
Mercedes-Benz má síce široké portfólio kompaktných modelov, no jeho doménou sú najmä luxusné limuzíny a SUV. Čo sa však s nimi stane, ak sa nezmestia do nových emisných noriem? Nezúfajte. Stuttgart má jasnú odpoveď. Staví na elektrický pohon. A ten dokáže priniesť nielen nulové emisie, ale dokonca viac dynamiky aj komfortu. Dôkazom je štúdia Vision EQS, ktorá nie je ničím iným ako avízom novej generácie vlajkovej lode triedy S. Pochválil sa ňou na autosalóne vo Frankfurte and Mohanom, kde patrila k absolútnym hviezdam. K realite má bližšie, ako naznačuje jej futuristický dizajn.
Základom je totiž elektrická platforma, ktorú už poznáme z bezemisného SUV EQC. Tá je natoľko modulárna, že umožňuje vyvíjať rôzne vozidlá. Limitom nie je dĺžka, šírka, rázvor náprav ani kapacita akumulátorov. V tomto prípade ju v Stuttgarte použili naozaj veľkolepým spôsobom. Nesie nádhernú limuzínu s fascinujúcimi proporciami a dĺžkou približne päť metrov. Kompaktná elektrická technológia umožnila dizajnérom vtisnúť EQS mimoriadne športový charakter. Starajú sa o to kratučké previsy a obrovské 24-palcové disky kolies.

O eleganciu sa zas stará dvojfarebné lakovanie. Kým spodná časť má striebornú farbu, vrchná je ladená do lesklej čiernej, s ktorou splývajú okná, panoramatická strecha aj kapoty. Farby sú oddelené obvodovým modrým svetelným pásom Lightbelt. Svetlo je vôbec jednou z hlavných tém EQS. Stačí sa pozrieť na prednú masku vybavenú 188 samostatne riadenými diódami. Vytvára nielen žiarivé logo, ale aj rôzne efekty, pomocou ktorých komunikuje s okolím. Reflektory Digital Light rozhodne nezaostávajú. Sú vybavené dvojicou holografických projektorov, ktoré nielenže svietia, ale dokážu premietať prakticky ľubovoľné obrazce.

Zadné svetlá tvorí 229 samostatných diód v tvare hviezd, ktoré pôsobia ako homogénny svetelný pás. Asi neprekvapí, že konceptu chýbajú kľučky dverí či klasické spätné zrkadlá, ktoré nahradili kamery. Svetlo je ústrednou témou aj v neuveriteľne priestrannej kabíne. Inšpirovala sa svetom luxusných jácht. Palubná doska, stredová konzola aj výplne dverí tvoria integrálny celok obklopujúci vodiča a spolujazdca. Klasické tlačidlá zastúpili obrovské displeje. Tvar volantu jasne naznačuje, že EQS počíta s autonómnym riadením. To podporuje vodiča na úrovni SAE 3, čo znamená schopnosť dlhodobej automatickej jazdy najmä na diaľniciach.

Interiér využíva inovatívne ekologické materiály. Okrem javorového dreva aj textil Dinamica, vyrábaný z recyklovaných plastových fliaš, a čalúnenie z umelej kože. Strop je potiahnutý tkaninou z mikroplastov, ktoré zamorili oceány. Infotainment MBUX s umelou inteligenciou má vtiahnuť posádku do virtuálneho prostredia. Atmosféru dotvára ambientné osvetlenie vrátane sedadiel a opierok hláv, flakón aromatizácie či ružové kryty reproduktorov. V tomto luxuse by si mala posádka užiť tiché zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 4,5 sekundy. Stará sa o to dvojica elektromotorov s výkonom 350 kW a krútiacim momentom 760 Nm, ktorý je k dispozícii prakticky kedykoľvek.
Batérie Accumotive od dcérskej spoločnosti Daimleru sú integrované hlboko v podlahe platformy. Majú kapacitu 100 kWh, čo má podľa Mercedesu-Benzu zabezpečiť „príjemný“ dojazd 700 km. A to podľa prísnejšej normy WLTP. Nabíjanie na 80 % kapacity akumulátorov zvládne EQS za menej ako 20 minút. Podmienkou je však pripojenie do supernabíjačky novej siete Ionity s výkonom 350 kW, ktorá je ešte len vo výstavbe. Luxus teda v budúcnosti nevymrie. Podľa automobilky bude naďalej prejavom osobnej slobody. Otázkou ostáva, koľko bude udržateľný luxus v budúcnosti stáť.
Technické údaje
Motor | 2 x elektromotor |
---|---|
Výkon (kW) | 350 |
Krútiaci moment (Nm) | 760 |
Pohon | 4×4 – permanentný variabilný |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 100 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
0 – 100 km/h (s) | 4,5 |
Dojazd (km) | 700 |