Aj Porsche muselo v súvislosti s nástupom nových emisných noriem pristúpiť k zmene stratégie. Atmosférické motory pod kapotami modelov 911 a 718 začali masívne nahrádzať „turbá“. Cayman a Boxster dokonca prišli o 6-valce. Lenže nie všetkým zákazníkom to bolo po chuti. A tak sa v Zuffenhausene rozhodli urobiť z času na čas výnimku. Chcete dôkaz? Porsche 911 R z roku 2016 či neskôr 911 GT3 RS, po ktorých sa len tak zaprášilo. Bodaj by nie, atmosférický 6-valec v kombinácii s manuálnou prevodovkou dnes len tak ľahko nezoženiete. Úspech posilnil Porsche natoľko, že nedávno predstavilo Porsche 911 Speedster, kde použilo ten istý recept. A teraz majú puristickí nadšenci ďalší dôvod na radosť.
Porsche prichádza z modelmi 718 Cayman GT4 a 718 Spyder. Názov Boxster sa neobjavuje. Po troch rokoch sa vracajú ku klasike. Oba spája úžasný 4-litrový atmosférický boxer. Konštrukčne vychádza z novej rodiny preplňovaných 6-valcov pre Porsche 911 Carrera. Až na jeden zásadný rozdiel. Turbodúchadlá by ste tu hľadali márne. Technickou raritou sú piezoelektrické vstrekovače, ktoré dávkujú palivo do valcov až v piatich individuálnych sekvenciách. S emisiami pomáha aj vypínanie dvoch valcov. Motory točia plnokrvných 8 000 otáčok za minútu a poskytujú lineárny nárast výkonu a krútiaceho momentu. Maximom je 309 kW (420 koní), o 35 koní viac ako v minulosti. A k tomu musíme pripočítať 420 Nm krútiaceho momentu.
Všetko to prúdi k zadným kolesám výlučne cez 6-stupňový manuál. Výsledkom je šprint na stovku za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť 304 km/h. Spyder je len o 3 km/h pomalší. Radosť z dynamiky podporuje nezameniteľná zvuková kulisa. Porsche Cayman GT4 a Spyder GT4 sa tak stávajú najrýchlejšími predstaviteľmi modelového radu 718. Tromfli dokonca aj preplňované verzie 718 GTS. Výnimkou je len GTS s dvojspojkovou prevodovkou PDK, ktoré je v šprinte na stovku o desatinku sekundy mrštnejšie. Naopak, s manuálom zaostáva. A v maximálke na nové atmosférické GT4 jednoducho nemá. Priemernú spotrebu 10,4 litra benzínu na 100 km udáva Porsche prekvapujúco podľa starej normy NEDC. Ale, to nie je v tomto prípade podstatné.
Udržať túto šelmu na ceste pomáha vyspelá aerodynamika. Cayman GT4 ťaží z prítlaku, ktorý je až o 50 % vyšší než pri bežných verziách. Svoj podiel má na tom aj špeciálny tvarovaný jednokomorový tlmič výfuku, ktorý nebráni prúdeniu vzduchu pod difúzor. Prítlak zvyšuje o 30 %, ďalších 20 pripadá na zadné krídlo a predný spojler. A týka sa to nielen Caymanu, ale aj otvoreného Spyderu s ľhučkou plátennou strechou, ktorý dostal vôbec po prvýkrát výsuvný zadný spojler. Aktivuje sa pri rýchlosti 120 km/h. Upravený bol aj podvozok. K asfaltu klesli dvojičky až o 30 mm. So stabilitou pomáha elektronika PSM, ktorú je možné deaktivovať vo dvoch krokoch. Trakciu zas zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál v kombinácii s vektorovaním hnacieho momentu.