Hyundai tlačí na pílu ekológie. V ponuke má hybridný, plug-in hybridný a elektrický Ioniq, hybridnú a elektrickú Konu a vrchol predstavuje vodíkové Nexo. A to nehovoríme o mild-hybridných diesloch či novom koncepte Hyundai 45, ktorý je predzvesťou skorého príchodu celej novej rodiny čistých elektromobilov. Na druhej strane nezabúda ani na emócie za volantom, ktoré si najlepšie užijete v jeho nefalšovanom dvojlitrovom hothatchi i30 N a najmä jeho verzii Performance. Tento súper VW Golf GTi, ktorý sa rodil pod taktovkou Alberta Biermana, bývalého šéfa divízie BMW M, prekonal všetky očakávania. Stal sa z neho doslova hit. Takže neprekvapí, že z jeho popularity chce kórejská značka „vyžmýkať“ ešte viac.
Dôkazom je limitovaná edícia i30 N Project C, ktorá bola hviezdou expozície Hyundaia vo Frankfurte nad Mohanom. Rozbúšiť srdce sa pri nej muselo každému priaznivcovi rýchlych hatchbackov. Hoci si jeho 4-valec 2,0 T-GDI ponechal pôvodný výkon 202 kW a krútiaci moment 378 Nm, čo zodpovedá silnejšej verzii Performance, vie „limitke“ poriadne rozprúdiť krv. Tajomstvom je nižšia hmotnosť a optimalizovaná aerodynamika. Project C schudol rovných 50 kg. Len na kovaných 19-palcových diskoch OZ Racing ušetrili „tuneri“ 22 kg. A potom je tu priehľadným lakom okázalo pokrytá karbónová kapota, ľahšia o 7,2 kg, či kompozitný splitter, prahy a difúzor, ktoré ubrali ďalších 1,2 kg.
Až o 7,5 kg sú ľahšie športové sedadlá Sabelt, využívajúce opäť uhlíkovými vláknami vystužené plasty. Menil sa aj podvozok. Ten je o šesť milimetrov bližšie k asfaltu vďaka kratším pružinám a upraveným tlmičom. Na zavesení ušetril Hyundai ďalších 4,66 kg. Takže si mohol dovoliť prídavnú výstuhu v kufri, ktorá zvyšuje pevnosť skeletu. Výsledkom je ťažisko znížené o 8,8 milimetra, čo Projectu C prináša mimoriadnu stabilitu. Pomôže aj špecifické kalibrovanie jazdných režimov Sport a N. Takže limitovaná edícia, testovaná na referenčnom nemeckom okruhu Nurburgring, je rýchlejšia v zákrutách a akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne za rovných šesť sekúnd.
To je o desatinku lepší výsledok v porovnaní s i30 N Performance a o štyri desatiny v porovnaní s „bežným“ i30 N. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Z „céčka“ vznikne len 600 kusov, ktoré si iste nájdu rýchlo majiteľov. Tí si užijú upravený interiér so športovými sedadlami čalúneným Alcantarou, špecifickým volantom a radiacou pákou v tvare piesta či pedále s nerezovej ocele. Kabína sa nesie v sivom tóne oživenom oranžovými akcentmi, napríklad tlačidlami pre voľbu jazdných režimov. Exteriér zasa kombinuje matný sivý lak s odhalenými povrchmi kompozitných materiálov. Každý exemplár bude označený poradovým číslom na plakete pred spolujazdcom.
A prečo vlastne nesie novinka v názve písmeno C? Sú na to tri dôvody. Prvým je, že vysokorýchlostná časť testovacieho polygónu automobilky Hyundai v kórejskom Naymyangu sa označuje „Area C“. C tiež odkazuje na kompozitný materiál (CFRP) a do tretice aj na nízke ťažisko (Centere of gravity).
Technické údaje
Model | i30 N | i30 N Performance | i30 N Project C |
---|---|---|---|
Motor | 2,0 T-GDi | 2,0 T-GDi | 2,0 T-GDi |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DOHC Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 1 998 | 1 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 184/6 000 | 202/6 000 | 202/6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 378/1 750 | 378/1 750 | 378/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,4 | 6,1 | 6,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,7 | 7,8 | 7,1 |