ZF: Nemci prezrádzajú viac o vonkajšom airbagu. Využije laserový radar

Nemecká spoločnosť ZF pokročila vo vývoji vonkajšieho bočného bezpečnostného vankúša. Je zložitejší, ako si myslíte. Nesmie sa mýliť a musí reagovať pekelne rýchlo.

05.03.2019 16:00
debata
Vonkajší bočný airbag by sa mal nafúknuť ešte... Foto: ZF
ZF - vonkajší bočný airbag Vonkajší bočný airbag by sa mal nafúknuť ešte pred samotným nárazom a po strete vozidiel pohltiť veľkú časť nárazovej energie. O to menej „práce“ by mali následne klasické bočné airbagy a štruktúra karosérie vozidla.

Nie je to rozhodne nová myšlienka. Ochrániť posádku pri bočných kolíziách pomocou prekrytia dverí veľkým airbagom sa doslova núka. Veď takéto zariadenie by absorbovalo veľkú časť nárazovej energie a to práve v oblasti, ktorá nedisponuje potrebnou deformačnou zónou. Dvere sú totiž relatívne úzke. Bočné kolízie preto patria k najrizikovejším a nemenia na tom zásadne nič ani vnútorné bezpečnostné vankúše. Lenže ako vieme, zatiaľ sa vonkajšie bočné airbagy, ktoré by zastúpili deformačnú zónu, do sériovej produkcie nedostali. Hoci na nich pracuje napríklad britská spoločnosť TRW alebo nemecká ZF, známa najmä výrobou prevodoviek.

Dôvodov je niekoľko. Vonkajší bezpečnostný vankúš musí byť veľký, oveľa väčší ako tie klasické. To je problém, pretože čím je airbag väčší, tým viac času potrebuje na nafúknutie. Lenže v tomto prípade času nazvyš nemá. Práve naopak, má ho menej ako bočné airbagy v sedadlách alebo vo dverách. Musí sa nafúknuť pred nárazom a nie až po ňom, ako je to bežné. Tam sa to však nekončí. Takýto airbag sa nesmie mýliť. Ak by sa nafúkol zbytočne, na základe falošného poplachu, spôsobil by majiteľovi auta pomerne veľkú škodu. Lebo ako vieme, airbagy sú jednorazové prvky pasívnej bezpečnosti. Po tom, ako splnia svoj účel, treba ich vymeniť. A to niečo stojí.

K správnemu vyhodnoteniu rizika nárazu bude... Foto: ZF
ZF - vonkajší bočný airbag K správnemu vyhodnoteniu rizika nárazu bude vonkajší bočný airbag potrebovať presnú detekciu okolia. Preto využije laserový radar, takzvaný Lidar.

Nemecká spoločnosť ZF však teraz oznámila, že má technické riešenie, ktoré by mohlo doviesť vonkajší bočný airbag až na výrobné linky. A je pomerne zložité. Na aktiváciu totiž nestačia klasické senzory, ktoré reagujú až po náraze. ZF preto vybavilo vonkajší airbag lidarom, čo je laserová obdoba radaru, používaná najmä pre funkcie autonómneho riadenia. Až takáto presná a rýchla detekcia okolia vozidla zaručí správnu činnosť nového bezpečnostného vankúša. ZF má už za sebou sľubné testy. Airbag, zabudovaný v prahoch, má dĺžku necelé dva metre, výšku 53 a šírku 38 cm. Je teda obrovský. Hmotnosť zariadenia je približne dva kilogramy.

Napriek tomu sa dokáže nafúknuť za 15 milisekúnd, čo je čas porovnateľný s konvenčnými airbagmi vo volante alebo v palubnej doske pred spolujazdcom. Nemci tvrdia, že riziko zranení pri bočnej kolízii by inštaláciou tejto technológie kleslo až o 40 percent. A zvlášť veľkú budúcnosť jej predpovedajú v autonómnych autách. To preto, že posádka áut s automatizovaným riadením sa na jazdu nesústredí tak intenzívne ako posádka klasických vozidiel. Jednoducho, ak riadi vozidlo autopilot, nemusí vodič sledovať premávku. O to väčšie sú však potom potenciálne následky havárií. Náraz prichádza nečakane a bez prípravy.

ZF zatiaľ neprezradilo, kedy by sa mohol nový airbag objaviť v sériovej produkcii. Nemusí to byť však ďaleko, keďže od roku 2020, teda už na budúci rok, pritvrdí konzorcium Euro NCAP crashtesty práve v oblasti ochrany posádky pri bočnom náraze. Získať plný počet hviezdičiek bude o to ťažšie. Vonkajší bočný airbag by bol pre automobilky elegantným riešením. I keď drahým, takže najskôr s ním môžeme rátať v prémiových modeloch vyšších tried. Ale veď tak to bolo aj s prvými airbagmi už v osemdesiatych rokoch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ZF #bočný airbag #ZF Friegrichzhafen
Články podľa značiek