Audi tento rok exceluje na poli športových derivátov s prívlastkom S. Predstavilo trojčatá S6, S6 Avant, S7 Sportback, ako aj „ostré“ SUV SQ2, SQ5, SQ8 a ikonické TTS či vlajkovú loď S8. To však rozhodne nie je koniec záplavy výkonu, ktorú chystá do konca roka divízia Audi Sport GmbH. Teraz prichádza rad na to najlepšie. V nasledujúcich štyroch mesiacoch uvidíme celkom šesť noviniek s logom RS. Je sa na čo tešiť. Naznačuje to už prvá z nich – historicky najvýkonnejšie kombi RS6 Avant. Tentoraz však v Ingolstadte zašli ďalej, než bolo zvykom za posledných 25 rokov, odkedy uzrelo sveta legendárne Audi RS2 Avant. Úpravy sa neobmedzili len na štandardný aerodynamický a výkonový tuning. RS6 Avant má totiž až na predný pár dverí, strechu a zadné veko prakticky úplne novú karosériu.
Agresivitu naznačuje obrovská lesklá čierna maska s voštinovým výpletom, nové nárazníky s megalomanskými sacími otvormi, matné úzke svetlá Matrix LED prevzaté z kupé S7 Sportback, plasticky tvarovaná kapota či „vytiahnuté“ blatníky, ktoré rozšírili telo RS7 až o 80 mm – na každej strane o 40. Ukrývajú 21 palcové disky kolies. Nápadné sú tiež masívne prahy a „plazivý“ podvozok, ktorý sa priblížil k asfaltu o celých 20 mm. Vzadu nechýba nápadný difúzor, strešný spojler a dvojica oválnych matných koncoviek výfukov. Celé to dotvára špecifická uvítacia funkcia svetiel a dva špecifické laky karosérie Nardo Gray či Sebring Black. Žiarivé červené strmene bŕzd sa zahrýzajú do kotúčov s priemerom 420 mm, respektíve 370 mm. Voliť však môžete aj karbónovo-keramickú sústavu s priemerom 440 mm na predných kolesách.
Kým nové „eská“ dali prekvapujúco pod kapotou prednosť nafte, tentoraz vládne v motorovom priestore benzín. Nefalšovaný veľkoobjemový 8-valec 4,0 TFSI dáva s pomocou dvojice turbodúchadiel rekordných 600 koní, teda 441 kW, čo je o 29 kW viac ako doteraz. Krútiaci moment vrcholí hodnotou rovných 800 Nm, a to v rozmedzí od 2 100 až do 4 500 otáčok za minútu. Celé to putuje cez 8-stupňový automat Tiptronic s funkciou Launch Control k obom nápravám. Systém Quattro rozdeľuje hnací moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies, ale na základe okamžitých trakčných podmienok môže prúdiť dopredu maximálne 70 a dozadu až 85 % výkonu. Športový zadný diferenciál tiež dokáže vektorovaním krútiaceho momentu podporovať stabilitu v zákrutách.
Výsledkom je šprint na stovku za úžasných 3,6 sekundy a na dvojnásobok za rovných 12 sekúnd. Maximálna končí až pri údaji 305 km/h, to za podmienky, že si priplatíte za paket Dynamic Plus, ktorý odblokuje obmedzovač pri obligátnej rýchlosti 250 km/h. Fascinujúce na komfortné rodinné kombi, ktoré odvezie v kufri 565 až 1 680 litrov nákladu. Pritom vie šetriť palivo ako nikdy predtým. Osemvalec totiž ťaží zo 48 V sústavy s mild-hybridným systémom. Pri brzdení generuje štartér-generátor MHEV až 12 kW, ktoré ukladá do prídavnej li-ion batérie alebo ich používa na podporu akcelerácie. Pri rýchlostiach od 55 do 160 km/h dokáže RS6 Avant dokonca plachtiť s vypnutým motorom. Štart-stop systém sa aktivuje aj pri spomaľovaní pri rýchlostiach nižších ako 22 km/h. A potom je tu systém vypínania valcov (2, 3, 5, 8) pri nízkom zaťažení.
Vodič vyberá prostredníctvom Audi Drive Select jeden zo šiestich jazdných režimov vrátane personalizovaných RS1 a RS2, ktoré sa aktivujú priamo na volante tlačidlom RS Mode. V nich sa mení nielen softvérová mapa prevodovky, motora, podvozka, stabilizácie či zvuk motora, ale aj grafika displejov. Okrem virtuálneho kokpitu s uhlopriečkou 12,3 palca aj 10,1-palcová obrazovka infotainmentu MMI. K dispozícii sú údaje o zrýchlení, preťažení, tlaku turbodúchadiel, tlaku v pneumatikách, teplote oleja či možnosť merania časov pri jazde na okruhoch. V sérii je progresívne riadenie s výraznou spätnou väzbou aj pneumatické odpruženie. Pri rýchlosti 120 km/h klesne vďaka nemu RS6 k asfaltu o ďalších 10 mm. V prípade potreby je však možné karosériu zdvihnúť o 20 mm, čím sa RS6 Avant dostane na úroveň sériového „kombíka“.
Pre ostré nátury je pripravený podvozok Dynamic Ride Control s oceľovými pružinami a nastaviteľnými tlmičmi. Na ceste držia RS6 pneumatiky s profilom 275/35 ZR21. Za príplatok si môžete dopriať až 22-palcové kolesá obuté plášťami 285/30 ZR22. Príplatkové keramické brzdy znižujú váhu neodpružených hmôt až o 34 kg. Športovú atmosféru na palube dotvárajú obklady z brúseného hliníka, perforovaný kožený volant, športové ventilované sedadlá RS, masívna hliníková hlava voliča prevodovky, ambientné podsvietenie či logá RS. Audi RS6 Avant, ktoré sa predstaví na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, je však len prvou ochutnávkou noviniek Audi Sport GmbH. Nasledovať budú rýchlom slede modely RS7, RS Q3, RS4 Avant, RS Q8 a RS Q3 Sportback.