Tesla prichádza po zvládnutí nábehu výroby kľúčového modelu 3 so štvrtou novinkou. Je ňou dlho avizované SUV či skôr crossover Y. Vychádza práve z masového elektromobilu Model 3, s ktorým zdieľa platformu aj techniku. Na rozdiel od veľkého SUV Tesla X je novinka menšia a z dôvodu ceny sa vzdala aj zadných „sokolích“ dverí. Dizajn neprekvapí. Tesla Y je akoby zvýšenou Teslou 3. Svetlá výška podvozka však nenaznačuje, že by si mala trúfnuť na prašné cesty. Rozmery nepoznáme, ale šéf firmy tvrdí, že Tesla Y je asi o 10 % väčšia ako súčasná trojka.
Interiér môže mať až sedem sedadiel. Po zložení druhého a tretieho radu vzniká využiteľný objem 1,9 kubického metra. Podobne, ako Tesla 3 má aj nový crossover veľkú centrálnu 15-palcovú dotykovú obrazovku, ktorá nahrádza prakticky všetky klasické tlačidlá a preberá tiež funkciu prístrojového panela. Samozrejmosťou je plná konektivita a diaľkový prístup k vozidlu cez aplikáciu Tesla Mobile, ktorá umožňuje ovládanie viacerých funkcií až po prístup k prevádzkovým parametrom či polohe vozidla.
K zákazníkom zamieri Tesla Y v štyroch verziách. Najprv tých drahších, ktoré sú naplánované na rok 2020. Základný model Standard Range s menšou zásobou batérií a poháňanou zadnou nápravou bude mať dosah 370 km a na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) zrýchli za 5,9 sekundy. Verzia Long Range zlepší akceleráciu na 5,5 sekundy a dojazd až na 480 km. Dopriať si budete môcť aj modifikáciu s dvoma elektromotormi Dual Motor AWD. Tá má síce zrýchlenie len 4,8 sekundy, ale dojazd kratší o 30 km (450 km).
Na vrchol sa postaví najvýkonnejšie vyhotovenie Tesla Y Performance. Predvedie raketový šprint na 60 míľ za hodinu za 3,5 sekundy, pričom normovaný dojazd 450 km zodpovedá verzii Dual Motor AWD. Performance poráža ostatné verzie maximálnou rýchlosťou 240 km/h, ostatné zvládnu maximálne 190 až 215 km/h. Za základnú verziu Standard Range zaplatia zákazníci 39 000 dolárov, teda o 4 000 viac ako za Teslu 3. Tesla Y s predĺženým dojazdom bude začínať na 47 000 dolároch. Dvojmotorová verzia Dual Motor AWD vyjde na 51 000 a Perfomance na 60 000 dolárov.
Kým najlacnejšia verzia Standard Range sa k zákazníkom dostane až v roku 2021, predaj drahších spustí spoločnosť na jar 2020. A s modelom Y má veľké plány. Tesla tvrdí, že ročné registrácie majú byť vyššie ako súhrnné registrácie modelov 3 a S. Uvidíme, ako na novinku zareaguje trh. V porovnaní so svojimi predchodcami to bude mať ťažšie, keďže v budúcom roku odštartuje elektrickú ofenzívu napríklad aj koncern VW. Konkurencia porastie prudkým tempom, pričom Tesla už nebude môcť ťažiť zo svojej výnimočnosti. Bude len jedným z výrobcov elektromobilov.