Mercedes: Autonómne parkovanie je realitou. Funguje v samom srdci 'hviezdy'

Parkovací dom múzea Mercedesu-Benz v Stuttgarte je prvým na svete, ktorý umožňuje úplne automatické parkovanie áut bez vodiča za volantom.

29.07.2019 12:00
V múzeu automobilky Mercedes-Benz sa môžete... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - autonómne parkovanie Stuttgart V múzeu automobilky Mercedes-Benz sa môžete stretnúť s takýmto zvláštnym úkazom. Autom bez vodiča, ktoré si samo nájde voľné parkovacie miesto aj samo zaparkuje.

Budúcnosť je možno bližšie, ako si myslíme. Autonómne riadenie na cestách na úrovni SAE 4 je síce stále fikciou, no v Stuttgarte už funguje aspoň čiastočne. Nie na cestách, ale v parkovacom dome Mercedes-Benz Museum. Ide o prvé miesto na svete, kde môžu autá parkovať bez vodiča za volantom. A platí to aj pre verejnosť. Vývoj automatizovaného parkovania odštartovala stuttgartská automobilka spolu so spoločnosťou Bosch už v roku 2015. O dva roky neskôr spustili partneri pilotný program práve v parkovacích priestoroch múzea a od toho minulého otvorili túto možnosť aj verejnosti. Ale s podmienkou. Za volantom auta musel sedieť vodič.

Pri odchode si auto privoláte mobilom. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - autonómne parkovanie Stuttgart Pri odchode si auto privoláte mobilom.

Odteraz je však systém plne autonómny. Ak máte vozidlo s potrebnými schopnosťami, stačí s ním zastaviť pred vjazdom do garáže na vyhradenom mieste, vystúpiť a pomocou aplikácie v smartfóne dať vozidlu povel na parkovanie. Auto sa spojí s inteligentnou infraštruktúrou parkovacieho domu, od ktorej získa potrebné dáta aj informáciu o voľnom parkovacom boxe, a úplne samo zaparkuje. Proces sa opakuje aj pri odchode. Vozidlo si z parkovacieho domu privoláte mobilom. Znie to jednoducho, ale Merceds-Benz a Bosch tvrdia, že ide o veľmi komplikované s komplexné riešenie.

Systém automatizovaného parkovania je veľmi... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - autonómne parkovanie Stuttgart Systém automatizovaného parkovania je veľmi komplexný. Vyžaduje si presnú komunikáciu medzi autonómnym vozidlom a inteligentným parkovacím domom.

Senzormi musí byť vybavené nielen vozidlo, ale aj samotný parkovací dom, a všetko musí hladko komunikovať. Ak dôjde k potenciálnemu riziku, napríklad hrozbe, že vozidlo môže dôjsť do kontaktu s inými autami prípadne osobami, riadiaci mozog systému musí auto okamžite zastaviť. Bezpečnosť bola aj hlavným dôvodom, prečo spustenie voľnej prevádzky trvalo tak dlho. Mercedes-Benz aj Bosch sa museli prekliesniť schvaľovacími úradmi tak, aby bolo autonómne parkovanie bez vodiča legálne. Do procesu vstupovalo nielen mesto Stuttgart, ale aj regulátori spolkovej krajiny Bádensko-Württembersko a kontrolné združenie TÜV Rheinland.

Bonusom autonómneho parkovania má byť nielen komfort pre užívateľov, ale aj zvýšenie efektivity parkovania. Presné parkovanie autonómnych áut a využívanie plnej kapacity parkovacích domov by mohlo zvýšiť počet zaparkovaných vozidiel až o 20 %. Parkovacie miesta by totiž mohli byť užšie vzhľadom na to, že zo zaparkovaných áut netreba vystupovať ani do nich nastupovať. „K autonómnemu riadeniu sa približujeme rýchlejšie, ako mnohí očakávali. Naše autonómne parkovisko je dôkazom obrovského pokroku tejto technológie,“ povedal pri spustení prevádzky Michael Hafner, šéf oddelenia vývoja autonómnych systémov a aktívnej bezpečnosti.

Mercedes-Benz - autonómne parkovanie Stuttgart
Mercedes-Benz - autonómne parkovanie Stuttgart
+9Mercedes-Benz -
		autonómne parkovanie Stuttgart

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Stuttgart #parkovanie #Bosch #autonómne parkovanie #automatické parkovanie
Články podľa značiek