Dacia Duster: Nové prevody znížia spotrebu, ale aj terénne schopnosti

Aj bestseller Dacie musel zareagovať na prísnejšie emisné normy. Nový diesel 1,5 dCi dostal preto nielen systém redukcie NOx, ale aj dlhšie prevody. To znamená pre Duster menej sily v teréne.

18.10.2018 12:00
debata (1)
Naftový Duster 4x4 dostal nový „čistejší“... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Naftový Duster 4x4 dostal nový „čistejší“ diesel 1,5 Blue dCi.

Dacia uviedla nový Duster na trh len koncom vlaňajšieho roka a hneď na to bola nútená urobiť pod kapotou poriadnu rošádu. Kvôli novej procedúre WLTP a emisnej norme Euro 6d, vypadol z ponuky napríklad preplňovaný benzínový motor 1,2 TCe. A zmenám sa nevyhli ani dieselové Dustery. Starý naftový motor 1,5 dCi (66, 80 kW) musel z kola von. Nahradil ho nový 1,5 Blue dCi so vstrekovaním prísady AdBlue. Bonusom je vyšší výkon. Slabšia verzia má 70 a silnejšia až 85 kW. Takže na prvý pohľad zákazníci nič nestratili. No celkom tak to nie je.

Spolu s novým dieselom však prichádza aj... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Spolu s novým dieselom však prichádza aj prevodovka s dlhšími prevodovými pomermi.

Verzia 1,5 Blue dCi s pohonom 4×4 dostala totiž 6-stupňovú manuálnu prevodovku s identickými prevodovými pomermi ako verzia 4×2. To znamená dlhšie sprevodovanie a nižšiu spotrebu paliva. Veď pri diaľničnom tempe točí teraz motor len 2 790 otáčok namiesto pôvodných 3 110. Lenže čo je dobré pre emisie, nemusí byť výhodou v teréne. Naftový Duster 4×4 tým totiž prišiel o výhodu „krátkej“ jednotky, ktorá tak trochu suplovala redukciu. Pri 1 500 otáčkach za minútu má teraz Duster rýchlosť 8 km/h, čo je o dva kilometre za hodinu viac ako v minulosti.

Časť z tohto hendikepu azda „zahladí“ o čosi vyšší výkon, ale na kolesá sa rozhodne dostane pri nízkych rýchlostiach menej krútiaceho momentu. V ťažšom teréne to bude cítiť a od vodiča si vyžiada viac práce so spojkou. Tí, čo však Duster využívajú zväčša na ceste, budú jednodznačne profitovať. A to z menších nákladov na palivo. Papierová spotreba je len 4,4 litra nafty na 100 km. A tiež lepšej dynamiky. Slabší diesel zvládne stovku za 12,6 sekundy a silnejší za 10,5 sekundy. To je o 1,2 , respektíve 1,3 sekundy lepší výsledok. Maximálka silnejšej verzie zas stúpne zo 169 na 175 km/h.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster
Články podľa značiek