Mercedes CLA Shooting Brake: Po kupé aj športové kombi

13.03.2019 06:00

Mercedes-Benz rozširuje ponuku novej triedy A raketovým tempom. Po vlaňajšom premiérovom sedane a 4-dverovom kupé prichádza na rad aj športové kombi Shooting Brake.

Nové športové kombi Shooting Brake vychádza z...
Nové športové kombi Shooting Brake vychádza z kupé CLA. Zhodnú majú prednú diamantovú masku, nárazník aj efektné prelisy na kapote. Autor: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake prvej generácie prišiel na trh len v roku 2015, ako posledná verzia triedy A. Hatchback mal v tom čase už dva roky. Bol to tak trochu experiment bez konkurentov. A zdá sa, že vyšiel, pretože miesto si avantgardné kombi dokázalo obhájiť aj po generačnej výmene. Po vlaňajšom predstavení premiérového sedanu v Číne a následne 4-dverovom kupé CLA, ktoré debutovalo na nezvyklom mieste, januárovom veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas, prišiel v Ženeve rad na kombi CLA Shooting Brake.

Základom je 4-dverové kupé s rázvorom náprav 2 729 mm. Oba modely sú zhodné až po stĺpiky C. Zadná časť je však úplne nová. Predĺžená strecha a tretie bočné okná robia z CLA Shooting Brake športovo „strihnuté“ kombi. V porovnaní s prvou generáciou pôsobí omnoho príťažlivejšie, čo je najmä zásluhou zmeny proporcií. Novinka s dĺžkou 4 688, šírkou 1 830 a výškou 1 442 mm je totiž o 48 mm dlhšia, o 53 širšia a o dva milimetre nižšia. Pomohol aj nárast rázvoru náprav o 30 mm, čím sa skrátil predný previs. Predná kapota je, naopak, dlhšia.

Nové proporcie, najmä zväčšený rázvor na 2 729...
Nové proporcie, najmä zväčšený rázvor na 2 729 mm a dĺžka na 4 688 mm dali Shooting Brake oveľa prirodzenejší vzhľad. Autor: Mercedes-Benz

S kupé CLA má Shooting Brake spoločnú prednú masku Sharknose s negatívnym sklonom, diamantovým efektom či typické bublinové prelisy na prednej kapote. Identické sú aj zadné úzke svetlá, zasahujúce hlboko do výklopného veka, či priestor na poznávaciu značku, ktorá je v porovnaní so hatchbackom a sedanom premiestnená do nárazníka. Zákazníci budú mať na výber dizajnové línie Progressive a AMG Line. Tá prvá posilňuje technologický a druhá športový akcent. Boj s prúdnicami vzduchu v aerodynamickom tuneli skončil koeficientom Cd 0,26, čo je tri stotinky slabší výsledok ako pro CLA.

Nová zadná časť je vybavená výklopným vekom,...
Nová zadná časť je vybavená výklopným vekom, ktoré ponúka vstupný otvor so šírkou 1 457. Autor: Mercedes-Benz

Nárast formátu sa však pozitívne premietol do interiéru. Cestujúci vpredu majú v oblasti lakťov o 35 mm a vzadu až o 44 mm väčšiu priestorovú rezervu. Na nohy pribudlo vpredu aj vzadu približne deväť milimetrov. Automobilka zo Stuttgartu sľubuje ľahšie nastupovanie, najmä zadným cestujúcim. Najväčším bonusom je však batožinový priestor. Zmestí sa sem až 505 litrov nákladu, o 45 viac ako do kupé CLA a o 65 viac v porovnaní so sedanom. Medzigeneračné zlepšenie má symbolických desať litrov. Zákazníci však ocenia ľahšie nakladanie, ktoré je výsledkom rozšíreného vstupného otvoru o 35 mm na konečných 1 457.

V kufri sa nachádza 505 litrov pre batožinu, čo...
V kufri sa nachádza 505 litrov pre batožinu, čo je síce len o 10 litrov viac ako v minulosti, ale až o 45 viac ako v kupé CLA a o 65 viac v porovnaní s sedanom Autor: Mercedes-Benz

Dizajn interiéru preberá Shooting Brake z CLA, vrátane turbínových prieduchov ventilácie. Analógové prístroje tu už nenájdete. Funkciu prístrojového panela a infotainmentu preberá multimediálne rozhranie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) s umelou inteligenciou, a to v novšej verzii. V základe používa dve 7-palcové obrazovky, vrcholová verzia má dva 10,2-palcové displeje a farebný head-up displej. Pokrok spočíva v schopnosti hlasového ovládania „Hey Mercedes“ odpovedať na zložité otázky a tiež v schopnosti rozlíšiť hlas vodiča a spolujazdca. K dispozícii je aj ovládanie gestami. Pohyb ruky stačí napríklad na zapnutie alebo vypnutie čítacích svetiel.

Výhodou rozlišovania je, že systém automaticky vie, kto z posádky chce nastaviť klimatizáciu alebo sedadlo. Väčšina komfortných funkcií ako ventilácia, klimatizácia, ambientné osvetlenie so 64 farbami, a audio je pod kontrolou systému Eneergizing, podobne ako vo vlajkovej lodi S, ktorý ich nastavuje v súlade s náladou vodiča alebo podľa vopred zvolených programov. Systém je totiž kompatibilný s hodinkami Vivoactive 3 Smartwatch od Garminu, ktoré sledujú úroveň stresu vodiča či dokonca kvalitu jeho spánku. Vrcholové audio dodáva spoločnosť Burmester.

V kufri sa nachádza 505 litrov pre batožinu, čo...
V kufri sa nachádza 505 litrov pre batožinu, čo je síce len o 10 litrov viac ako v minulosti, ale až o 45 viac ako v kupé CLA a o 65 viac v porovnaní s sedanom Autor: Mercedes-Benz

Podobnosť s „eskom“ badať aj na asistenčných systémoch. CLA Shooting Brake sleduje vďaka kamerám a radarom priestor až do vzdialenosti 500 metrov, zvláda semiautomatické radenie na diaľniciach (Active Steer Assist) či v zápchach, preraďovanie z prúdu do prúdu (Active Lang Chang Assist), upravuje rýchlosť pri prejazde križovatiek a kruhových objazdov na základe dát navigácie alebo čítačky značiek či núdzové zastavenie. Príplatkové svetlá Multibeam LED sú vybavené až osemnástimi individuálne riadenými diódami, čo znamená možnosť pracovať v diaľkovom režime bez oslepovania protiidúcich vodičov.

Kompletnú ponuku motorov zatiaľ nepoznáme. Automobilka staví v prvej vlne na benzínovú verziu CLA 250 s preplňovaným dvojlitrovým 4-valcom s výkonom 165 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Vďaka časticovému filtru vyhovuje emisnej norme Euro 6d-Temp. V spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovku 7G-DCT a pohonom predných kolies má CLA Shooting Brake spotrebovať na 100 km priemerne 6,2 až 6,5 litra benzínu. Až neskôr dorazia ďalšie benzínové a naftové motory, manuálna prevodovka a pohon 4Matic. Očakávať tak môžeme verziu A 200 (120 kW) s motorom 1,3 Turbo a diesel A 180d (85 kW) so štvorvalcom s objemom 1,5 litra. Vylúčený nie je ani naftový dvojliter.

Podvozok využije predné tlmičové vzpery McPherson a vyspelejšie zadné viacprvkové zavesenie. Za príplatok si môžete dopriať adaptívne tlmiče. Novinka príde na trh v septembri. Produkciu zabezpečí maďarský výrobný závod v Kecskeméte. Pripomeňme, že nová trieda A je pre Mercedes-Benz od premeny z minivanu na klasický hatchback ohromne úspešným príbehom. Od roku 2013 predala značka viac ako 750 000 exemplárov vrátane CLA a jeho verzie kombi Shooting Brake. A to nehovoríme o ďalšom deriváte, ktorým je trieda B, postavená na rovnakej platforme s priečnym uložením motorov.

Porovnanie rozmerov

Verzia CLA Shooting Brake CLA A Sedan A Hatchback
Dĺžka (mm) 4 688 4 688 4 549 4 419
Šírka (mm) 1 830 1 830 1 796 1 796
Výška (mm) 1 442 1 439 1 446 1 440
Rázvor náprav (mm) 2 729 2 729 2 729 2 729
Objem kufra (l) 505 460 420 370

Technické údaje

Verzia A 250
Zdvihový objem (l) cca 2,0
Max. výkon (kW) 165
Prevodovka 7G-DCT
Spotreba na 100 km (l) 6,2 – 6,5
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake -
		2019
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake -
		2019
+22Mercedes-Benz CLA
		Shooting Brake -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mercedes #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz CLA #Mercedes-Benz CLA Shooting Brake #autosalón Ženev
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR