BMW nie a nie skončiť s premiérami. Len pred pár dňami v Paríži ukázalo nový sedan radu 3, SUV X5 a pôvabný roadster Z4. Pritom má toho tento rok na konte podstatne viac. Napríklad aj novú generáciu X3 či debut ostrého BMW M5. Lenže zlatý klinec programu príde až na autosalón do Los Angeles. Tu bude mať oficiálny svetový debut nové vrcholové SUV BMW X7, ktoré, ako už naznačuje číslica v názve, zakotví nad doteraz najväčšou X-päťkou a v portfóliu značky vytvorí outdoorovú alternatívu k vlajkovej lodi radu 7. Ide nepochybne o najväčší model, aký sa kedy objavil v ponuke mníchovskej modrej vrtule a zaútočí priamo na Mercedes-Benz GLS, predĺžený Range Rover LWB alebo americké ikony typu Lincoln Navigator a Cadillac Escalade.
Je to jasné už zo samotných rozmerov. Novinka postavená na platforme CLAR je dlhá 5 150, široká 2 000 a vysoká 1 805 mm. V porovnaní s X5 tak nabrala do dĺžky 231 a do výšky 60 mm. Platí to aj o rázvore náprav, ktorý sa natiahol o 30 mm na konečných 3 105. Dizajn je vskutku impozantný. Vpredu trónia najväčšie ľadvinky, aké sa kedy objavili na BMW, navyše na takmer úplne kolmej prednej časti. Nadväzujú na ne úzke LED svetlá, s „ixkovou“ grafikou a za príplatok laserovými diódami s dosahom až 500 metrov. Predĺžená línia strechy končí výraznou odtrhovou hranou. Profil okien oživuje chrómový lem. Chróm však nájdeme aj na nárazníkoch, prahoch a najmä v zadnej časti, kde ozdobná lišta, podobne ako v BMW 7, spája úzke zadné svetlá. Už v sérii sú 20-palcové disky kolies.
Zákazníci sa môžu rozhodnúť pre línie Designe Pure Excelence alebo M Sport. Prvá zvýrazňuje eleganciu a druhá, napríklad pomocou 21-palcových diskov a zväčšených otvorov v nárazníku, športový akcent. Voliť však môžete až 22-palcové kolesá. Najväčším Bonusom X7 je však jeho priestor. BMW tvrdí, že aj cestujúci v treťom rade môžu rátať s dvojicou plnohodnotných sedadiel. V strednom rade je na výber trojmiestna lavica alebo dve individuálne sedadlá. V 6-miestnej konfigurácii tak vzniká komfortná ulička pre prístup k tretiemu radu. To však nie je problém ani pre 7-miestnu verziu vďaka veľkým dverám, posúvaniu stredného radu v rozsahu 140 mm a sklápaniu operadiel.
Sedadlá v druhom a treťom rade sú pritom tiež ovládané elektricky, buď z miesta vodiča, alebo z batožinového priestoru. Tie zadné možno sklopiť do podlahy. No aj keď BMW X7 vezie siedmich pasažierov, stále ostáva v kufri slušných 326 dm3. Po sklopení oboch radov sa z X7 stáva „dodávka“ s kapacitou 2 120 dm3. Vstup do kufra zabezpečuje dvojité horizontálne delené veko, opäť ovládané elektricky a za príplatok aj pomocou nožného senzora. Palubnú dosku preberá X7 z nového BMW X5. Vybavená je dvoma displejmi s uhlopriečkou 12,3-palca, jedným v úlohe virtuálneho kokpitu. Nový je panel štvorzónovej klimatizácie, za príplatok 5-zónovej, aj elektronický volič prevodovky Steptronic. V sérii nájdete kožené čalúnenie Vernasca. Sedadlá môžu byť ventilované a masážne.
Z luxusných prvkov spomeňme sériové trojdielne panoramatické okno, za príplatok s osvetlením Sky Lounge s 1 500 svetelnými bodmi, ktoré vytvárajú efekt hviezdnej oblohy. Intimitu posádky zvyšujú elektricky ovládané roletky. Atmosféru ovplyvňuje ambientné osvetlenie obsahuje aj funkciu Light Carpet v oblasti priestoru pre nastupovanie. Aromatický systém ponúka osem rôznych vôní. Vrcholom ozvučenia je audio Bowers & Wilkins s výkonom 1 500 W a 20 reproduktormi. Na palubu sa tiež dostáva takzvaný „inteligentný osobný asistent“ (Intelligent Personal Assistant), čo je pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou. Môžete ho nazvať vlastným menom, napríklad Charlie a dávať mu otázky typu „Máme dosť oleja“ alebo „Ako funguje asistent svetiel“. Systém tiež sleduje vaše návyky a ponúka personalizované funkcie v kontexte miesta či času.
Záplava asistenčných systémov pochádza z vlajkovej lode radu 7. Spomeňme asistent pre zmenu jazdného prúdu, inteligentný asistent rýchlosti spojený s čítačkou značiek a dátami navigácie, automatický vyhýbací manéver, výstrahu pred jazdou v protismere, výstrahu pri zmene prednosti v jazde, monitorovanie križujúcich vozidiel, asistent pre jazdu v kolóne či systém núdzového zastavenia (len pre USA). S parkovaním pomôže automatické ovládanie pre priečne aj pozdĺžne manévre. Vozidlo si je dokonca schopné zapamätať posledných 50 metrov a vrátiť sa po vlastných „stopách“ späť, čo urýchľuje a uľahčuje celý proces. Za zmienku stojí Digital Key, umožňujúci otvárať a zatvárať vozidlo smartfónom.
Kariéru odštartuje X7 s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi TwinPower Turbo, vždy v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic a pohonom oboch náprav xDrive. Najväčšou bombou je prepracovaný 4,4-litrový benzínový 8-valec verzie xDrive50i (340 kW, 650 Nm), s ktorým X5 zrýchli na stovku za 5,4 sekundy. Bohužiaľ, do Európy sa nechystá. Jedinou benzínovou alternatívou tak bude zatiaľ 6-valec verzie xDrive40i (250 kW, 450 Nm). Naftu reprezentujú výlučne trojlitrové radové 6-valce. Základom je xDrive30d (195 kW, 620 Nm) s jediným turbom Twin Scroll. Ten silnejší, vo verzii M50d (294 kW, 760 Nm) však disponuje dvoma nízkotlakovými a dvoma vysokotlakovými turbodúchadlami.
Pohon oboch náprav xDrive preferuje zadné kolesá, za normálnych okolností posiela dozadu až 100 % hnacieho momentu . S prenosom výkonu na asfalt pomáha vo verziách M Sport elektronicky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu s lamelovou spojkou vybavenou servomotorom a axiálnou vačkou. Potom dokáže systém preniesť až 1 500 Nm. Kolesá nesú predné dvojité trojuholníkové ramená a zadné 5-prvkové závesy. V sérii je pneumatické odpruženie, schopné meniť svetlú výšku v rozsahu 80 mm. Štandardnú úroveň znižuje pri rýchlosti 136 km /h o 20 mm a pri nakladaní batožiny o 40. Naopak, v teréne môže o 40 mm vzrásť. V porovnaní s X5 si môžu zákazníci priplatiť za riadenú zadnú nápravu a aktívne stabilizátory eliminujúce náklony karosérie v zákrutách.
Príplatkový off-roadový balík doplní podvozok o chrániče, elektronickú zadnú uzávierku, terénne informácie zobrazované na displeji, ale najmä o terénne jazdné módy xSnow, xSand, xGravel a xRocks, ktoré upravujú trakčné systémy, ale aj reakcie motora a prevodovky v závislosti od kvality povrchu. Najväčšie BMW všetkých čias sa ukáže verejnosti na autosalóne v Los Angeles, svojej domovskej krajine, keďže výrobu zabezpečí popri modeloch X3, X4, X5 a X6, americký závod BMW v Spartansburgu. Na trh by sa malo dostať začiatkom budúceho roka.
Porovnanie rozmerov
Model | BMW X7 | BMW X5 |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 151 | 4 920 |
Šírka (mm) | 2 000 | 2 000 |
Výška (mm) | 1 805 | 1 745 |
Rázvor náprav (mm) | 3 105 | 2 975 |
Veľkosť kufra (l) | 326 – 2 120 | 645 – 1 860 |
Technické údaje
Motor | xDrive40i | xDrive50i | xDrive30d | M50d |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 8/32 | 6/24 | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 998 | 4 395 | 2 993 | 2 993 |
Max. výkon (kw/ot.) | 250/5 500 | 340/5 250 | 195/4 000 | 294/4 400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 450/1 500 | 650/1 500 | 620/2 000 | 760/2 000 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 6,1 | 5,4 | 7,0 | 5,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 245 | 250 | 227 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,7 | 11,4 | 6,5 | 7,0 |