
Tento rok sa nesie v Ingolstadte v znamení písmen S a RS, jednoducho, najvýkonnejších verzií jednotlivých modelových radov. Začalo sa to trojčatami S6, S6 Avant, S7 Sportback, ako aj „ostrými“ SUV SQ2, SQ5, SQ8. Rodinu následne doplnilo ikonické TTS či vlajková loď S8. To však rozhodne nebol koniec záplavy výkonu. Audi totiž sľúbilo aj príchod štyroch noviniek s logom RS. Po prvej z nich, 600-koňovom rodinnom kombi RS6 Avant, nasleduje čosi celkom mimoriadne. Do rúk sa totiž „tunerom“ z dielne Audi Sport GmbH dostalo Audi Q8. Je to vôbec po prvý raz, čo sa zamerali na SUV. Výsledok je fascinujúci. S prívlastkom RS sa Q8 zmenilo na predátora, ktorý si trúfa na súboj s najrýchlejšími SUV planéty. Prvé dve priečky doteraz okupovali Bentley Bentayga Speed a Lamborghini Urus s maximálkami 306, respektíve 305 km/h.

Lenže s príchodom RS Q8 dostali vážneho súpera. Pod jeho kapotou sa objavuje 8-valcové srdce 4,0 TFSI, ktoré za pomoci dvoch turbodúchadiel generuje výkon 441 kW, teda rovných 600 koní, a krútiaci moment 800 Nm, dostupný v rozmedzí od 2 200 do 4 500 otáčok za minútu. Celé to putuje cez 8-stupňový automat Tiptronic s funkciou Launch Control k obom nápravám. Systém Quattro rozdeľuje hnací moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies, ale na základe okamžitých trakčných podmienok môže prúdiť dopredu maximálne 70 a dozadu až 85 % výkonu. Športový zadný diferenciál tiež dokáže vektorovaním krútiaceho momentu podporovať stabilitu v zákrutách. Nechýba ani Launch Control. A hoci na Bentaygu Speed stráca RS Q8 26 kW a na Urus 37 kW, má atletické SUV-kupé z Ingolstadtu výhodu nižšej hmotnosti a lepšej aerodynamiky.

Na dynamických parametroch to jasne vidieť. Na stovku akceleruje za 3,8 sekundy, len o dve desatinky pomalšie ako Urus, no zato o desatinku rýchlejšie ako 12-valcová Bentayga Speed. Podobne je to v maximálnej rýchlosti, kde RS Q8 bez obmedzovača zvláda 305 km/h, na chlp presne s Urusom, a na britské opulentné SUV stráca symbolický jeden kilometer za hodinu. V tejto kategórii áut nehrá síce spotreba paliva dôležitú rolu, ale Audi sa snažilo šetriť každú kvapku. Napríklad pomocou systému vypínania štyroch valcov pri nízkom zaťažení a tiež 48 V mild-hybridnou technológiou. RS Q8 dokáže vďaka tomu rekuperovať brzdnú energiu, „plachtiť“ v rozmedzí 55 až 160 km/h a motor vypínať už pri poklese rýchlosti pod 22 km/h.

Zážitky za volantom musia byť omračujúce. O to viac, že voliť môžete dva režimy RS, a to priamo z volantu pomocou tlačidiel RS1 a RS2. Celkovo je však k dispozícii až osem módov. Prispôsobuje sa ohlas motora, riadenie všetkých štyroch kolies, činnosť prevodovky aj pneumatického odpruženia, ktoré je súčasťou sérovej výbavy, a zvláda meniť svetlú výšku v rozmedzí až 90 mm. Kolesá môžu mať priemer neuveriteľných 23-palcov a dopriať si môžete aj aktívne stabilizátory, aktívny zadný diferenciál či karbónovo-keramickú brzdovú sústavu s priemerom kotúčov 420, respektíve 370 mm. Štandardne držia RS Q8 na asfalte pneumatiky s profilom 295/40 R22.
Navonok sa RS Q8 líši množstvom hliníkových, karbónových a čiernych prvkov. Mriežku Single frame s matným plástovým výpletom lemujú diódové svetlá RS HD Matrix LED. Rozšírené blatníky zväčšili celkovú šírku o 10 milimetrov vpredu a o päť vzadu. K dispozícii je deväť lakov karosérie vrátane „jedovato“ zeleného. Kabína oplýva záplavou Alcantary na volante, sedadlách a dokonca na ovládači prevodovky. Sedadlám s integrovanými opierkami hláv nechýba vyhrievanie ani ventilovanie. Špecifické je aj ambientné podsvietenie či dekorácie z karbónu a hliníka. O bezpečnosť sa stará až 30 asistenčných systémov. Novinka zamieri k prvým zákazníkom v prvom štvrťroku budúceho roka.
Porovnanie parametrov
Model | Audi RS Q8 | Lamborghini Urus | Bentley Bentayga Speed |
---|---|---|---|
Motory | 4,0 TFSI | 4,0 TSI | 6,0 TSI |
Počet valcov/ventilov | 8/32 | 8/32 | 12/48 |
Výkon (kW) | 441 | 478 | 468 |
Krútiaci moment (Nm) | 800 | 850 | 900 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 305 | 305 | 306 |
0 – 100 km/h (s) | 3,8 | 3,6 | 3,9 |