaľku. Tretí displej je vo funkcii virtuálneho kokpitu. Dosť miesta má nielen posádka, ale aj batožina. Pod zadné veko sa zmestí veľkorysých 660 litrov nákladu a ďalšie pribudnú po sklopení sedadiel. Elektrický pohon teda cestujúcich nijako nelimituje.
Ingolstadtský elektromobil nezaostáva ani v bezpečnosti. Prináša pokročilé asistenčné systémy vrátane semiautomatického riadenia. Samozrejmosťou je rýchlostný asistent či asistent pre jazdu v kolóne. Autonómnu elektroniku pritom zásobuje dátami päť radarov, šiesť kamier, dvanásť ultrazvukových senzorov a jeden laserový skener. Údaje sú spracúvané výkonnou riadiacou jednotkou zFAS. Tá zvláda viac, než jej súčasná legislatíva povoľuje. Nechýba ani vzájomná komunikácia medzi vozidlami Car-to-X, vďaka ktorej si môžu vymieňať lokálne informácie o hroziacom nebezpečenstve.
Elektrické Audi bude schádzať z montážnych liniek závodu v Bruseli. K prvým zákazníkom zamieri ešte koncom roka. Cena štartuje od 79 900 eur. Nie je to veľa, ak uvážime, že v sérovej výbave nájdeme napríklad pneumatické odpruženie s adaptívnymi tlmičmi, ktoré dokáže meniť svetlú výšku v rozsahu až 76 mm.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 901 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 935 |
Výška (mm) | 1 616 |
Rázvor náprav (mm) | 2 928 |
Veľkosť kufra (l) | 660 |
Technické údaje
Motor | 2× asynchrónny elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kw/ot.) | do 300 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 664 |
Kapacita batérií (kWh) | 95 |
Pohon | 4×4 |
0 – 100 km/h (s) | 5,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
Dojazd (km) | do 400 |