Mercedes-Benz CLA Shooting Brake prvej generácie prišiel na trh len v roku 2015, ako posledná verzia triedy A. Hatchback mal v tom čase už dva roky. Bol to tak trochu experiment bez konkurentov. A zdá sa, že vyšiel, pretože miesto si avantgardné kombi dokázalo obhájiť aj po generačnej výmene. Po vlaňajšom predstavení premiérového sedanu v Číne a následne 4-dverovom kupé CLA, ktoré debutovalo na nezvyklom mieste, januárovom veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas, prišiel v Ženeve rad na kombi CLA Shooting Brake.
Základom je 4-dverové kupé s rázvorom náprav 2 729 mm. Oba modely sú zhodné až po stĺpiky C. Zadná časť je však úplne nová. Predĺžená strecha a tretie bočné okná robia z CLA Shooting Brake športovo „strihnuté“ kombi. V porovnaní s prvou generáciou pôsobí omnoho príťažlivejšie, čo je najmä zásluhou zmeny proporcií. Novinka s dĺžkou 4 688, šírkou 1 830 a výškou 1 442 mm je totiž o 48 mm dlhšia, o 53 širšia a o dva milimetre nižšia. Pomohol aj nárast rázvoru náprav o 30 mm, čím sa skrátil predný previs. Predná kapota je, naopak, dlhšia.
S kupé CLA má Shooting Brake spoločnú prednú masku Sharknose s negatívnym sklonom, diamantovým efektom či typické bublinové prelisy na prednej kapote. Identické sú aj zadné úzke svetlá, zasahujúce hlboko do výklopného veka, či priestor na poznávaciu značku, ktorá je v porovnaní so hatchbackom a sedanom premiestnená do nárazníka. Zákazníci budú mať na výber dizajnové línie Progressive a AMG Line. Tá prvá posilňuje technologický a druhá športový akcent. Boj s prúdnicami vzduchu v aerodynamickom tuneli skončil koeficientom Cd 0,26, čo je tri stotinky slabší výsledok ako pro CLA.
Nárast formátu sa však pozitívne premietol do interiéru. Cestujúci vpredu majú v oblasti lakťov o 35 mm a vzadu až o 44 mm väčšiu priestorovú rezervu. Na nohy pribudlo vpredu aj vzadu približne deväť milimetrov. Automobilka zo Stuttgartu sľubuje ľahšie nastupovanie, najmä zadným cestujúcim. Najväčším bonusom je však batožinový priestor. Zmestí sa sem až 505 litrov nákladu, o 45 viac ako do kupé CLA a o 65 viac v porovnaní so sedanom. Medzigeneračné zlepšenie má symbolických desať litrov. Zákazníci však ocenia ľahšie nakladanie, ktoré je výsledkom rozšíreného vstupného otvoru o 35 mm na konečných 1 457.
Dizajn interiéru preberá Shooting Brake z CLA, vrátane turbínových prieduchov ventilácie. Analógové prístroje tu už nenájdete. Funkciu prístrojového panela a infotainmentu preberá multimediálne rozhranie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) s umelou inteligenciou, a to v novšej verzii. V základe používa dve 7-palcové obrazovky, vrcholová verzia má dva 10,2-palcové displeje a farebný head-up displej. Pokrok spočíva v schopnosti hlasového ovládania „Hey Mercedes“ odpovedať na zložité otázky a tiež v schopnosti rozlíšiť hlas vodiča a spolujazdca. K dispozícii je aj ovládanie gestami. Pohyb ruky stačí napríklad na zapnutie alebo vypnutie čítacích svetiel.
Výhodou rozlišovania je, že systém automaticky vie, kto z posádky chce nastaviť klimatizáciu alebo sedadlo. Väčšina komfortných funkcií ako ventilácia, klimatizácia, ambientné osvetlenie so 64 farbami, a audio je pod kontrolou systému Eneergizing, podobne ako vo vlajkovej lodi S, ktorý ich nastavuje v súlade s náladou vodiča alebo podľa vopred zvolených programov. Systém je totiž kompatibilný s hodinkami Vivoactive 3 Smartwatch od Garminu, ktoré sledujú úroveň stresu vodiča či dokonca kvalitu jeho spánku. Vrcholové audio dodáva spoločnosť Burmester.
Kompletnú ponuku motorov zatiaľ nepoznáme. Automobilka staví v prvej vlne na benzínovú verziu CLA 250 s preplňovaným dvojlitrovým 4-valcom s výkonom 165 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Vďaka časticovému filtru vyhovuje emisnej norme Euro 6d-Temp. V spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovku 7G-DCT a pohonom predných kolies má CLA Shooting Brake spotrebovať na 100 km priemerne 6,2 až 6,5 litra benzínu. Až neskôr dorazia ďalšie benzínové a naftové motory, manuálna prevodovka a pohon 4Matic. Očakávať tak môžeme verziu A 200 (120 kW) s motorom 1,3 Turbo a diesel A 180d (85 kW) so štvorvalcom s objemom 1,5 litra. Vylúčený nie je ani naftový dvojliter.
Podvozok využije predné tlmičové vzpery McPherson a vyspelejšie zadné viacprvkové zavesenie. Za príplatok si môžete dopriať adaptívne tlmiče. Novinka príde na trh v septembri. Produkciu zabezpečí maďarský výrobný závod v Kecskeméte. Pripomeňme, že nová trieda A je pre Mercedes-Benz od premeny z minivanu na klasický hatchback ohromne úspešným príbehom. Od roku 2013 predala značka viac ako 750 000 exemplárov vrátane CLA a jeho verzie kombi Shooting Brake. A to nehovoríme o ďalšom deriváte, ktorým je trieda B, postavená na rovnakej platforme s priečnym uložením motorov.
Porovnanie rozmerov
Verzia | CLA Shooting Brake | CLA | A Sedan | A Hatchback |
---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 688 | 4 688 | 4 549 | 4 419 |
Šírka (mm) | 1 830 | 1 830 | 1 796 | 1 796 |
Výška (mm) | 1 442 | 1 439 | 1 446 | 1 440 |
Rázvor náprav (mm) | 2 729 | 2 729 | 2 729 | 2 729 |
Objem kufra (l) | 505 | 460 | 420 | 370 |
Technické údaje
Verzia | A 250 |
---|---|
Zdvihový objem (l) | cca 2,0 |
Max. výkon (kW) | 165 |
Prevodovka | 7G-DCT |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 – 6,5 |