Honda CR-V i-MMD: ‘Plug-in‘ hybrid bez zástrčky!

26.09.2018 12:00

Nie je tajomstvom, že piata generácia Hondy CR-V, jedného z najpredávanejších SUV planéty, definitívne končí s naftovými motormi. Nahrádza ich nezvyčajnou hybridnou sústavou i-MMD. Podobá sa plug-in hybridom. Až na to, že si nevozí veľkú zásobu dobíjateľných akumulátorov.

Hybridný systém i-MMD využíva po väčšinu času...
Hybridný systém i-MMD využíva po väčšinu času ako hlavný hnací motor elektromotor. Benzínový spája s prednými kolesami len pri vyšších rýchlostiach. Inak má funkciu generátora. Autor: Honda

Nová Honda CR-V odštartovala svoju kariéru na európskom trhu s benzínovým motorom 1,5 i-VTEC Turbo (140 kW). Čoskoro však ponuku doplní dlho očakávaná hybridná verzia Hybrid Performance, ktorej úlohou je nahradiť pôvodné naftové motorizácie. A robí to veľmi originálnym spôsobom. Architektúra hybridného systému i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) je totiž zásadne odlišná od väčšiny hybridov, vrátane Toyoty. Najviac sa podobá na riešenie v Mitsubishi Outlander PHEV s tým rozdielom, že nejde o plug-in hybrid. Nemá teda väčšiu zásobu akumulátorov, ktorú by bolo možné dobíjať zo zásuvky.

Paralely tu však sú. Hlavným hnacím motorom v hybridnom CR-V je totiž trakčný elektromotor. Druhý elektromotor má funkciu generátora, ktorý poháňa spaľovací agregát. Konkrétne atmosférický 4-valec 2,0 i-VTEC, ktorý pracuje v mimoriadne efektívnom Atkinsonovom cykle. Nevýhodou tohto režimu je nízky krútiaci moment, ale to CR-V, ktoré sa bude spoliehať najmä na mohutný záťah elektromotora, prekážať nebude. Takéto riešenie má výhodu aj v tom, že nepotrebuje klasickú viacstupňovú prevodovku ani drahé batérie, ktoré nabíjateľné plug-in hybridy veľmi predražujú.

Honda použila hybridný systém i-MMD už...
Honda použila hybridný systém i-MMD už dávnejšie v modeli Accord. Európsku premiéru bude mať práve v CR-V. Autor: Honda

CR-V hybrid Performance si vystačí s jednostupňovou prevodovkou a menším li-ion akumulátorom. Bohužiaľ, Honda nezverejnila kapacitu batérie ani to, či sa výkon hybridnej sústavy (135 kW) týka spaľovacieho motora, alebo trakčného elektromotora. V každom prípade je systém schopný pracovať v troch režimoch. Čisto elektrický mód EV Drive môže CR-V využiť pri veľmi nízkych rýchlostiach alebo plynulej jazde na krátke vzdialenosti, podobne ako bežné hybridy. Podmienkou je dostatočná úroveň nabitia batérie.

Honda predpokladá, že pri jazde miernou rýchlosťou bude hybridné CR-V pracovať v režime EV Drive, teda s vypnutým zážihovým motorom, dlhšie ako polovicu a pri vyšších, približne tretinu času jazdy. Omnoho častejším bude režim Hybrid Drive, určený pre stredné rýchlosti. V tomto móde bude síce tiež všetka hnacia sila pochádzať z elektromotora, ale benzínový agregát sa postará spolu s generátorom o dostatočný prísun elektrickej energie do batérie alebo priamo k elektromotoru. Benzínový 4-valec bude s kolesami prednej nápravy spojený jedine pri vyšších rýchlostiach vďaka trecej spojke. Preto si vystačí s jediným prevodom.

Aj v tomto režime môže však prísť k slovu elektromotor, ktorý dodá prídavný krútiaci moment. Pri brzdení sa samozrejme trakčný elektromotor mení na generátor a dobíja batériu. Honda tvrdí, že riadiaci softvér prepína jednotlivé režimy bez pričinenia vodiča na základe maximálnej efektivity, a to s takou hladkosťou, že o zmenách nemá posádka ani tušenie. Sľubuje tiež lineárnu akceleráciu a takmer bezhlučnú prevádzku. Informácie o energetických tokoch sa však môžu zobrazovať na displeji multimediálneho rozhrania (Vehicle Driver Information Interface DII).

Na trh by sa mala novinka dostať začiatkom budúceho roka s tým, že produkcia odštartuje už v októbri 2018. Aj preto zatiaľ chýbajú presnejšie prevádzkové parametre, ako sú dynamické vlastnosti a spotreba paliva. Pre úplnosť dodajme, že systém i-MMD je novinkou len v Európe. V USA ho Honda už dlhšie používa v hybridnom Accorde.

Honda CR-V -
		2018
Honda CR-V -
		2018
+8Honda CR-V -
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#i-MMD #hybrid #Honda CR-V #Honda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk