VW Amarok: Nová verzia útočí na Mercedes-Benz triedy X. Má 190 kW!

Už pred dvoma rokmi podstúpil nemecký pikap veľkú modernizáciu. Čerešnička na torte sa však objavila až teraz. Pod kapotou totiž pribudla nová verzia 6-valca s výkonom až 190 kW. Spolu s permanentným pohonom oboch náprav tak Amarok zamieril kdesi do vôd luxusných SUV. Aj keď s korbou a rámovým podvozkom.

12.12.2018 06:00
debata
Nová „vyžehlená“ predná maska s horizontálnymi... Foto: Volkswagen
VW Amarok - 2018 Nová „vyžehlená“ predná maska s horizontálnymi lamelami nemá ďaleko k dizajnu osobných Volkswagenov. Vrcholová verzia Aventura sa môže navyše pochváliť 20-palcovými diskami.

Volkswagen vyrukoval so svojím prvým pikapom v roku 2010. Pod jeho kapotou však pracovali výlučne 4-valcové motory 2,0 TDI a 2,0 bi-TDI (132 kW). Lenže počas jeho kariéry sa konkurencia poriadne zostrila. Na svet prišiel nový Nissan Navara, Mitsubishi L200 aj najmä 5-valcový Ford Ranger. A tak automobilka v roku 2016 zareagovala na zmenu pomerov modernizáciou. Nešlo však o obyčajný facelift, ale doslova hĺbkovú revíziu. Amarok dostal úplne novú masku s dvojicou horizontálnych lamiel, nový nárazník s plástovým výpletom a obdĺžnikovými hmlovkami. Verzia Aventura sa mohla pochváliť efektným oblúkom za kabínou a 20-palcovými diskami. Jednoducho, Amarok sa zmenil takmer na Touareg.

A platilo to aj o interiéri, kde sa objavila úplne nová palubná doska s vertikálnym dizajnom prieduchov ventilácie a množstvo luxusných prvkov známych skôr z triedy SUV ako z pikapov. Nové dotykové rozhranie zredukovalo počet mechanických ovládačov. Samozrejmosťou sa stala konektivita s externými zariadeniami. V prístrojovom paneli verzie Aventura pribudol farebný displej. A úplne nový bol aj volant. Zvlášť pyšný bol Volkswagen na ergonomické sedadlá ergoComfort so 14-smerovým ovládaním aj na skutočnosť, že kabína Amaroku ponúkla najväčší vnútorný priestor. Navyše variabilný, keďže zadné sedadlá bolo možné jednoducho vyklopiť.

Nové 6-valcové srdce 3,0 TDI dáva Amaroku... Foto: Volkswagen
VW Amarok - 2018 Nové 6-valcové srdce 3,0 TDI dáva Amaroku maximálny výkon 190 kW a krútiaci moment 580 Nm.

To najdôležitejšie sa ale odohralo pod kapotou. Amarok dal zbohom 4-valcom a napriek trendu downsizingu uprednostnil mohutný vidlicový 6-valec 3,0 TDI vo výkonových verziách 120, 150 a pre verziu Aventura až 165 kW. Amarok tým získal viac sily a najmä mohutný záťah už od spodných otáčok, čo je pri pikape zvlášť dôležité. Úspech nedal na seba dlho čakať. Predaje leteli nahor. Lenže vlani vstúpil do ringu 6-valcový Mercedes-Benz X. A to nemohlo ostať vo Wolfsburgu bez ohlasu. A tak tento rok došlo k ďalším zmenám. Základné 6-valce si síce ponechali pôvodný výkon, ale ten najsilnejší podstúpil tuning.

Interiér síce využíva tvrdé plasty ale... Foto: Volkswagen
VW Amarok - 2018 Interiér síce využíva tvrdé plasty ale dizajnom, infotainmentom a výbavou konkuruje klasickým SUV.

Výsledkom je 190 kW, teda o 25 viac ako v minulosti. Krútiaci moment narástol z pôvodných 550 na 580 Nm, a to už pri 1 400 otáčkach za minútu. Lenže to nie je koniec. Vďaka funkcii Overboost, ktorá je dostupná v rýchlostiach od 50 do 120 km/h, dokáže motor na desať sekúnd zvýšiť výkon o ďalších 10 kW. K novej 8-stupňovej automatickej prevodovke, ktorá je tiež raritou v triede pikapov, aspoň tých, ktoré sú dostupné v Európe, tak dokáže poslať až 200 kilowattov. Vďaka novému srdcu akceleruje verzia Aventura na stovku za fantastických 7,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 207 km/h. To sú parametre opäť blízke luxusným SUV.

Amarok Aventura disponuje aj plastovou ochranou... Foto: Volkswagen
VW Amarok - 2018 Amarok Aventura disponuje aj plastovou ochranou nákladného priestoru a efektným oblúkom za kabínou.

A podobné je to so systémom 4×4. Najvýkonnejší Amarok je totiž vybavený permanentným pohonom oboch náprav s diferenciálom Torsen, takže prenos výkonu na asfalt mu problémy nerobí. Nad konkurenciou vytŕča aj brzdovou sústavou so štvoricou kotúčov s priemerom 17, respektíve 16 palcov. Pritom ale nezabudol na svoje pracovné gény. S novým motorom je ešte schopnejší. Utiahne príves s hmotnosťou 3,5 tony, čo je o 300 kg viac a na korbe odvezie 500 kg nákladu. V teréne ťaží z rámového podvozka, tuhej zadnej nápravy odpruženej listovými pružinami a off-roadových trakčných systémov. Zadný uzamykateľný diferenciál dopĺňa takzvané „off-road ABS“, ktoré pri zjazde z kopca prerušovaným brzdením zhŕňa pred kolesom materiál, čím si vytvára „prekážku“ zvyšujúcu účinnosť bŕzd. Nechýba ani hill-holder ani kontrola klesania.

Terénne schopnosti Amaroku sú presvedčivé. Zvláda brody hlboké 500 mm, svahy s náklonom 45 stupňov a vďaka enormnému rozchodu aj bočné náklony v uhle 50 stupňov. Z asistenčných systémov sa do Amaroku dostala multikolízna brzda, parkovací asistent či stabilizácia prívesu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 254
Šírka (mm) 1 954
Výška (mm) 1 834
Rázvor náprav (mm) 3 097
Svetlá výška 192
Brodivosť (mm) 500
Predný nájazdový uhol (o) 28,2
Zadný nájazdový uhol (o) 23,6
Prejazdový uhol (o) 20,1
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 027
Užitočná hmotnosť (kg) 1 053
Hmotnosť prívesu (kg) 3 500

Technické údaje (Aventura)

Motor 3,0 TDI
Počet valcov/ventilov 6/24
Výkon (kW/ot.) 190/-
Krútiaci moment (Nm/ot.) 580/1 400
Prevodovka/náhon 8A/permanentné 4×4
0 – 100 (s) 7,6
Max. rýchlosť (km/h) 207
Spotreba na 100 km (l) 8,5
VW Amarok - 2018
VW Amarok - 2018
+38VW Amarok - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Amarok
Články podľa značiek