Honda e: ‘Digitálny‘ trpaslík prezradil konečne všetko

02.10.2019 06:00

Z Hondy liezli informácie o jej prvom elektromobile ako z chlpatej deky. Až vo Frankfurte nad Mohanom konečne „pustila perie“. Poznáme výkon, dojazd aj rozmery. O úspechu však rozhodne najmä cena.

Honda e vyvoláva spomienky na sedemdesiate...
Honda e vyvoláva spomienky na sedemdesiate roky, keď odštartoval svoje ťaženie Civic. Kamery namiesto spätných zrkadiel však veštia nové časy. Autor: Honda

Prvá čisto elektrická Honda, ak neberieme do úvahy jej vodíkový model FCX, debutovala už v roku 2017 v podobe konceptu Urban EV. Tento rok nasledovala jarná ženevská premiéra prototypu. A hoci Honda v priebehu letných mesiacov postupne vypúšťala informácie o parametroch finálnej sériovej verzie, tie najdôležitejšie si nechávala až na septembrový autosalón vo Frankfurte nad Mohanom. Práve tu si mestská elektrická Honda e užila svetovú premiéru.

Dizajnom však už prekvapiť nemohla. Od predstavenia konceptu bolo jasné, že ním Honda udrie klinec po hlavičke. Novinka totiž čerpá mnohé z Civicu prvej generácie vrátane jednoduchej čiernej masky a kruhových reflektorov. Tento motív sa objavuje aj v zadnej časti. Sympatický 5-dverový mestský hatchback jednoduchých tvarov si dokonca zachoval niekoľko futuristických prvkov konceptu, ktoré ho na míle vzdialia od konkurencie. Je to šok, ale Honda e dostane v sérii napríklad kamerové spätné zrkadlá.

Aj vzadu sa opakuje motív kruhových svetiel v...
Aj vzadu sa opakuje motív kruhových svetiel v čiernej plastovej vložke. Tu niekde bude schovaný aj elektromotor, pretože Prototype E má poháňané zadné kolesá. Autor: Honda

A potom tu máme výsuvné kľučky dverí či nabíjací port na prednej kapote s priehľadným čiernym krytom, pod ktorým presvitajú diódy informujúce vodiča o stave nabitia akumulátorov. Hoci sú línie pomerne kubistické, myslelo sa aj na aerodynamiku. Vidieť to napríklad na plynulých prechodoch čelného okna do stĺpikov a panoramatickej strechy. Tá vytvára spolu s oknami jednoliaty transparentný pás.

Napriek skromnému formátu s dĺžkou 3 894, so šírkou 1 752 a s výškou 1 512 mm ponúkne Honda e mimoriadne priestranný interiér. Prísľubom je nielen relatívne veľký rázvor náprav 2 535 mm, ale aj úplne plochá podlaha. Kompaktná elektrická technológia jednoducho „prepustila“ miesto posádke. A tá sa ocitne v digitálnom veku. Minimalistická palubná doska využívajúca prírodné materiály je totiž doslova posiata displejmi. Bude ich až päť, spojených do homogénneho pásu.

Interiér je vybavený výlučne displejmi. Dva...
Interiér je vybavený výlučne displejmi. Dva krajné slúžia ako spätné zrkadlá. Autor: Honda

Dva bočné patria digitálnym spätným zrkadlám a sú naklonené k vodičovi. Digitálne je dokonca aj vnútorné spätné zrkadlo. Kľúčové informácie o vozidle vrátane výkonu a stavu nabitia akumulátorov zobrazí vodičovi 8,8-palcový TFT displej vo funkcii prístrojového panelu. Medzi ním a pravým „zrkadlom“ sa nachádzajú ďalšie dve obrazovky s uhlopriečkou 12,3 palca, ktoré patria infotainmentu. Ovládaním pripomínajú moderné smartfóny alebo tablety. Obsah možno dokonca presúvať z jednej obrazovky na druhú.

Samozrejmosťou je kompatibilita s externými zariadeniami cez Apple CarPlay alebo Android Auto. A to nehovoríme o možnosti pripojiť cez vstup HDMI napríklad hernú konzolu. Z iného sveta je aj osobný asistent Honda Personal Assitant, čo je pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktorá sa učí a reaguje na základe kontextu. Systém sa aktivuje oslovením „OK, Honda“, za ktorým nasleduje otázka alebo príkaz. Rovnako inovatívny je digitálny kľúč, teda aplikácia v smartfóne nahrádzajúca klasický hardvér.

Elektrická platforma Hondy e obsahuje batérie s...
Elektrická platforma Hondy e obsahuje batérie s kapacitou 35,5 kWh, zadný elektromotor s výkonom 100 kW a plne nezávislé zavesenie všetkých kolies. Autor: Honda

Do kufra tohto elektrického trpaslíka naložíte 171 litrov a po sklopení zadných operadiel slušných 857. Netreba však zabúdať, že Honda e je určená len štyrom pasažierom. Napokon už bez posádky váži 1 525 kg, takže v užitočnej hmotnosti sa museli predsa len robiť kompromisy. Základom je úplne nová elektrická platforma. Li-ion batérie chladené vodou majú kapacitu 35,5 kWh. Umiestnené sú tak, aby zabezpečovali nízke ťažisko a rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50, čo je pri mestskom aute naozaj výnimočné. Podobne ako nezávislé zavesenie všetkých kolies. Pružiny sú dokonca vyrobené z kovaného hliníka.

O pohon sa stará vzadu uložený elektromotor s výkonom rovných 100 kW a krútiacim momentom 315 Nm. Stovku s ním Honda e zvládne približne za osem sekúnd, čo sľubuje zábavné jazdné vlastnosti. A dojazd? Honda uvádza priemerne 220 km podľa prísnejšej normy WLTP, čo by malo autu s mestským určením plne postačovať. Nabitie by nemalo trvať extrémne dlho. Honda e totiž podporuje nabíjanie s výkonom 60 kW. Za takýchto okolností jej stačí len 30 minút, aby doplnila elektrickú energiu na 80 % maximálnej kapacity.

Novinka sa má dosť k prvým zákazníkom ešte tento rok. Vo Veľkej Británii, v Nemecku, vo Francúzsku a v Nórsku si tento model môžu rezervovať prostredníctvom prednostnej on-line objednávky. V ďalších krajinách európskeho trhu sa môžu zaregistrovať na vnútroštátnych webových stránkach spoločnosti Honda. Vo veľkej Británii bude cena štartovať na 26 160 librách (29 534 €) a v Holandsku na 35 000 éurách. Vysoká cena akumulátorov sa totiž ľahšie „zamaskuje“ v luxusných autách, ako v tých malých mestských. Navyše Honda pribalila k Honde e výnimočný infotainment, ktorý tiež niečo stojí.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Model
Dĺžka (mm) 3 894
Šírka (mm) 1 752
Výška (mm) 1 512
Rázvor náprav (mm) 2 530
Počet miest 4
Objem kufra (l) 171 – 857
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 525

Technické údaje

Motor zadný elektromotor
Výkon (kW) 100 kW
Krútiaci moment (Nm) 315
Prevodovka 1-stupňová
Maximálna rýchlosť (km/h) 145
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) cca 8 – 9,5
Kapacita akumulátorov (kWh) 35,5
Spotreba na 100 km (kWh) 14,5
Dojazd (km) 220
Čas nabíjania na 80 % (min) 30 (60 kW)
Honda e -
		2020
Honda e -
		2020
+15Honda e -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Honda e #Honda #elektromobil
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek