Toyota sa v roku 2017 vrátila na trate rely. A úspešne. Už rok na to získala majstrovský titul pre výrobcu a vlani titul pre jazdca. Úžitok z toho mali aj priaznivci ostrých hothatchov. Na svet sa totiž dostala 400-kusová homologizačná séria Yarisu GRMN, vybavená kompresorovým 4-valcom s objemom 1,8 litra z Lotusu Elise. To ale Toyote pre budúcnosť zjavne nestačí. V dielňach divízie Gazoo Racing a spoločnosti Tommi Mäkinen Racing, partnerom značky v súťažiach WRC, sa totiž zrodil nový špeciál – GR Yaris. A ten poráža svojho predchodcu po všetkých stránkach. Čosi tak bláznivé sa vo svete áut, určených pre bežné cesty, už dávno neobjavilo.
Pochopiteľne, novinka vychádza z nedávno predstavenej štvrtej generácie Yarisu, ale pravdupovediac, veľa spoločného s ňou nemá. Toto nie je nič na spôsob Peugeotu 208 GT či Pola GTi. Bližšie má skôr k extrému, akým bolo Audi S1 alebo A1 Quattro. A to nepreháňame. Zmeny sú radikálne a dotkli sa prakticky každého komponentu. Vrátane novej platformy GA-B. Z tej ostala len prvá polovica. Vzadu totiž konštruktéri použili zavesenie z väčšej platformy GA-C s väčším rozchodom kolies a dvojitými lichobežníkovými ramenami namiesto obyčajnej nápravy s torznou priečkou.
Zmena umožnila aj ďalšiu vychytávku – implantovať do Yarisu pohon oboch náprav, o ktorom môže bežný Yaris iba snívať. Ani karoséria príliš nepripomína sériový model. Už len tým, že je trojdverová. Aerodynamický tuning jej priniesol zníženie strechy až o 91 mm, aj za pomoci použitia bezrámovej konštrukcie okien dverí, veľký sací otvor v nárazníku, zväčšený strešný spojler, difúzor no najmä rozšírené blatníky, ktoré sú domovom 18-palcových kolies s väčším rozchodom, ktoré by sa do bežnej konštrukcie Yarisu jednoducho nezmestili. Odtučňovacia kúra znamená, že oceľ nahradil na mnohých miestach kompozit a hliník.
Z uhlíkových vlákien je vyrobená predná kapota, strecha aj dvere. Zadné veko zas dalo prednosť hliníku. Dve chrómové koncovky výfukov jasne naznačujú, že ani pod kapotou neostal kameň na kameni. Sídli tu najvýkonnejší sériový 3-valec sveta, silnejší než v BMW i8. Vďaka preplňovaniu veľkým turbodúchadlom single-scrool dáva z objemu 1,6 litra fascinujúcich 192 kW (261 k) a krútiaci moment 360 Nm. Ešte o 36 kW viac a o 15 Nm viac ako v Yarise GRMN. Pri pohotovostnej hmotnosti 1 280 kg to znamená, výkonovú hmotnosť 4,8 kg na kôň. Agregát využíva množstvo prvkov z motoristického športu, ako chladenie piestov viacerými olejovými dýzami či výfukové ventily s veľkým priemerom.
S prenosom výkonu na asfalt nemá GR Yaris najmenšie problémy. Nový ľahký systém pohonu oboch náprav GR-Four používa medzinápravovú spojku a k tomu dva samosvorné diferenciály Torsen. Vodič môže dokonca vyberať z troch módov činnosti. V režime Normal rozdeľuje systém hnací moment v pomere 60:40 v prospech predných kolies, kým v móde Sport putuje až 70 % dozadu, čo umožňuje nádherné výjazdy zo zákrut. A potom je tu okruhový režim Track so spravodlivým rozdelením 50 : 50. Za takýchto okolností a v spojení so 6-stupňovým manuálom, šprintuje tento pôvodne mestský „krpec“ na stovku za mene ako 5,5 sekundy a dosiahne maximálku 230 km/h. V ďalšom rozlete mu bráni obmedzovač.
O skrotenie malej japonskej „šelmičky“ sa stará brzdová sústava s červenými 4-piestikovými strmeňmi a ventilovanými kotúčmi s priemerom 356 mm. Za príplatok obúvajú 18-palcové disky športové pneumatiky Michelin Sport 4S s profilom 225/45. Je jasné, že takýto športový tuning si vyžiada veľký podiel manuálnych prác pri výrobe. Aj preto bude Toyota produkovať GR Yaris v novom závode Motomači, určenom len pre modely divízie GR. Vrátane GR Supry, ktorá sa dostane na trh skôr než GR Yaris. Ten je plánovaný až na druhú polovicu tohto roka. Toyota zatiaľ nespresnila, koľko kusov vznikne. S najväčšou pravdepodobnosťou to bude podobné ako Yarisom GRMN, ktorý obšťastnil 400 zákazníkov. Každý záujemca však bude musieť zaplatiť približne 3,96 milióna jenov, čo je asi 32 000 eur.
Objemy, hmotnosti, rozmery
Dĺžka (mm) | 3 995 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 460 |
Rázvor náprav (mm) | 2 558 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1 530/1 560 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 280 (bez vodiča) |
Rozmer pneumatík | 225/40 R18 |
Technické údaje
Motor | 1,6 Turbo |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 1 618 |
Výkon (kW/ot.) | 192/- |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 360/- |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 (obmedzovač) |
0 – 100 km/h (s) | pod 5,5 |