Hyundai predstavuje motor CVVD. Šetrí na palive, nie na výkone

Sú spaľovacie motory naozaj na odpis? Hyundai si to nemyslí. Dokonca prichádza s novou generáciou benzínových agregátov CVVD. Väčším rozsahom riadenia spaľovania má znížiť spotrebu paliva o 5 % a emisie až o 12.

09.07.2019 16:00
debata
Nový 4-valec 1,6 T-GDi CVVD bude využívať širší... Foto: Hyundai
Hyundai - motor CVVD Nový 4-valec 1,6 T-GDi CVVD bude využívať širší rozsah časovania ventilov a vyššie vstrekovacie tlaky.

Elektromobily tak skoro autá so spaľovacími motormi nenahradia. Zákazníci ich chcú zatiaľ len tam, kde vlády predaj elektrických áut podporujú. Ak dotácia neexistuje, predstavujú len promile trhu a hračku pre ekologických či technologických nadšencov. Automobilky preto stále pracujú na zdokonaľovaní spaľovacích motorov. Minimálne v malých autách by mohli prežiť ešte niekoľko desaťročí, pretože elektrická technológia by v ich prípade predstavovala neúmerný rast ceny. Klasike verí aj Hyundai. Dokonca predstavuje novú generáciu benzínových motorov s technológiou CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorá sa objaví v premiére v motore 1,6 T-GDI.

Tajomstvom tohto 4-valca je väčší rozsah riadenia procesu spaľovania. Stojí za tým odlišné časovanie ventilov, na aké sme dnes zvyknutí. Pri nízkom zaťažení sa sací ventil zatvára až v polovici fázy kompresie. To prináša zníženie odporu, ktorý musí prekonať piest pri stlačovaní zmesi benzínu a vzduchu. Je to čosi ako rozšírený Millerov cyklus. Naopak, pri vysokom zaťažení sa sacie ventily zatvoria hneď v počiatku fázy kompresie, čím sa maximalizuje objem vzduchu, ktorý je k dispozícii pre expanziu. Čím je vo valci viac vzduchu, tým viac paliva doň môžeme vstreknúť. A v tomto prípade bude vstrekovanie prebiehať pod tlakom až 350 barov, približne o 100 viac.

Za všetkým stojí tento regulačný systém časovania. Foto: Hyundai
Hyundai - motor CVVD Za všetkým stojí tento regulačný systém časovania.

Za ďalším zvýšením efektivity motora CVVD nájdeme nízkotlakovú recirkuláciu výfukových plynov, ktorá ich privádza k opätovnému použitiu pri nižšej teplote, čím sa znižuje objem produkovaných oxidov dusíka. Inovované je aj tepelné riadenie motora, ktoré prináša rýchlejšie zahriate agregátu na prevádzkovú teplotu a jeho chladenie. Výsledok? Nový 4-valec 1,6 T-GDI CVVD má mať o 4 % vyšší výkon, o 5 % nižšiu spotrebu paliva a až o 12 % nižšie emisie. Zatiaľ však automobilka prezradila len to, že dosahuje výkon 132 kW a krútiaci moment 270 Nm.

„Vývoj technológie CVVD je príkladom toho, ako skupina Hyundai inovuje pohonné jednotky. A budeme v tom pokračovať, aby sme vytvorili paradigmatické posuny vpred a zaistili udržateľnosť nášho obchodného modelu,“ povedal počas premiéry šéf vývoja Albert Biermann, známy najmä ako bývalý šéf divízie BMW M. Je pravdepodobné, že s technológiou CVVD sa stretneme už čoskoro vo väčšine kompaktov Hyundaia a Kie. Veď nové emisné normy nastupujú už v septembri a ďalšie sprísnenie čaká automobilky a rok neskôr.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #motor CVVD #CVVD
Články podľa značiek