Pred rokom predstavilo Audi na autosalóne v Ženeve svoj prvý elektromobil e-tron. Na výstavisku bolo toto veľké SUV s dĺžkou podobnou Audi Q8 ešte chránené polepmi, no odvtedy dorazilo do sériovej produkcie a ešte tento mesiac zamieri k prvým zákazníkom. I keď neskôr ako chcelo. Je to však len začiatok veľkej elektrickej ofenzívy z Ingolstadtu. Ešte tento rok uvidíme e-tron Sportback, e-tron Q2L pre Čínu a v roku 2020 supervýkonné 4-dverové kupé e-tron GT. Do roku 2025 má byť v portfóliu značky až 12 čisto elektrických modelov, ktoré si chcú prisvojiť až tretinu ročných registrácií Audi.
Medzi nimi sa objaví aj menšie SUV Q4 e-tron. Šuškalo sa o ňom už dávnejšie, pretože v nomenklatúre značky od Q1 až po Q8 stále chýbalo. No keďže medzi modelmi Q3 a Q5 nie je veľký priestor pre ďalší autonómny model, padlo rozhodnutie, že Q4 bude čistým elektromobilom, teda menším príbuzným súčasného Audi e-tron. Predstavu o ňom si môžeme urobiť na základe realistického rovnomenného konceptu, ktorý automobilka vystavila na autosalóne v Ženeve. Na rozdiel od „vznešenejšieho“ a luxusnejšieho e-tronu, využije Q4 menšiu elektrickú platformu MEB, na ktorej vznikne množstvo elektromobilov koncernu VW, vrátane Škody či Seatu.
Q4 e-tron má na dĺžku 4 590, na šírku 1 900 a na výšku 1 610 mm. V porovnaní s Audi e-tron je teda až o 310 mm kratšie. A platí to aj o rázvore náprav s hodnotou 2 770 mm, ktorý sa skrátil o takmer 16 centimetrov. Dizajnom sa Q4 e-tron jasne hlási k príslušnosti k značke. A keďže nepotrebuje funkčnú masku single frame, čelnú časť zdobí len jej „slepá“ verzia. Potrebný vzduch k batériám a pohonu prúdi cez veľké otvory v nárazníku. Úzke LED svetlá majú grafiku šachovnice. Tie zadné sú podobne ako na e-trone prepojené svetlenou lištou. Koncept používa obrovské 22-palcové disky kolies a modrý lak Solar Sky Blue, ktorý odráža slnečné žiarenie.
O blízkosti sériovému modelu svedčí použitie klasických spätných zrkadiel aj kľučiek dverí. Jednoducho, pozeráme sa na trochu vyparádený prototyp ozdobený svietiacimi nápismi e-tron. Nie inak je to v kabíne. Tá má síce len štyri individuálne sedadlá, ale inak využíva v podstate sériové komponenty vrátane 12,3-palcového virtuálneho kokpitu a rovnako veľkú obrazovku multimediálneho rozhrania. Za hranicou súčasných technológií je len rozmerný head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý dokáže zobrazovať napríklad piktogramy navigácie akoby sa premietali priamo na cestu. Veľký rázvor náprav má byť zárukou priestoru na úrovni o triedu väčšieho modelu.
Platforma MEB je vyzbrojená dvojicou elektromotorov. Ten predný synchrónny má 75 a zadný asynchrónny až 150 kW. K tomu musíme pripočítať krútiaci moment 150 a 310 Nm. Celkový výkon sústavy je naladený na 225 kilowattov. Takže Q4 e-tron šprintuje na stovku za 6,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Štúdia uprednostňuje najmä pohon zadných kolies, ale keď je to potrebné okamžite zapája do hry prednú nápravu. Zdrojom energie sú li-ion akumulátory s kapacitou 82 kWh. Stačiť majú podľa prísnejšej normy WLTP na dojazd do vzdialenosti 450 km. To aj vďaka účinnej rekuperácii, tepelnému čerpadlu, ktoré šetrí energiu klimatizácie, ale aj slušnej aerodynamike s koeficientom Cd 0,28.
Nabíjanie má trvať na staniciach s výkonom 120 kW len 30 minút. Samozrejme, hovoríme o dobití na 80 % kapacity. Zárukou dobrých jazdných vlastností je nízke ťažisko, porovnateľné so sedanmi strednej triedy s klasickým pohonom. Batériový blok s hmotnosťou 500 kg je totiž umiestnený výlučne v podlahe. A potom je tu „spravodlivé“ rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50 medzi nápravy a plne nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. So sériovým modelom Q4 e-tron by sme sa mohli stretnúť už v roku 2021.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 590 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 900 |
Výška (mm) | 1 610 |
Rázvor náprav (mm) | 2 770 |
Technické údaje
Pohon | 2× elektromotor (4X4) |
---|---|
Výkon (kW) | 75 + 150 |
Krútiaci moment (Nm) | 150 + 310 |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 82 |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 |
Dojazd (km) | 450 (WLTP) |
Čas nabíjania na 80 % (min) | 30 (120 kW) |