Volkswagen vyrukoval so svojím prvým pikapom v roku 2010. Pod jeho kapotou však pracovali výlučne 4-valcové motory 2,0 TDI a 2,0 bi-TDI (132 kW). Lenže počas jeho kariéry sa konkurencia poriadne zostrila. Na svet prišiel nový Nissan Navara, Mitsubishi L200 aj najmä 5-valcový Ford Ranger. A tak automobilka v roku 2016 zareagovala na zmenu pomerov modernizáciou. Nešlo však o obyčajný facelift, ale doslova hĺbkovú revíziu. Amarok dostal úplne novú masku s dvojicou horizontálnych lamiel, nový nárazník s plástovým výpletom a obdĺžnikovými hmlovkami. Verzia Aventura sa mohla pochváliť efektným oblúkom za kabínou a 20-palcovými diskami. Jednoducho, Amarok sa zmenil takmer na Touareg.
A platilo to aj o interiéri, kde sa objavila úplne nová palubná doska s vertikálnym dizajnom prieduchov ventilácie a množstvo luxusných prvkov známych skôr z triedy SUV ako z pikapov. Nové dotykové rozhranie zredukovalo počet mechanických ovládačov. Samozrejmosťou sa stala konektivita s externými zariadeniami. V prístrojovom paneli verzie Aventura pribudol farebný displej. A úplne nový bol aj volant. Zvlášť pyšný bol Volkswagen na ergonomické sedadlá ergoComfort so 14-smerovým ovládaním aj na skutočnosť, že kabína Amaroku ponúkla najväčší vnútorný priestor. Navyše variabilný, keďže zadné sedadlá bolo možné jednoducho vyklopiť.
To najdôležitejšie sa ale odohralo pod kapotou. Amarok dal zbohom 4-valcom a napriek trendu downsizingu uprednostnil mohutný vidlicový 6-valec 3,0 TDI vo výkonových verziách 120, 150 a pre verziu Aventura až 165 kW. Amarok tým získal viac sily a najmä mohutný záťah už od spodných otáčok, čo je pri pikape zvlášť dôležité. Úspech nedal na seba dlho čakať. Predaje leteli nahor. Lenže vlani vstúpil do ringu 6-valcový Mercedes-Benz X. A to nemohlo ostať vo Wolfsburgu bez ohlasu. A tak tento rok došlo k ďalším zmenám. Základné 6-valce si síce ponechali pôvodný výkon, ale ten najsilnejší podstúpil tuning.
Výsledkom je 190 kW, teda o 25 viac ako v minulosti. Krútiaci moment narástol z pôvodných 550 na 580 Nm, a to už pri 1 400 otáčkach za minútu. Lenže to nie je koniec. Vďaka funkcii Overboost, ktorá je dostupná v rýchlostiach od 50 do 120 km/h, dokáže motor na desať sekúnd zvýšiť výkon o ďalších 10 kW. K novej 8-stupňovej automatickej prevodovke, ktorá je tiež raritou v triede pikapov, aspoň tých, ktoré sú dostupné v Európe, tak dokáže poslať až 200 kilowattov. Vďaka novému srdcu akceleruje verzia Aventura na stovku za fantastických 7,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 207 km/h. To sú parametre opäť blízke luxusným SUV.
A podobné je to so systémom 4×4. Najvýkonnejší Amarok je totiž vybavený permanentným pohonom oboch náprav s diferenciálom Torsen, takže prenos výkonu na asfalt mu problémy nerobí. Nad konkurenciou vytŕča aj brzdovou sústavou so štvoricou kotúčov s priemerom 17, respektíve 16 palcov. Pritom ale nezabudol na svoje pracovné gény. S novým motorom je ešte schopnejší. Utiahne príves s hmotnosťou 3,5 tony, čo je o 300 kg viac a na korbe odvezie 500 kg nákladu. V teréne ťaží z rámového podvozka, tuhej zadnej nápravy odpruženej listovými pružinami a off-roadových trakčných systémov. Zadný uzamykateľný diferenciál dopĺňa takzvané „off-road ABS“, ktoré pri zjazde z kopca prerušovaným brzdením zhŕňa pred kolesom materiál, čím si vytvára „prekážku“ zvyšujúcu účinnosť bŕzd. Nechýba ani hill-holder ani kontrola klesania.
Terénne schopnosti Amaroku sú presvedčivé. Zvláda brody hlboké 500 mm, svahy s náklonom 45 stupňov a vďaka enormnému rozchodu aj bočné náklony v uhle 50 stupňov. Z asistenčných systémov sa do Amaroku dostala multikolízna brzda, parkovací asistent či stabilizácia prívesu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 254 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 954 |
Výška (mm) | 1 834 |
Rázvor náprav (mm) | 3 097 |
Svetlá výška | 192 |
Brodivosť (mm) | 500 |
Predný nájazdový uhol (o) | 28,2 |
Zadný nájazdový uhol (o) | 23,6 |
Prejazdový uhol (o) | 20,1 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 027 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 1 053 |
Hmotnosť prívesu (kg) | 3 500 |
Technické údaje (Aventura)
Motor | 3,0 TDI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Výkon (kW/ot.) | 190/- |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 580/1 400 |
Prevodovka/náhon | 8A/permanentné 4×4 |
0 – 100 (s) | 7,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 207 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,5 |