Porsche 718 Cayman GT4: Zázrak. Atmosférické 6-valce sa vracajú!

10.07.2019 06:00

Už sa zdalo, že v Zuffenhausene neveria klasike. Nový Cayman GT4 a jeho otvorená verzia Spyder sú však dôkazom, že atmosférické 6-valce na odpis ešte celkom nie sú. A dokonca ani s manuálom.

Porsche 718 Cayman GT4 je na prvý pohľad takmer...
Porsche 718 Cayman GT4 je na prvý pohľad takmer okruhovým špeciálom. Najmä vďaka aerodynamickému paketu, ktorý mu prináša zvýšenie prítlačnej sily až o 50 %. Autor: Porsche

Aj Porsche muselo v súvislosti s nástupom nových emisných noriem pristúpiť k zmene stratégie. Atmosférické motory pod kapotami modelov 911 a 718 začali masívne nahrádzať „turbá“. Cayman a Boxster dokonca prišli o 6-valce. Lenže nie všetkým zákazníkom to bolo po chuti. A tak sa v Zuffenhausene rozhodli urobiť z času na čas výnimku. Chcete dôkaz? Porsche 911 R z roku 2016 či neskôr 911 GT3 RS, po ktorých sa len tak zaprášilo. Bodaj by nie, atmosférický 6-valec v kombinácii s manuálnou prevodovkou dnes len tak ľahko nezoženiete. Úspech posilnil Porsche natoľko, že nedávno predstavilo Porsche 911 Speedster, kde použilo ten istý recept. A teraz majú puristickí nadšenci ďalší dôvod na radosť.

Otvorený 718 Spyder dostal po prvýkrát výsuvné...
Otvorený 718 Spyder dostal po prvýkrát výsuvné zadné krídlo. Bublinovou kapaotou a ľahučkou plátennou strechou s manuálnym ovládaním odkazuje na limitované Porsche 911 Speedster. Autor: Porsche

Porsche prichádza z modelmi 718 Cayman GT4 a 718 Spyder. Názov Boxster sa neobjavuje. Po troch rokoch sa vracajú ku klasike. Oba spája úžasný 4-litrový atmosférický boxer. Konštrukčne vychádza z novej rodiny preplňovaných 6-valcov pre Porsche 911 Carrera. Až na jeden zásadný rozdiel. Turbodúchadlá by ste tu hľadali márne. Technickou raritou sú piezoelektrické vstrekovače, ktoré dávkujú palivo do valcov až v piatich individuálnych sekvenciách. S emisiami pomáha aj vypínanie dvoch valcov. Motory točia plnokrvných 8 000 otáčok za minútu a poskytujú lineárny nárast výkonu a krútiaceho momentu. Maximom je 309 kW (420 koní), o 35 koní viac ako v minulosti. A k tomu musíme pripočítať 420 Nm krútiaceho momentu.

Srdcom oboch verzií GT4 je atmosférický 6-valec...
Srdcom oboch verzií GT4 je atmosférický 6-valec s objemom štyri litre. Aj za pomoci sekvenčného priameho vstrekovania poskytuje výkon 309 kW, čo je rovných 420 Nm. Autor: Porsche

Všetko to prúdi k zadným kolesám výlučne cez 6-stupňový manuál. Výsledkom je šprint na stovku za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť 304 km/h. Spyder je len o 3 km/h pomalší. Radosť z dynamiky podporuje nezameniteľná zvuková kulisa. Porsche Cayman GT4 a Spyder GT4 sa tak stávajú najrýchlejšími predstaviteľmi modelového radu 718. Tromfli dokonca aj preplňované verzie 718 GTS. Výnimkou je len GTS s dvojspojkovou prevodovkou PDK, ktoré je v šprinte na stovku o desatinku sekundy mrštnejšie. Naopak, s manuálom zaostáva. A v maximálke na nové atmosférické GT4 jednoducho nemá. Priemernú spotrebu 10,4 litra benzínu na 100 km udáva Porsche prekvapujúco podľa starej normy NEDC. Ale, to nie je v tomto prípade podstatné.

Paket Club Sport  zmení Cayman GT4 na okruhový...
Paket Club Sport zmení Cayman GT4 na okruhový špeciál s ochrannou klietkou, hasiacim prístrojom a so 6-bodovými bezpečnostnými pásmi. Autor: Porsche

Udržať túto šelmu na ceste pomáha vyspelá aerodynamika. Cayman GT4 ťaží z prítlaku, ktorý je až o 50 % vyšší než pri bežných verziách. Svoj podiel má na tom aj špeciálny tvarovaný jednokomorový tlmič výfuku, ktorý nebráni prúdeniu vzduchu pod difúzor. Prítlak zvyšuje o 30 %, ďalších 20 pripadá na zadné krídlo a predný spojler. A týka sa to nielen Caymanu, ale aj otvoreného Spyderu s ľhučkou plátennou strechou, ktorý dostal vôbec po prvýkrát výsuvný zadný spojler. Aktivuje sa pri rýchlosti 120 km/h. Upravený bol aj podvozok. K asfaltu klesli dvojičky až o 30 mm. So stabilitou pomáha elektronika PSM, ktorú je možné deaktivovať vo dvoch krokoch. Trakciu zas zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál v kombinácii s vektorovaním hnacieho momentu.

Upravený podvozok má svetlú výšku zníženú až o...
Upravený podvozok má svetlú výšku zníženú až o 30 mm. To má priaznivý vplyv na zníženie ťažiska a jazdné vlastnosti. Autor: Porsche

Brzdy používajú hliníkové brzdiče, za príplatok však dostanete karbón-keramickú brzdovú sústavu. Priplatiť si môžete za 19-palcové disky či paket Club Sport, ktorý zmení váš Cayman na okruhový špeciál s ochrannou klietkou, hasiacim prístrojom a so 6-bodovými bezpečnostnými pásmi. Nielen na okrasu. Cayman GT4 totiž zvláda referenčný nemecký okruh Nürburgring o desať sekúnd rýchlejšie ako jeho predchodca. Pekelne rýchlu novinku z Zuffenhausenu si už môžete objednať. V Nemecku štartujú ceny na 93 350 eurách za Spyder a na 96 206 eurách za GT4 Cayman. Je zaujímavé, že otvorená verzia je lacnejšia. To veru nebýva zvykom. Hlavne ak Spyder odkukal množstvo prvkov z exkluzívneho Speedsteru 911, vrátane zadnej bublinovej kapoty.

Porsche
		718 Cayman GT4 -
		2019
Porsche 718
		Cayman GT4 -
		2019
+42Porsche 718 Cayman GT4 -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Porsche #Porsche 718 #Porsche 718 Cayman GT4 #Porsche 718 Spyder
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR