Aston Martin DBX: Prvé SUV má motor AMG aj celkom novú fabriku

Ani britský Aston Martin neodolal móde SUV. V Los Angeles predstavil dlhoočakávaný DBX, prvý 5-miestny model v jeho 106-ročnej histórii. Má zvýšiť predaje o dve tretiny.

29.11.2019 12:00
debata
Aston Martin v Kameňolome? Áno, časy sa menia.... Foto: Aston Martin
Aston Martin DBX - 2020 Aston Martin v Kameňolome? Áno, časy sa menia. Prvé SUV značky má výrazne športový strih, ale nechýba mu ani elegancia. Prednú časť zdobí typická maska a efektné DLR denné svetlá.

Ani v Gaydone už nemohli ignorovať triedu SUV. Najmä po tom, čo sa do týchto vôd zapojila konkurencia v podobe Bentleya Bentayga a Rolls-Royce Cullinanu. A tak v roku 2015 odštartoval vývoj DBX. Experimenty so 4-dverovým Rapide či s luxusnou Lagondou, určenou výhradne pre Blízky východ, sa ukázali slepou uličkou. Neboli ničím, čo by posunulo britskú automobilku vpred a naplnilo jej kasu. Nový DBX na to ale má. A hoci mu prúdi v žilách modrá krv, rovnako vznešená ako v Bentayge a Cullinane, v skutočnosti má bližšie svojím športovým akcentom k Lamborghini Urus či Porsche Cayenne Coupé.

DBX má na dĺžku viac ako päť metrov, rázvor cez... Foto: Aston Martin
Aston Martin DBX - 2020 DBX má na dĺžku viac ako päť metrov, rázvor cez tri metre a až 22-palcové disky kolies. Znížený profil kabíny je aj výsledkom použitia bezrámových okien.

Je to nádherný kus auta, ktoré postavili na úplne novej celohliníkovej platforme. So svojimi športovými súrodencami nemá teda nič spoločné. Investícia by sa však mala vrátiť, keďže DBX má veľké ambície. Ročne chce Aston Martin vyrábať minimálne 4 000 kusov, čo znamená, že produkcia značky stúpne hneď o dve tretiny – približne na 10 000 vozidiel. Na starých linkách by to nešlo, takže pre potreby DBX vybudovala úplne nový výrobný závod v Sant Athan vo Walese. „Slovami nedokážem vyjadriť, aké vzrušujúce a dôležité je DBX pre Aston Martin. A keďže bude pre mnohých zákazníkov prvou skúsenosťou s našou značkou, urobili sme všetko pre to, aby vystihovalo našu DNA,“ povedal Andy Palmer, šéf automobilky.

Zadné svetlá spojené svetelnou lištou sú... Foto: Aston Martin
Aston Martin DBX - 2020 Zadné svetlá spojené svetelnou lištou sú riešené podobne ako pri kupé DB11.

Dĺžkou 5 039, šírkou 1 980 a výškou 1 680 mm zapadá DBX medzi Urus a Bentaygu. Rázvor náprav má veľkorysých 3 060 mm. Prednej časti dominuje typická maska a tiež denné svetlá DLR. Z profilu je jasné, že dôležitú úlohu hrala aerodynamika. Bočné odvetrávacie otvory na blatníkoch odvádzajú vzduch s priestoru motora a bŕzd. Úzke zadné svetlá sú prepojené zakrivenou svetelnou lištou. Čierne výfuky splývajú s lesklou plochou zadného nárazníka, podobne ako kľučky zapustené vo dverách. Okná dostali bezrámovú konštrukciu. Blatníky ukrývajú monumentálne 22-palcové disky kolies. Interiér ponúkne po prvýkrát v histórii automobilky päť miest na sedenie. A, samozrejme, komfort tej najvyššej triedy.

Interiér je plný kože a dreva. Stredová konzola... Foto: Aston Martin
Aston Martin-DBX - 2020 Interiér je plný kože a dreva. Stredová konzola môže byť vyrobená z masívneho orecha. Moderný infotainment má dva veľké displeje.

Do kabíny sa dostali len tie najlepšie materiály – sklo, drevo či koža. Alcantarou sú dokonca čalúnené aj lamely krytu obrovského panoramatického strešného okna, ktoré je súčasťou sériovej výbavy, či slnečné clony. Stredová konzola môže byť vyrobená celá z masívneho orecha vďaka individualizačnému programu Q by Aston Martin. V kontraste s klasickým materiálovým mixom je moderný infotainment. Pred vodičom je virtuálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca. Multimediálne rozhranie integrované priamo do palubnej dosky s uhlopriečkou 10,25-palca je plne kompatibilné so smartfónmi. Pocit útulnosti vytvára oblúk, ktorý prerastá spod čelného skla až do výplní dverí.

Pod kapotou pracuje nemecké srdce – dvakrát... Foto: Aston Martin
Aston Martin DBX - 2020 Pod kapotou pracuje nemecké srdce – dvakrát preplňovaný motor 4,0 V8 od AMG s výkonom 405 kW a krútiacim momentom 700 Nm.

Športové sedadlá sú odvodené z kupé DB11, no majú byť dostatočne komfortné. Do kufra sa zmestí až 632 litrov batožín. O variabilitu sa navyše starajú delené zadné sedadlá v pomere 40 : 20 : 40. A k tomu pridáva Aston Martin rôzne špecializované pakety – napríklad paket pre zvieratá aj s prenosnou sprchou či paket na lyže s vyhrievaným batožinovým priestorom. Automobilka tiež sľubuje mimoriadny akustický komfort, keďže túto oblasť riešila už počas testov v aerodynamickom tuneli. Zato za zvuk motora sa DBX hanbiť iste nebude. I keď jeho srdce nepochádza z Gaydonu. Podobne ako DB11 využíva upravenú techniku AMG – štvorlitrový 8-valec s dvojicou turbodúchadiel, umiestnených medzi hlavami valcov.

Vďaka pohonu oboch náprav a pneumatickému... Foto: Aston Martin
Aston Martin DBX - 2020 Vďaka pohonu oboch náprav a pneumatickému odpruženiu, ktoré dokáže meniť svetlú výšku v rozsahu 95 mm, zvláda DBX terén aj brody hlboké pol metra.

Motor dáva výkon 405 kW pri 6 500 otáčkach za minútu a krútiaci moment 700 Nm v rozmedzí od 2 200 do 5 000 otáčok. Tieto parametre putujú cez 9-stupňovú automatickú prevodovku ku všetkým štyrom kolesám. O rozdelenie hnacieho momentu sa stará aktívny diferenciál a zadný elektronický diferenciál eDiff so zvýšenou svornosťou. Za takýchto okolností šprintuje DBX s pohotovostnou hmotnosťou 2 245 kg, čo je, mimochodom, o 400 menej v porovnaní s Bentaygou, na stovku za 4,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 291 km/h. Novinka teda nie je taká rýchla ako konkurencia od Bentleya či Lamborghini, no je len na začiatku kariéry. Osemvalec AMG ponúka ešte výkonnejšie verzie, ktoré môžu prísť časom.

Tak trochu zo slušnosti spomína Aston Martin aj priemernú spotrebu 14,3 litra benzínu na 100 km. Šetriť palivom bude systém deaktivácie štyroch valcov. Komfort jazdy zabezpečí trojkomorové pneumatické odpruženie. Podvozok dokáže svetlú výšku znížiť o 45 alebo zvýšiť o 50 mm. Vychytávkou zavesenia je systém eARC (Eleectric anti-roll Control systém), ktorý aktívne zabraňuje nakláňaniu karosérie v zákrutách. Je schopný vygenerovať silu až 1 400 Nm. DBX sa tak môže meniť na komfortné alebo športové SUV či na „off-road“, schopný zvládať brody hlboké 500 mm. Prvé kusy revolučnej novinky z Gaydonu dorazia k zákazníkom v druhom štvrťroku 2020. Na úvod sa predstaví limitovaná 500-kusová edícia „1913“. Základná cena má štartovať na 193 500 eurách.
Aston Martin DBX - 2020
Aston Martin DBX - 2020
+15Aston Martin DBX - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Aston Martin #Aston Martin DBX
Články podľa značiek