Nemecko zachraňuje naftové motory

, 04.10.2018 13:00

Do niektorých nemeckých miest platia prvé zákazy vjazdov naftových automobilov. Spolková vláda však pripravila plán, podľa ktorého sa možno daným zákazom vyhnúť. Výrobcovia automobilov budú musieť staršie naftové motory upravovať alebo poskytovať ich majiteľom zľavu na nákup nových modelov.

Nemecký minister dopravy Andreas Scheuer...
Nemecký minister dopravy Andreas Scheuer (vľavo) a ministerka životného prostredia Svenja Schulze sa podpísali pod dohodu, ktorá môže predísť zákazom naftových automobilov. Autor: Reuters, HASSENE DRIDI

Stredobodom pozornosti sú staršie naftové motory, ktoré plnia emisné normy Euro 4 a Euro 5. Podľa nemeckého úradu pre dopravu (KBA) je v krajine registrovaných 3,1 milióna naftových automobilov plniacich normu Euro 4 a 5,7 milióna kusov áut s naftovými motormi plniacimi Euro 5.

Nemecké koaličné strany sa dohodli na tom, že majitelia spomenutých áut žijúci v znečistených mestách dostanú na výber. Buď svoje auto predajú, alebo si dajú namontovať dodatočný systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR) na čistenie výfukových plynov. Automobilky sa prikláňajú skôr k odkúpeniu starších modelov. "Automobiloví výrobcovia musia pochopiť, aký signál tým smerom k nim vysielame. Chceme sa vyhnúť zákazom a zabezpečiť naftovým autám budúcnosť,“ povedal spolkový minister dopravy Andreas Scheuer z Kresťansko-sociálnej únie Bavorska (CSU).

Dodatočná montáž zariadení, ktoré znížia emisie výfukových plynov, sa javí ako komplikovanejšia možnosť. Niektoré automobilky tvrdia, že zatiaľ nie je dostupná technológia, ktorú by bolo možné použiť. Aplikovať ju je navyše možné len na motory spĺňajúce normu Euro 5. Nemecká automobilka Opel, ktorú v súčasnosti vlastní francúzsky koncern PSA, uviedla, že sa prikláňa k odkúpeniu automobilov za protiúčet. Okrem nedostupnej technológie na úpravu starších motorov by samotné opravy boli aj finančne náročné. "Navyše, vykonať opravy by trvalo príliš dlho,“ uviedol Opel. Náklady na opravy by mali znášať výhradne automobilky.

Na výber by mali dostať obyvatelia 14 nemeckých miest, konkrétne Mníchova, Stuttgartu, Kolína, Reutlingenu, Dürenu, Hamburgu, Limburgu an der Lahn, Düsseldorfu, Kielu, Heilbronnu, Backnangu, Darmstadtu, Bochumu a Ludwigsburgu.

Jednou z prvých zahraničných automobiliek, ktoré pristúpili na nemecké snahy o zníženie znečistenia ovzdušia, je Renault. Francúzsky výrobca ponúka nemeckým majiteľom starších naftových motorov pri ich odkúpení zľavu na nový model v maximálnej výške 10-tisíc eur. Ponuka sa týka naftových automobilov plniacich emisnú normu Euro 5 a nižšiu. Minimálna zľava, ktorú záujemcovia dostanú, je dvetisíc eur. Výška zľavy pritom nezávisí od typu motora alebo modelu, ktorý sa ľudia rozhodnú kúpiť. Môžu tak svoj starší naftový motor vymeniť za nový, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 6.

Nemecké automobilky sa rozhodnutiu nebránia. Daimler, ktorý predáva vozidlá značky Mercedes, potvrdil, že záujemcom poskytne zľavu vo výške 5-tisíc eur. BMW a Volkswagen takisto potvrdili, že k rozhodnutiu spolkovej vlády pristúpia podobne. VW varoval, že dodatočná montáž systému SCR spôsobí zvýšenú spotrebu a stratu komfortu.

Čo urobia automobilky s vykúpenými vozidlami so staršími naftovými motormi, nie je známe. Je nepravdepodobné, že dôjde k ich likvidácii. V prípade, že ich technický stav bude vyhovujúci, môžu sa opätovne dostať do predaja ako jazdené a skončiť napríklad aj na Slovensku.

Vďaka tejto dohode sa Nemecko chce vyhnúť zákazom naftových automobilov v centrách miest, kde sú problémy s kvalitou ovzdušia. Ako prvý k zákazu na jednej ulici pristúpil Hamburg. Od februára platia reštrikcie pre staršie naftové autá aj vo Frankfurte nad Mohanom.

Pre emisnú normu Euro 5 museli automobilky pristúpiť k zavedeniu filtrov pevných častíc pre naftové automobily. Norma Euro 6, ktorá platí od roku 2014, výraznejšie znížila emisie oxidov dusíka NOx. K jej poslednému sprísneniu prišlo v septembri tohto roka, keď začala platiť norma Euro 6c. Pre nové limity automobilky začali montovať filtre pevných častíc aj do benzínových pohonných jednotiek.

Odporcovia riešenia namietajú, že zľavy na nákup nových modelov pri odkúpení starších áut poslúžia len na zvýšenie predajov nových vozidiel. Opatrenie navyše nijako neobmedzuje staršie benzínové motory, ktoré majú v porovnaní s najnovšími modelmi taktiež vyššie emisie. Politici sa snažia znížiť emisie oxidov dusíka NOx, ktoré vo väčšej miere produkujú naftové pohonné jednotky.

Naftové motory sú však stále pre niektoré druhy automobilov nenahraditeľné. Európske automobilky navyše vyrábajú vysoký počet modelov, ktoré tieto pohonné jednotky používajú. Ich predaj od septembra 2015, keď sa prevalil emisný škandál automobilky VW, klesá.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#naftové motory #naftové autá #dieselové motory #dieselgate #diesel
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk