Koenigsegg Jesko je auto z ríše snov. Takmer nič na ňom nie je bežné. Veď jeho 5-litrový 8-valec „dopovaný“ dvojicou obrích turbodpchadiel a jedným kompresorom, ktorý pumpuje vzduch do zásobníka, dáva nepredstaviteľných 1 600 koní (1 176 kW), teda ešte o sto viac ako Bugatti Chiron a k tomu 1 500 Nm krútiaceho momentu. Takáto nádielka energie potrebuje aj poriadnu prevodovku. Hoci napríklad hybridná Regera so systémom Koenigsegg Direct Drive (KDD) ju nepotrebovala. Lenže Jesko elektromotory nepoužíva.
Presne o tom sa rozhovoril šéf švédskej spoločnosti Christian Koenigsegg. Prezradil, že hneď od začiatku vývoja bolo jasné, že klasickú dvojspojkovú prevodovku mať Jesko nemôže. Výpočty ukázali, že by vážila 200 kg. A to je na hyperšport, kde sa stráži každý gram hmotnosti, jednoducho priveľa. Koenigsegg sa tak pustil do vývoja vlastného riešenia. Výsledkom je revolučná prevodovka Light Speed Transmission (LST). Ako naznačuje názov, mala by byť ľahká a radiť „rýchlosťou svetla“. Nie je to ďaleko od pravdy.
Aby bola nová 9-stupňová „skriňa“ pekelne rýchla a odolná, dostala až osem aktívnych členov, osem tlakových senzorov a osem hydraulických spojok. Šesť spojok slúži rýchlostiam, jedna pre cúvanie a jedna pre elektronický diferenciál. A keďže prevodovka LST má tri hriadele, každý disponuje dvojicou spojok, čo umožňuje kombinovať tri páry prevodov. Vďaka tomu dokáže osemspojková prevodovka zaradiť okamžite akýkoľvek prevodový stupeň, bez ohľadu na to, ktorý je práve používaný.
To je veľký rozdiel v porovnaní s dvojspojkovými prevodovkami, ktoré majú pripravený na druhej spojke len jeden ďalší prevod. Napríklad pri zrýchľovaní ten vyšší a pri spomalení nižší. Ak je však vaša voľba „neštandardná“, teda chcete zradiť iný ako pripravený prevod, preraďovanie trvá dlhšie. S tým však Jesko problémy mať iste nebude. A potom je tu obrovský bonus. Prevodovka váži aj s integrovaným zotrvačníkom len 90 kg, o 110 menej ako by vážila dvojspojková!
Pochopiteľne, toto je technológia vysokého rangu, ale tak to bolo kedysi aj s dvojspojkovými prevodovkami, používanými výhradne v motoristickom športe. A ako vieme, dnes sú bežné vo všetkých segmentoch. Nie je tak vylúčené, že sa s takouto technikou stretneme časom aj vo vozidlách nižších tried. Teda v prípade, ak autá so spaľovacími motormi nevystriedajú elektromobily rýchlejšie, než sa očakávalo. Tie totiž žiadnu prevodovku nepotrebujú.