Citroën slávi storočnicu. A tak si pripravil malý darček, ktorý uvidíme na marcovom autosalóne v Ženeve. Koncept AMI One sa zameral na tému mestskej mobility budúcnosti. Tento extrémne kompaktný elektromobil s dĺžkou len 2,5 a zhodnou šírkou a výškou 1,5 metra, chce riešiť problémy dopravy v preplnených aglomeráciách. Automobilka ho vytvorila ako alternatívu ku skútrom či k bicyklom. Vďaka obmedzenej maximálnej rýchlosti na 45 km/h by mohol byť AMI One vo viacerých európskych krajinách využívaný vodičmi od 16 rokov bez vodičského oprávnenia.
Citroën tiež vytvoril nový koncept použitia od zdieľania, cez krátkodobý až po dlhodobý prenájom. Pomocou aplikácie Free2Move si môžete vozidlo zapožičať od piatich minút do piatich hodín. Ďalšou možnosťou je zapožičanie na päť dní cez webovú stránku Rent&Smile, kde si AMI rezervujete. Vylúčený nie je ani 5-mesačný prenájom a operatívny lízing až na päť rokov, kde sú v splátkach započítané aj náklady na údržbu a dokonca parkovanie. Kapacita podlahových akumulátorov stačí na 100 km jazdy, čo je podľa Citroënu postačujúce. Nabíjanie z domáceho wallboxu nemá trvať dlhšie ako dve hodiny.
Prístup k vozidlu je riešený pomocou mobilnej aplikácie. AMI One sa otvorí po prečítaní QR kódu zo smartfónu. Smartfón je zároveň užívateľským rozhraním, čo automobilka označuje ako Drive-Pod. Po umiestnení do indukčnej nabíjacieho bosu pred volantom sa jeho obsah zrkadlí na odrazovej ploche. Zastupuje navigáciu, infotainment a mnoho ďalších funkcií. Ovládať sa dajú dvoma tlačidlami na volante alebo hlasovo. AMI One si tak vystačí s jedinou 5-palcovou obrazovkou pred vodičom, na ktorej sa zobrazuje napríklad rýchlosť jazdy. Citroën pre ňu dokonca navrhol dva špeciálne fonty písma. Aj ostatné ovládacie prvky sú integrované priamo na stĺpiku riadenia.
Tubus so štartovacím tlačidlom obsahuje reproduktor – jediný v kabíne. Minimalizmus vidieť v celom koncepte dvojmiestneho interiéru. Kým sedadlo vodiča je nastaviteľné v pozdĺžnom smere, to spolujazdcovo je pevné a posunuté viac vzad, čím vzniká dostatok miesta na ramená. Klasické kľučky dverí nahrádzajú popruhy. Odkladacie kapsy na výplniach dverí sú z pružného materiálu. Pred spolujazdcom je priestor na odloženie tašky. Za prednými sedadlami ostáva ešte dosť miesta pre ďalšiu batožinu či povinnú výbavu. Napríklad výstražný trojuholník.
Špeciálne pre AMI One vyvinul Citroën v spolupráci s Damien Béal trojdielnu súpravu batožiny – nákupný košík, cestovnú tašku v tvare valca a batoh. Aj tieto prvky ladia s farebným konceptom kabíny, ktorý kombinuje oranžový odtieň Orange Mécanique a modrý Out of Blue. Všetky použité materiály vrátane plastových podlahových rohoží sú odolné a jednoduché na údržbu, čo bude výhoda pri zdieľaní. Odkazom na legendárny Citroën 2CV je otvárateľná textilná strecha. Odsunúť sa dá jediným pohybom ruky, opäť pomocou popruhu. Interiér je zaliaty svetlom aj vďaka veľkým presklenným plochám.
Jednoduchosť AMI One je zjavná aj na dizajne exteriéru. Citroën sa snažil znížiť náklady na prípadnú výrobu použitím čo najmenšieho počtu dielcov. A tak tu máme zameniteľné pravé a ľavé dvere, rovnaké predné a zadné blatníky či nárazníky. Podobne je to so svetlami DLR s grafikou inšpirovanou starším konceptom Xperience. Odlišný je v podstate len predný a zadný panel. Kým vodičové dvere sa otvárajú protismerne, tie na strane spolujazdca sú klasické. Dôvod? Identické uchytenie pántov na dverách. Kľučky nahradili opäť modré popruhy, ktoré kryjú čítačku QR kódu. Spätné zrkadlá sú inšpirované nábytkovým dizajnom.
Aerodynamika tohto auta asi nebude silnou stránkou, ale pri mestských rýchlostiach nehrá odpor vzduchu dôležitú úlohu. Užívatelia ocenia celkom iné vlastnosti. Napríklad ľahké parkovanie a priemer otáčania len osem metrov. Dĺžka, ktorá zodpovedá Smartu prvej generácie, umožňuje parkovať AMI One aj kolmo k obrubníku na pozdĺžnych parkovacích miestach. Aby bolo mestský elektromobil počuť, je pri nízkych rýchlostiach vybavený umelým zvukom. Či sa koncept dostane do výroby, isté nie je. V každom prípade ním Citroën ukázal, že inovatívny duch v automobilke, ktorá priviedla na svet úžasné modely ako Traction Avant, DS, 2CV či CX a XM stále žije.