Mazda 3: Revolučný motor, ale jednoduchá zadná náprava

04.12.2018 06:00

Štvrtá generácia Mazdy 3 stavia na výraznom dizajne a interiéri orientovanom na vodiča. Pod kapotou bude debutovať revolučný 4-valec Skyactiv-X. Novinkou je aj ponuka pohonu oboch náprav. Zadné kolesá však bude niesť len jednoduché zavesenie s torznou priečkou.

Nová Mazda 3 stavia na jednoduchých líniách a...
Nová Mazda 3 stavia na jednoduchých líniách a perfektných proporciách. Predná maska s motívom krídiel „podopiera“ úzke reflektory s kruhovou grafikou. Autor: Mazda

Od roku 2003 má Mazda 3 na konte vyše šesť miliónov predaných exemplárov. Popri klasických hráčoch, akými sú VW Golf, Ford Focus či Opel Astra, predstavovala zaujímavú japonskú alternatívu. A išla vždy tak trochu vlastnou cestou. Pred módou preplňovaných benzínových agregátov dala prednosť klasickému atmosférickému plneniu v kombinácii s vysokým kompresným pomerom. Motory Skyactiv-G a diesel Skyactiv-D však nová generácia doplní o svetový unikát – prvý sériový motor využívajúci princíp homogénneho spaľovania.

Dizajn rozvíja štýl Kodo, ktorý poznáme od roku 2013, keď Mazda predstavila tretiu generáciu trojky. Ústredným motívom je jednoduchosť formy bez zbytočných ozdôb. A presne v tomto štýle pokračuje aj štvrtá generácia. Cieľom však bolo posilniť japonskú estetiku, čo naznačila štúdia RX Vision z roku 2015 a o dva roky mladší koncept Vision Coupé. Tentoraz však chcela Mazda viac odlíšiť karosárske verzie. Kým hatchback akcentuje športový „look“, sedan posilňuje eleganciu. Oba modely spája enormne dlhá predná kapota a tradičná maska s motívom krídiel.

Dynamickému zjavu pomohlo zníženie výšky o 25...
Dynamickému zjavu pomohlo zníženie výšky o 25 mm a podobné predĺženie rázvoru náprav, ktoré skrátilo previsy. Hatchback prekvapuje mohutným zadným stĺpikom. Autor: Mazda

Všetky svetelné funkcie sú integrované priamo do reflektorov s kruhovou optikou, keďže Mazda nechcela narušiť homogénnosť dizajnu oddelenými hmlovými či smerovými svetlami. Hatchback prekvapuje širokým zadným stĺpikom a spodnou chrómovou lištou okien, ktorá vyniká o to viac, o čo jednoduchšie sú základné tvary karosérie. Vyhradený je preň aj nový odtieň laku Polymetal Gray, ktorý mení výraz podľa svetelných podmienok. Sedan má profil okien úplne odlišný a splývavú siluetu kabíny, ktorá nadväzuje na krátku zadnú kapotu.

Sedan je výrazne odlišný od hatchbacku. To bolo...
Sedan je výrazne odlišný od hatchbacku. To bolo aj zámerom dizajnérov. Preferuje skôr eleganciu. Autor: Mazda

Menili sa aj proporcie. Dynamickému vzhľadu pomohlo predĺženie rázvoru na 2 725 mm (+25 mm), skrátenie previsov a zníženie výšky o 25 mm (1 440 mm). Kým na dĺžke hatchbacku ubudlo 11 mm, sedan je o 22 mm dlhší. To, čo nevidieť, je tuhšia konštrukcia karosérie. Mazda totiž pri jej výrobe použila až 30-percentný podiel ultravysokopev­nostnej ocele. V predchádzajúcej generácii to boli len tri percentá. To by malo mať priaznivý vplyv na kvalitu jazdných vlastností, na ktorých si Mazda vždy zakladala. O to viac prekvapuje , že inovovaná platforma Skyactive Chassis sa vzdáva nezávislého zadného zavesenia kolies.

V konštrukcii zadnej nápravy upustila Mazda od...
V konštrukcii zadnej nápravy upustila Mazda od vyspelého viacprvkového zavesenia. Prednosť dala priestorovo menej náročnej a ľahšej konštrukcii s torznou priečkou. Výhodou by mohol byť väčší batožinový priestor. Autor: Mazda

Novinka si musí vystačiť s prednými tlmičovými vzperami McPherson a so zadnou nápravou s jednoduchou torznou priečkou. To v čase, keď sa konkurenčná Honda Civic vrátila k viacprvkovej zadnej náprave a disponujú ňou aj kórejské modely Kia Ceed a Hyundai i30. Automobilka aj tak sľubuje skvelý pocit za volantom. Dala si totiž záležať na ergonómii. Volant a sedadlo majú väčší rozsah nastavenia vrátane kolískového ovládania sedadla. Páka prevodovky sa posunula vyššie a viac vpred. Lakťová opierka je dlhšia. Nová trojka má navyše vďaka mimoriadne úzkym predným stĺpikom zaručiť perfektný výhľad dopredu.

Kabína bude podobne priestranná ako v...
Kabína bude podobne priestranná ako v predchádzajúcej generácii. Za volantom by ste sa však vďaka zmenám ergonómie mali cítiť takmer ako v kupé. Nový je volant, sedadlá aj poloha radiacej páky. Autor: Mazda

Aj dizajn interiéru vychádza z filozofie "menej je niekedy viac“. Palubná doska dostala jednoduché horizontálne línie. Prístrojový panel ostáva verný analógovým prístrojom s centrálnym rýchlomerom. Rozhranie HMI používa voľne stojacu 8,8-palcovú obrazovku, ktorú je možné ovládať nielen dotykom, ale aj otočným „commanderom“ tak ako v prémiových modeloch. Tomu zodpovedá aj výrazne vyššia kvalita použitých plastov a čalúnenia. V ponuke sú nové farebné kombinácie Greige Color (šedá-béžová) a Burgundy, ktorá využíva kontrastnú červenú kožu. Mazda tiež popracovala na audiosústave. Celkom nové rozmiestnenie reproduktorov má priniesť autentickejší zvuk.

Najväčšou pýchou Mazdy 3 je tento revolučný...
Najväčšou pýchou Mazdy 3 je tento revolučný kompresorový 4-valec 2,0 Skyactiv-X, ktorý pri nízkom zaťažení zapaľuje zmes benzínu a vzduchu podobne ako vznetové motory. Ušetriť má 20 až 30 % paliva. Autor: Mazda

Základnú aparatúru s ôsmimi reproduktormi možno rozšíriť o audio Bose s dvanástimi meničmi. Zážitok by mal byť o to intenzívnejší, o čo vyšší je akustický komfort. Mazda totiž výrazne znížila hluk a vibrácie v kabíne. Na palube pribudlo aj niekoľko nových bezpečnostných systémov. Štandardom sa stáva kolenný airbag vodiča, ktorý stabilizuje telo v sedadle a zabraňuje podkĺznutiu v prípade havárie. Infračervená kamera zas monitoruje únavu vodiča pomocou sledovania jeho očí a viečok. Systém spolupracuje so zvukovou výstrahou, ale aj s brzdami Smart Brake Suport, ktoré jemným pribrzdením upozornia vodiča na hroziace riziko. Novinkou je tiež výstraha pred križujúcimi vozidlami pri prejazde križovatkou (Front Cross Traffic Alert) či semi-autonómne riadenie v kolónach (Cruising & Traffic Support).

Najväčšia revolúcia sa však odohrala pod kapotou. V Mazde 3 totiž debutuje dvojlitrový 4-valec Skyactiv-X, ktorý pri nízkom zaťažení využíva homogénne spaľovanie, keď sa zmes vzduchu a benzínu zapáli vznietením, podobne ako pri naftových agregátoch. Motor je doplnený o kompresor a reverzibilný alternátor s vlastným 48 V elektrickým okruhom, ktorý rekuperuje brzdnú energiu a pomáha pri akcelerácii. Automobilka sľubuje, že pri pomalej jazde ušetrí motor až 30 a v zmiešanom režime približne 20 % paliva. Okrem toho ostanú v ponuke modernizované 4-valce Skyactive-G s objemom 1,5 a 2,0 litra. Pri nich Mazda prepracovala sanie a tvar piestov. Výkony zatiaľ nepoznáme.

A tieto motory môžu byť vybavené rekuperáciou. Výsadou amerického trhu bude motor 2,5 Skyactiv-G. Pre Európu je zas pripravený nový diesel 1,8 Skyactiv-D. K dispozícii budú 6-stupňové manuálne a 6-stupňové automatické prevodovky. Novinkou je pohon oboch náprav i-Activ AWD, ktorý spolupracuje so systémom G-Vectoring Control Plus (GVC Plus). Ten umožňuje vektorovanie krútiaceho momentu nielen medzi ľavými a pravými kolesami, ale aj medzi prednou a zadnou nápravou, čím prispieva k stabilite v zákrutách. Okrem toho má nová štvorkolka až o 60 % nižšie mechanické straty v porovnaní s predchádzajúcou generáciou systému 4×4, ktorý Mazda používala v iných modeloch.

Nová Mazda 3 absolvovala svetovú premiéru na autosalóne v Los Angeles, do predaja sa však chystá až na jar budúceho roka. Aj preto nie sú zatiaľ k dispozícii bližšie technické a prevádzkové údaje. Otázne je aj to, či bude revolučný motor Skyactiv-X v ponuke hneď od začiatku uvedenia na trh, alebo dorazí s časovým odstupom.

Mazda 3
		-
		2019
Mazda 3 -
		2019
+23Mazda 3 -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mazda 3 #Mazda #autosalón Los Angeles 2018
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk