
Ferrari patrilo k automobilkám, ktoré ignorovali tohtoročný frankfurtský autosalón. A to napriek tomu, že tesne pred ním ukázalo dve novinky. Tou najdôležitejšou je nepochybne otvorený Spider 812 GTS. Ak neberieme do úvahy „limitky“ 550 Barchetta Pininfarina z roku 2000, 599 Superamerica z roku 2011 a F60 America z roku 2014, mali sme tu otvorené sériové 12-valcové Ferrari naposledy v šesťdesiatych rokoch. Bol ním model 365 GTS4 z roku 1969, známejší pod označením Daytona Spider. To preto, že na konte mal trojnásobné víťazstvo v slávnych vytrvalostných pretekoch za Atlantikom.

Takže 812 GTS nie je len obyčajným derivátom kupé 812 Superfast. Je to návrat k histórii s tou najmodernejšou technikou. O to príťažlivejšou, že osemstodvanástka je stále verná atmosférickému motoru bez akýchkoľvek hybridných „barličiek“. Možno poslednému, aký kedy v Maranelle pod tlakom emisných zmien vyvinuli. Parametre sa nezmenili. Z objemu 6,5 litra dáva aj po dvoch rokoch rovných 800 koní (588 kW) pri 8 500 otáčkach za minútu. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 718 Nm, ale už od 3 500 je k dispozícii plných 80 %. Dvanásťvalcové atmosférické srdce, vybavené priamym vstrekovaním pod tlakom 340 barov točí úžasných 8 900 otáčok za minútu a s emisiami bojuje nasadením časticového filtra či štart-stop systémom.

Pochopiteľne, najväčšou novinkou je karoséria s dvojdielnou skladacou strechou z pevných materiálov. Na zloženie potrebuje iba 14 sekúnd, pričom manipulácia je povolená do rýchlosti 45 km/h. Skryje sa pod úplne nový „bublinový“ kryt kufra, takže sa stane neviditeľná, a pritom neodkrojí ani liter z batožinového priestoru. S turbulenciami v interiéri pomáha deflektor tvorený výsuvným zadným oknom aj optimalizácia rámu okna či dokonca opierok hláv sedadiel. Úpravám sa nevyhla ani aerodynamika. Stratu prítlaku z dôvodu odstránenia strechy a zadného krídla kompenzovali technici podvozkom s účinnejším difúzorom. Aj preto sú dynamické schopnosti GTS takmer identické s kupé.

V kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkou F1 DCT, ktorá prenáša hnaciu silu cez elektronický diferenciál E-Dif3 výlučne k zadným kolesám, šprintuje maranellský spider na stovku za rovné tri sekundy, čo je v porovnaní s kupé ľahším o 70 kg strata len jednej desatinky sekundy. Na dvojnásobnú rýchlosť sa GTS dostane za 8,3 sekundy. Maximálkou 340 km/h sa od kupé vôbec nelíši. S trakciou pomáha piata generácia systému Side Slip Control, ktorá umožňuje bezpečnú mieru pretáčavosti v zákrutách, a tiež riadená zadná náprava Virtual Short Wheelbase, skracujúca polomer zatáčania. Elektrický posilňovač riadenia informuje vodiča o tom, že sa blíži k limitu bočného preťaženia.
Adrenalín okorení GTS úžasnou zvukovou kulisou štvorice výfukov, najmä ak si posádka užíva jazdu so zloženou strechou. Nie je však nekompromisným okruhovým špeciálom. Magnetoreologické tlmiče sa stále starajú o dostatočný komfort, pokiaľ nemáte práve zvolený športový jazdný režim. Nádherný spider by sa mal dostať do predaja ešte v priebehu tohto roka. Zaútočí na také ikony ako Lamborghini Aventador SVJ Roadster alebo Aston Martin DBS Superleggera volante. Ceny zverejnené neboli. Ale tie nebudú iste prekážkou pre solventných klientov maranellskej značky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 693 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 971 |
Výška (mm) | 1 276 |
Rázvor náprav (mm) | 2 720 |
Veľkosť kufra (l) | 210 |
Objem nádrže (l) | 210 |
Suchá hmotnosť (kg) | 1 600 |
Rozloženie hmotnosti vpredu/vzadu (%) | 47/53 |
Pneumatiky vpredu/vzadu | 275/35 ZR 20 / 315/35 ZR 20 |
Technické údaje
Motor | 6,5 V12 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 12/48 |
Zdvihový objem (ccm) | 6 495 |
Výkon (kW/ot.) | 588/8 500 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 718/7 000 |
Prevodovka | 7-dvojspojková |
Max. rýchlosť (km/h) | 340 |
0 – 100 km/h (s) | 3,0 |
0 – 200 km/h (s) | 8,3 |