Nissan je tvorcom moderných crossoverov. Zaslúžil sa o to jeho Qashqai. A vďaka Leafu je tiež jedným z najúspešnejších výrobcov elektromobilov planéty. Na autosalóne v Tokiu zlúčil obe témy do jednej. Predstavil koncept Ariya, ktorému nechýba čisto elektrický pohon ani karoséria, ktorá ho jasne radí do triedy „krížencov“. S Kashqaiom si ale štúdiu Ariya nemýľte. Toto auto je podstatne väčšie. Na dĺžku má 4 600, na šírku 1 930 a na výšku 1 630 mm. Omnoho bližšie má teda k väčšiemu X-Trailu. Prekonáva ho však rázvorom náprav, ktorý mohol byť natiahnutý na maximum práve vďaka elektrickému pohonu. Technológia je kompaktnejšia a nepotrebuje rozvody, ktoré zaberajú miesto. Batérie sú dokonale schované v plochej podlahe.
Bohužiaľ, Nissan neprezradil žiadne bližšie technické údaje. Nepoznáme výkon, kapacitu akumulátorov, dynamiku ani dojazd. Väčšina informácii sa „krúti“ okolo dizajnu. Ariya stojí na veľkých 21-palcových kolesách. Tvary karosérie majú vytvárať harmóniu medzi technickou ostrosťou a dynamickou krásou. V podstate sa pozeráme na SUV-kupé so splývavou zadnou časťou. Plynulé linky kabíny umocňuje medená lišta lemujúca okná. Predná maska V-Motion dostala novú interpretáciu. Klasickú mriežku nahradil „štít“ so zabudovanými senzormi, ktorého štruktúra sa zjaví najmä po rozsvietení denných svetiel v tvare písmena V. Tie sa dotýkajú supertenkých hlavných reflektorov.
Zadné svetlá tvorí módna tenká lišta, pod ktorou nájdeme svietiaci nápis Nissan. Celý koncept je nalakovaný farbou Suiseis Blue, ktorá pôsobí z diaľky ako matná. Bližší pohľad však prezradí miliardy trblietajúcich sa kryštálov. Kým exteriér stavia na dynamických emóciách, kabína je zriadená priam minimalisticky. Vďaka rovnej podlahe a štíhlej konštrukcii sedadiel ponúka mimoriadne veľa priestoru. Prísne horizontálna palubná doska obsahuje dve 12,3-palcové navzájom prepojené obrazovky. Jediným mechanickým ovládačom je tlačilo štart. Klimatizáciu možno nastavovať dotykom senzorov, ktoré sa po naštartovaní rozsvietia na drevenom obklade. Inak splývajú s povrchom.
Asi neprekvapí, že infotainment využíva pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou. K dispozícii je tiež súbor asistenčných systémov ProPilot 2.0, ktoré zvládajú autonómnu jazdu na diaľnici, dokonca bez rúk na volante. Pred plánovaným odbočením z diaľnice je vodič v dostatočnom predstihu informovaný vizuálne a zvukovo, aby prevzal riadenie. Ariya tiež dokáže parkovať bez vodiča za volantom. Ovláda sa pomocou aplikácie v smartfóne. Nissan sľubuje presvedčivú dynamiku, o ktorú sa stará dvojica elektromotorov. Nabíjanie má uľahčovať navigácia, ktorá naplánuje optimálnu trasu aj s nabíjacími prestávkami.
To, že Ariya má klasické dva páry dverí, klasické kľučky či zrkadlá, naznačuje, že nie je len výstrelom do tmy, ale avízom blízkeho príchodu sériového elektrického crossoveru. Pokojne by sme sa s ním mohli stretnúť do dvoch rokov. Napokon, podobné plány má väčšina automobiliek. Koncern Volkswagen chystá elektrické SUV-kupé pod značkami Škoda, VW či Seat. Nissan by však mohol využiť v konkurenčnom boji svoje dlhodobé skúsenosti s výrobou elektromobilov.