Toyota Camry nie je v Európe neznáma. Veľa vody s týmto rozmerným sedanom však japonská automobilka na starom kontinente nenamútila. A tak Camry stiahla z predaja už v roku 2004 a nahradila ju Avensisom. To však neznamená, že by to bol neúspešný model. Naopak. Camry je najpredávanejším sedanom planéty v segmente D/E. Ročne sa pre ňu rozhodne neuveriteľných 700 000 zákazníkov a od roku 1982, keď prišla na svet, má na konte viac ako 19 miliónov vyrobených exemplárov. Tento rok na americkom kontinente navyše debutovala ôsma generácia. A teraz prichádza po štrnástich rokoch späť do Európy.
Toyota má na to dobré dôvody – definitívny odchod Avensisu, ktorý doplatil na klesajúci záujem Európanov o sedany a ústup naftových motorov. Nová Camry by mala vyriešiť oba problémy jednou ranou. V porovnaní s Avensisom bude podstatne väčšia, takže atakuje aj modely vyššej strednej triedy, kde sedany stále dominujú, a pod kapotou ponúkne výhradne hybridnú sústavu. Európanov by mohla zlákať aj úrovňou komfortu, ktorý zodpovedá vyšším americkým nárokom, keďže Camry je v prvom rade autom pre USA. Naznačuje to už rozmermi. Na dĺžku má 4 885, na šírku 1 840 a na výšku 1 445 mm. To znamená, že v porovnaní s Avensisom je o 175 mm dlhšia a o 30 širšia. Na rázvore 2 825 mm ich pribudlo 125.
Základom je novučičká platforma GA-K, čo je verzia architektúry TNGA, ktorú využíva napríklad aj nový prémiový Lexus ES. Camry je v podstate jeho derivátom s autonómnym dizajnom. Ten sa rozhodne nemôže sťažovať na nudu. Obrovská predná „katamaranová“ maska s horizontálnymi lamelami je jednoducho neprehliadnuteľná. Profil oživuje znížená spodná línia okien a veľmi prudké zadné stĺpiky či okno sklonené takmer v uhle kupé. Vzadu zaujme bohato modelovaná kapota, úzke svetlá aj nápis Camry. Výfuky hybridu sú skryté pod nárazníkom. Väčší formát znamená aj väčší interiér.
Kabína ponúkne neporovnateľne viac miesta ako v Avensise, a navyše prémiové spracovanie. Toyota si dala záležať na výbere materiálov a tak používa mäkké plasty, kožu či dekorácie z klavírnej černe alebo obloženie s motívom „tigrieho oka“. Tlačidlá sú v matnej kovovej úprave. Palubná doska nadväzuje na originálnu stredovú konzolu rozdelenú akousi vlnou. V nej je umiestnený 8-palcový displej rozhrania Toyota Touch 2, prekrytý spoločným sklom s panelom klimatizácie aj okolitým priestorom. Infotainment dopĺňa ďalší 7-palcový TFT displej v prístrojovom paneli a navyše 10-palcový head-up displej. Takže Toyota ponechala Camry klasický analógový rýchlomer a otáčkomer, presnejšie ukazovateľ výkonu a rekuperácie.
Automobilka sľubuje mimoriadny akustický komfort a pohodlie aj pre zadných cestujúcich. Tí dostanú k dispozícii napríklad kapacitný displej na reguláciu klimatizácie. Pod zadným vekom je slušných 528 litrov pre batožinu. Tento objem je možné zväčšiť sklopením operadiel. Ale pozor. Toyota prichádza s dvoma druhmi zadných sedadiel. V prvom prípade sú delené v pomere 40 : 60 a v druhom v pomere 40 : 20 : 40 a majú nezvyčajné elektrické ovládanie sklápania a tiež výklopnú lakťovú opierku. Balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense zahŕňa autonómne brzdy s detekciou chodcov, adaptívny tempomat, asistent udržiavania v jazdnom prúde, monitoring priestoru za vozidlom aj automatické LED svetlá.
Hoci v USA ponúka Toyota Camry aj v čisto benzínových verziách s motormi 2,5 Dynamic Force a 3,5 V6 s 8-stupňovými automatmi, do Európy mieri výlučne hybridná verzia vybavená rovnakou sústavou ako nový Lexus ES. To znamená úplne nový 4-valec 2,5 Dynamic Force s rekordnou tepelnou účinnosťou až 41 %, napríklad vďaka Atkinsonovmu cyklu, vstrekovaniu D-4S a elektrickému duálnemu časovaním ventilov VVT-ie. Spojený je s elektromotorom a planétovou prevodovkou Shiftmatic, ktorá simuluje v manuálnom móde šesť prevodových stupňov. Tie môže vodič „radiť“ pákou na stredovej konzole. Camry sa rozhodne nebude hanbiť za svoju dynamiku, i keď presné parametre zatiaľ nepoznáme.
Na predné kolesá posiela totiž 160 kW. Spotrebovať by pritom mala len 4,2 litra benzínu, čo je síce rozprávka podľa starej normy NEDC, no aj keď to bude viac, rozhodne podkúri európskym naftovým konkurentom. A to v tichu, ktorý dokáže zabezpečiť jedine hybrid. Navyše s novým štvorbodovým zavesením motora, pre potlačenie vibrácií. Jazdné vlastnosti ťažia zo spomínanej platformy GA-K, ktorá znížila hmotnosť aj ťažisko a zároveň zvýšila torznú tuhosť karosérie až o 30 %. Predné tlmičové vzpery McPherson dopĺnia zadné lichobežníkové závesy kolies. Pocit za volantom by mala zlepšiť aj nižšia poloha sedadiel.
Nová Toyota Camry debutovala v Európe na parížskom autosalóne a na Slovensku je jednou z hviezd Toyoty na autosalóne v Nitre. Do predaja zamieri v máji 2019.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 885 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 840 |
Výška (mm) | 1 445 |
Rázvor náprav (mm) | 2 825 |
Veľkosť kufra (l) | 528 |
Technické údaje
Motor | 2,5 Dynamic Force + elektromotor | |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | |
Zdvihový objem (ccm) | cca 2 500 | |
Max. výkon sústavy (kw/ot.) | 165 | |
Prevodovka | AT Shiftmatic | |
Spotreba na 100 km (l) | 4,2 (NEDC) |