Toyota verí vodíku. Už na budúci rok predstaví druhú generáciu modelu Mirai, ktorý využíva technológiu palivových článkov. Zmeny budú radikálne. Má to byť „šoférske“ auto so všetkým, čo k tomu patrí. Ochutnáva príde už v Tokiu.
Foto: Toyota
Toyota Mirai Concept - 2019 Vodíkový sedan v štýle 4-dverového kupé bude neporovnateľne atraktívnejší ako jeho predchodca. Na dĺžku bude mať takmer päť metrov, čo znamená vstup do strednej triedy.
Toyota predstavila svoj vodíkový Mirai v Los Angeles v roku 2014. Za ten čas predala z tohto zvláštne dizajnovaného sedanu približne 10 000 kusov. Zväčša v USA, v Japonsku a niektorých európskych krajinách, napríklad v Nórsku či Nemecku, kde existuje sieť vodíkových čerpacích staníc. A hoci ide rozvoj potrebnej infraštruktúry pomaly a plány Toyoty s Miraiom boli podstatne ambicióznejšie, na vodík nezanevrie. Už na novembrovom autosalóne v Tokiu ukáže „ochutnávku“ druhej generácie v podobe konceptu. Ako vidieť, čakať máme podstatne atraktívnejší model. A o to tu vlastne šlo. Ekológia nemá ísť na úkor emócií.
Foto: Toyota
Toyota Mirai Concept - 2019 Interiér ponúkne rovnaký komfort ako Toyota Camry či skôr prémiový Lexus ES. Infotainment použije 12,3-palcový displej.
„Pracovali sme na tom, aby sme vyrobili auto, ktoré budú zákazníci chcieť jednoducho preto, že sa im páči, pretože má emocionálny dizajn a výkon, ktorý im vyčaruje úsmev na tvári,“ povedal Yoshikazu Tanaka, šéf vývoja Miraia. Súčasný Mirai totiž publikum rozdeľoval kontroverznými tvarmi, a navyše sa nezaobišiel bez kompromisov. Napríklad schopnosťou odviezť len štyroch pasažierov. To už však pre budúcnosť neplatí. Nový Mirai bude päťmiestny a dizajnom môže súťažiť s novou Camry či Lexusom ES. Napokon aj ony využijú platformu TNGA. Na rozdiel od nich však dostane zadný náhon. Takže tu máme čosi ako prémiovú koncepciu budúcnosti.
Foto: Toyota
Toyota Mirai Concept - 2019 Koncept je postavený na platforme TNGA upravenej pre montáž palivových článkov a zadného náhonu.
Pohon zabezpečí úplne nová generácia vodíkovej technológie. Zadný elektromotor bude čerpať elektrickú energiu z výkonnejších palivových článkov. Jazdný dosah na jedno tankovanie sa má zvýšiť až o 30 %. V súčasnosti to bolo okolo 500 km. Postará sa o to vyššia účinnosť systému a väčší objem uskladneného vodíka. Doteraz dokázal Mirai natankovať do svojich nádrží maximálne päť kilogramov pod tlakom 700 barov. Očakávať máme aj lepšiu dynamiku. Výkon nepochybne vzrastie z aktuálnych 113 kW. Takže Mirai druhej generácie by mal v šprinte na stovku podliezť súčasných 9,6 sekundy a prekonať maximálku 178 km/h.
Posádka sa bude môcť tešiť na luxusne zariadený interiér. Ten sa nemá, tak ako exteriér, už príliš líšiť od konceptu. Toyota sľubuje kvalitné materiály a infotainment s 12,3-palcovou obrazovkou. Jazdné vlastnosti budú ťažiť z nižšieho ťažiska daného premiestnením palivových článkov, tuhšej karosérie a tiež väčšieho rázvoru náprav, ktorý sa natiahol z 2 780 na 2 920 mm. Zväčšia sa aj celkové rozmery, až na hranicu strednej triedy. Koncept je dlhý 4 975, široký 1 855 a vysoký 1 475 mm. Toyota spustí predaj na konci roka 2020. Najprv v Japonsku, Severnej Amerike a v Európe. Cenu ani bližšie technické špecifikácie automobilka zatiaľ neprezradila.