
Vlani predstavená tretia generácia 4-dverového kupé CLS posilňuje. Na svet prichádza verzia z dielne AMG. A v mnohom je revolučná. Zatiaľ síce nejde o brutálny vrcholový model 63 AMG, ktorý si pravdepodobne požičia štvorlitrový 8-valec z kupé AMG GT, ale zato prináša premiérové technológie. CLS 53 AMG je totiž prvým elektrifikovaným modelom z Affalterbachu. Poháňa ho novučičký radový 6-valec s objemom troch litrov podporený nielen veľkým turbodúchadlom, ale aj elektrickým kompresorom. To ale nie je koniec. Medzi motorom a prevodovkou sa totiž ukrýva technológia EQ Boost.
Ide o štartér-generátor, ktorý je schopný pridať v prípade potreby dodatočných 16 kW výkonu a ďalších 250 Nm krútiaceho momentu. Spolu s elektrickým kompresorom, ktorý reaguje v zlomku sekundy, to znamená priam raketový ohlas na stlačenie plynového pedála, ešte predtým, než sa dá do práce veľké turbo závislé od dostatočného tlaku plynov. Čosi ako turbodieru CLS 53 AMG jednoducho nepozná. Celé to obsluhuje 48 V elektrická sústava s vlastnou batériou, ktorá sa stará aj o účinnú rekuperáciu, a teda zníženie spotreby paliva. Klasické spotrebiče sú napájané cez hlavný 12 V okruh. Výsledkom je finálny výkon 320 kW a krútiaci moment 520 Nm.

Ostré CLS tak vystrelí na stovku za 4,5 sekundy a dosiahne maximálku 270 km/h, pritom si na 100 km vypýta len normovaných 8,4 litra paliva. Veď vďaka elektromotoru dokáže vypínať spaľovací agregát aj počas „plachtenia“. Výhodou nasadenia mild-hybridnej technológie je aj to, že motor nepotrebuje klasický štartér ani alternátor, čo znamená kratšiu celkovú stavbu agregátu. Tento priestor využilo AMG na úpravu emisií pomocou časticového filtra. Motor je spojený s 9-stupňovou automatickou prevodovkou AMG Speed Shift TCT 9G s extrémne rýchlou zmenou prevodov a variabilným pohonom 4Matic+.

Štvorkolka ostrého CLS uprednostňuje zadné kolesá, aby sa zachoval jazdný charakter zadokolky, no len čo je to potrebné, elektricky ovládaná spojka prenesie potrebnú časť hnacieho momentu k prednej náprave. Všetko v zlomkoch sekundy a na základe okamžitých podmienok. Tento systém sa podieľa aj na podpore stability, keďže dokáže rovnako účinne vektorovať krútiaci moment aj medzi kolesami jednotlivých náprav. Na ceste držia CLS 53 AMG 19– a za príplatok až 20-palcové disky kolies. Všetky komponenty predného aj zadného viacprvkového zavesenia boli pritom naladené pre potreby športovej orientácie tohto modelu.

Prospieva aj adaptívne pneumatické odpruženie AMG Ride Control+, ktoré znižuje svetlú výšku podvozka pri vysokých rýchlostiach a umožňuje jej zvýšenie, napríklad pri jazde v meste. Všetky adaptívne systémy, vrátane riadenia s variabilným účinkom, zastrešuje volič jazdných režimov AMG Dynamic Select, ponúkajúci módy Eco, Comfort, Sport, ostrý Sport+ a Individual, pre nastavenie vozidla podľa vlastných preferencií. O deceleráciu sa starajú brzdy AMG s prednými ventilovanými kotúčmi s priemerom 370 a vzadu 360 mm. Kým tie predné obsluhujú štvorpiestikové strmene, zadné využívajú jednopiestikové posuvné čeľuste.

Dynamickú povahu naznačuje CLS 53 AMG neprehliadnuteľným, no stále decentným tuningom. Maska dostala dvojité lamely Twin Blade, vyhradené doteraz len 8-valcovým verziám a aerodynamicky optimalizovaný nárazník so zväčšenými sacími otvormi. Tie privádzajú vzduch nielen k chladičom, ale aj brzdám. Prúdenie vzduchu upravujú rozšírené bočné prahy. Z profilu zaujmú spätné zrkadlá, uchytené priamo na dverách, tak ako v kupé AMG GT. Zadný difúzor s neodmysliteľnými dvoma pármi kruhových koncoviek výfukov dopĺňa malý spojler vo farbe karosérie a za príplatok z karbónu.
V interiéri je takisto niekoľko noviniek. Na výber bude 12,3-palcový displej informačno-zábavný systém, ako aj združená dvojica 12,3-palcových displejov známa z vlajkovej lode triedy S a triedy E. Virtuálny kokpit umožní tri druhy grafického zobrazenia – Classic, Sporty a Progressive. Ovládanie palubného počítača uľahčia touch-pady na novom volante a ovládanie hlasom prostredníctvom systému Linguatronic. O pohodlie posádky sa postará kožené čalúnenie v niekoľkých vzoroch a farbách. Mercedes-AMG sľubuje oveľa väčší výber farebných a materiálových kombinácii.
Komfort môžu v tejto „rakete“ zvýšiť ventilované a masážne sedadlá či systém Energizing, ktorý koordinuje komfortné prvky vo viacerých programoch. Nechýbajú ani najnovšie asistenčné systémy vrátane rýchlostného asistenta semiautomatického riadenia. Na trh sa CLS AMG 53 dostane v úvodnej limitovanej sérii Edition 1, ktorá už v sérii obsahuje kožené čalúnenie Cooper Art, špecifickú analógovú grafiku prístrojov, 20-palcové disky, karbónový zadný spojler či adaptívne svetlá Multibeam LED.
Technické údaje
Motor | 3,0 Twin Turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 999 |
Počet valcov/ventilov | R6/24 |
Maximálny výkon (kW/ot.) | 320/6 100 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 520/1 800 |
Prevodovka | 9A/4Matic+ |
Max. rýchlosť (km/h) | 270 (bez obmedzovača) |
0 – 100 km/h (s) | 4,5 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,4 |