Vlani BMW po 19 rokoch odmlky oživilo modelový rad 8. Neznamenalo to však príchod celkom nového modelu. Jednoducho kupé radu 8, predstavené v júli, a kabriolet, ktorý ukázala mníchovská automobilka v novembri, nahradili v ponuke pôvodné BMW 6. V šestkovom rade tak ostalo len BMW 6 Gran Turismo, ktoré je derivátom päťky. Osmička však stavia viac na základoch vlajkovej lode BMW radu 7 a jej platformy CLAR. Do partie chýbalo už len 4-dverové kupé Gran Turismo. A presne túto tretiu karosársku verziu predstavilo BMW na akcii NextGen v Mníchove.
Recept ostal pôvodný. Nízke kupé sa pretransformovalo na športový sedan s bezrámovou konštrukciou okien a miestom pre piatich pasažierov. Po predné stĺpiky sú kupé a Gran Coupé zhodné, čo znamená identické prepojené 6-uholníkové ľadvinky aj oddelené svetlá, ktoré môžu byť vybavené technológiou Laserlight s dosahom až 600 metrov. Od tohto bodu je Gran Coupé celkom nové. Rázvor náprav má priam monumentálnych 3 023 mm, čo je o 201 mm viac. Na dĺžke 5 082 mm pribudlo 231 mm, na šírke 1 992 ďalších 30 a na výške 1 407 presne 61 mm. Zmena proporcií umožnila vytvoriť presvedčivú kombináciu dynamického profilu a elegancie.
Z profilu zaujmú bohaté prelisy, ktoré sa tiahnu od predných až k zadným blatníkom. Na dlhú prednú kapotu nadväzuje nízka splývavá silueta okien a pokračuje ku krátkej zadnej kapote. Kolesá môžu mať priemer až 20 palcov. Vzadu sú charakteristickým znakom úzke LED svetlá, difúzor či dve dvojité koncovky výfukov. Napriek podstatnému zväčšeniu rozmerov sa BMW podarilo udržať hmotnosť na uzde. V porovnaní s kupé je Gran Coupé ťažšie len o 70 kg. To aj vďaka hliníkovým dverám, streche a blatníkom, ale aj nasadením horčíka v štruktúre palubnej dosky a dokonca kompozitov CFRP, z ktorých je vyrobený stredový tunel. Dopriať si môžete balík M Carbon s karbónovou strechou, zrkadlami či difúzorom.
BMW sa chváli aj špičkovou aerodynamikou, ktorej napomáhajú aktívne lamely chladiča, systém Air Curtains vrátane výduchov Air Breathers na predných blatníkoch či takmer úplne zakrytý podvozok. Väčší formát umožnil vytvoriť podstatne priestrannejšiu kabínu. BMW sľubuje pohodlný prístup k zadným sedadlám aj veľkorysé miesto na nohy a nad hlavou. Zaujímavé je, že Gran Coupé počíta s piatimi cestujúcimi, hoci má v podstate len štyri plnohodnotné sedadlá. Stredový tunel sa totiž tiahne až k zadnej lavici. Napriek tomu môže na krátke trate odviezť aj piateho cestujúceho vzadu, čo prezrádza stredový bezpečnostný pás. Operadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40. BMW nazýva túto konfiguráciu usporiadania ako 4 + 1.
Palubnú dosku preberá Gran Coupé z dvojdverového kupé. To znamená 12,3-palcový digitálny prístrojový panel aj 10,25-palcový dotykový Control Display infotainmentu. Ovládať sa dá dotykom, hlasom, otočným ovládačom iDrive Controller aj gestami či tlačidlami na multifunkčnom volante. Za príplatok dostanete BMW Intelligent Personal Assistant, ktorý sa aktivuje oslovením „Hej BMW“. Umelá inteligencia je potom s vami schopná komunikovať a učiť sa vaše zvyklosti, pričom vám ponúka vhodné návrhy v aktuálnom kontexte. Samozrejmosťou je aj možnosť diaľkového ovládania mnohých funkcií cez smartfón a automatický upgrade softvéru.
Vrcholovú pozíciu deklaruje 8 Gran Coupé bohatou výbavou. Palubná doska aj výplne dverí sú už v sérii potiahnuté kožou. Športové multifunkčné sedadlá s integrovanými opierkami hláv sú čalúnené kožou Vernacsa a vo vrcholovej verzii 850i xDrive Merino. V sérii je náladové osvetlenie, 4-zónová klimatizácia či elektricky ovládané roletky na zadných dverách a zadnom okne. Dopriať si môžete športové M sedadlá, ale aj panoramatickú otvárateľnú dvojdielnu strechu s plochou až 1,5-štvorcového metra. Samozrejme, nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov.
Kariéru odštartuje Gran Coupé s motormi, ktoré preberá z BMW 8 Coupé. Základom je 6-valcový 3-litrový diesel pre verziu 840d xDrive (235 kW). Nad ňou stojí benzínový 6-valec pre 840i a 840i xDrive (250 kW). Vrcholovú motorizáciu predstavuje 4,4-litrový vidlicový 8-valec pre M850i xDrive (390 kW). Ten šprintuje na stovku za úžasných 3,9 sekundy. Všetky motory sú spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic Sport. Pohon oboch náprav xDrive preferuje zadné kolesá a precíznejšie rozdeľuje krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou. Verzia 840i so zadným náhonom si pomáha s trakciou pomocou sériovo dodávaného aktívneho samosvorného diferenciálu M Sport. Ten je aj vo výbave vrcholovej verzie M850i xDrive.
Podvozok obsahujúci množstvo ľahkých hliníkových komponentov vychádza z kupé, je však odlišne naladený, aby ponúkal väčšiu mieru komfortu. Už v sérii je vybavený aktívnymi M tlmičmi, ktoré menia jeho charakteristiku. Doplatiť si môžete za aktívnu stabilizáciu, ktorá redukuje náklony karosérie pomocou elektromotorov. A potom je tu aktívne riadenie, teda riadenie zadných kolies, ktoré zmenšuje polomer zatáčania a pri vysokých rýchlostiach sa podieľa na väčšej stabilite pri zmene jazdných prúdov. Brzdová sústava obsahuje predné 4-piestikové strmene a zadné plávajúce strmene s jedným piestikom. Ešte výkonnejšie brzdy M Sport má vrcholové M850i xDrive Gran Coupé. Sú súčasťou balíka M technic Sport Package dostupného aj pre ostatné verzie.
Na asfalte držia Gran Coupé pneumatiky so zmiešaným profilom. Verzia M850i xDrive Gran Coupé obúva plášte 245/35 R20 na predných a 275/30 R20 na zadných kolesách. Novinka BMW absolvuje svetový výstavný debut na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a do predaja sa dostane ešte v tom istom mesiaci.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 082 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 932 |
Výška (mm) | 1 407 |
Rázvor náprav (mm) | 3 023 |
Veľkosť kufra (l) | 440 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 800 – 1 995 |
Technické údaje
Verzia | 840i | 840i xDrive | M850i xDrive | 840d xDrive |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | R6/24 | R6/24 | V8/32 | R6/24 |
Objem motora (ccm) | 2 998 | 2 998 | 4 395 | 2 993 |
Výkon (kW/ot.) | 250/5 000 | 250/5 000 | 390/5 500 | 235/4 400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 500/1 600 | 500/1 600 | 750/1 800 | 680/1 750 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 5,2 | 4,9 | 3,9 | 5,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,2 | 7,5 | 9,9 | 5,9 |