Genesis GV80: ‘Kórejské GLE‘ je realitou. Kariéru štartuje s dieslom!

Bolo len otázkou času, kedy si Kórejčania trúfnu vstúpiť do sveta prémiových SUV. Teraz to spravili. A vo veľkom štýle. Na trh posiela Genesis krásne GV80. S naftovým 6-valcom pod kapotou, aktívnym podvozkom a ultratichým interiérom by mohol otriasť pozíciami zavedených hráčov. Zatiaľ však len v Kórei a USA.

23.01.2020 12:00
debata (3)
Prvé prémiové kórejské SUV vychádza z... Foto: Genesis
Genesis GV80 - 2020 Prvé prémiové kórejské SUV vychádza z rovnomennej štúdie predstavenej v New Yorku v roku 2017. Prebralo z nej atletický dizajn aj elegantné línie. Typickým prvkom je veľká predná maska s kosoštvorcovým výpletom.

Hyundai vytvoril svoju prémiovú divíziu Genesis len v roku 2015. Za ten čas poslala do sveta tri luxusné sedany G70, G80 a G90. Tie sú jasnými súpermi nemeckých konkurentov. A celkom sa im darilo. Genesis predal v priebehu troch rokov viac ako 200 000 áut. No tento počet by mohol v najbližších rokoch prudko vzrásť. Genesis totiž doteraz nevytiahol tú najsilnejšiu kartu – luxusné SUV. Stalo sa tak až teraz, dva roky od premiéry konceptu GV80 na autosalóne v New Yorku, ktorý bol jasným signálom, že kórejská značka si nedá ujsť príležitosť v najrýchlejšie rastúcom segmente a že hodlá zaútočiť na pozície Mercedesu-Benzu, BMW, Audi, Jaguaru, Lexusu či Infiniti.

Novinka vyzerá naozaj pôsobivo. Rozmery síce Genesis zatiaľ neprezradil, no vyzerá to na priameho súpera pre Mercedes-Benz GLE, Audi Q7 alebo Lexus RX. Dizajn sa rodil v štylistických štúdiách Hyundaiu v Kórei, USA aj v Nemecku pod taktovkou slávneho Luca Donckerwolkeho. Ten sa rozhodol uplatniť aj v prípade prvého SUV rovnaký štylistický jazyk „Athletic Elegance“. Preto na GV80 nájdeme dynamické línie, ale aj elegantnú masku inšpirovanú sedanom G90, svetlá „Quad Lamp“ rozdelené do dvoch pásov či svalnaté oblúky na blatníkoch. Kolesá s priemerom 19 alebo až 22 palcov využívajú diamantový efekt. Prémiový charakter umocňujú proporcie dané platformou s pozdĺžne uloženými motormi a so zadným náhonom. Máme tu teda krátky predný a dlhý zadný previs.

Genesis GV80 stojí na prémiovej platforme s... Foto: Genesis
Genesis GV80 - 2020 Genesis GV80 stojí na prémiovej platforme s pozdĺžne uloženými motormi a prioritným zadným náhonom alebo štvorkolkou. Aj preto tu máme klasické proporcie s krátkym predným a dlhým zadným previsom. Kolesá môžu mať priemer až 22 palcov.

Interiér charakterizuje Genesis ako oázu mobilného pokoja. Dizajnéri stavili na minimalizmus, najkvalitnejšie materiály a redukciu rušivých vplyvov. Na palubnej doske sa objavuje 14,5-palcový displej infotainmentu a virtuálny prístrojový panel. Volant má len dve ramená, prieduchy ventilácie sa skrývajú v úzkych štrbinách. Počet mechanických ovládačov klesol na minimum. Kruhový ovládač prevodovky sa vysúva zo stredovej konzoly, tak ako to bývalo pred časom v Jaguaroch. Všetky povrchy sú obložené mäkkým čalúnením vrátane bočníc stredovej konzoly. V kabíne, ktorá môže ponúknuť až tri rady sedadiel, môže vládnuť doslova relaxačná atmosféra. V Infiniti GV80 má totiž premiéru technológia Road Active Noise Cancellation (RANC).

Kabína vyznáva minimalizmmus. Klasické ovládače... Foto: Genesis
Genesis GV80 - 2020 Kabína vyznáva minimalizmmus. Klasické ovládače nahradili displeje. Napríklad 14,5-palcový infotainment. V kabíne má byť vďaka aktívnemu potláčaniu hluku z priestoru motora a podvozka dokonalé ticho.

Ide o aktívne potláčanie hluku pomocou audiosústavy. Tentoraz však nehovoríme len o hluku motora, ale o redukcii zvukov, ktoré prichádzajú od podvozka. Systém analyzuje hluk a v priebehu 0,002 sekundy vygeneruje signál opačnej fázy. Ďalšou premiérou je aktívne sedadlo vodiča so siedmimi vzduchovými bunkami, ktoré zabezpečujú masáž a relaxáciu počas dlhých jázd. Samozrejmosťou je vyhrievanie a ventilácia, ktorá sa týka aj zadných sedadiel. Klimatizácia čistí a aromatizuje vzduch. Interiér obsahuje 10 airbagov vrátane vzduchového vankúša, ktorý sa pri bočnom náraze rozvinie medzi vodičom a spolujazdcom. Svetovou novinkou je adaptívny tempomat (SCC-ML) s umelou inteligenciou, ktorého reakcie na zrýchlenie či spomalenie vychádzajú z jazdného štýlu vodiča.

V Kóreii odštartuje GV80 kariéru s naftovým... Foto: Genesis
Genesis GV80 - 2020 V Kóreii odštartuje GV80 kariéru s naftovým 6-valcom, ktorý bude cez 8-stupňovú automatickú prevodovku posielať ku kolesám 204 kW a 590 Nm.

Veľkým prekvapením je pohonná jednotka. Na domácom kórejskom trhu totiž GV80 štartuje kariéru s dnes „nenávideným“ dieselovým motorom. A to rovno s trojlitrovým 6-valcom s výkonom 204 kW a krútiacim momentom 590 Nm. Spojený je s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Očakáva sa, že s príchodom na trh v USA doplní motorovú paletu základný benzínový preplňovaný 4-valec 2,5 T (224 kW, 422 Nm) a vrcholový 6-valec 3,5 T (279 kW, 530 Nm). Dynamike a spotrebe pomôže hmotnosť znížená nasadením vysokopenostnej ocele a hliníkových komponentov karosérie, napríklad dverí, kapoty a zadného veka.

Podvozok s plne nezávislým zavesením kolies a aktívnym pružením, bude „vyhladzovať“ asfalt pomocou údajov prednej kamery skenujúcej vozovku. To je ďalšia technológia známa doteraz len z prémiových nemeckých modelov. Novinka zamieri na kórejský trh ešte tento mesiac a do USA pravdepodobne koncom roka. V Európe v súčasnosti síce Genesis zatiaľ nepôsobí, ale čo nie je, môže byť. O tom nás už kórejské duo Hyundai-Kia presvedčilo mnohokrát. GV80, zvlášť s naftovým motorom, by si možno mohlo zmerať sily s prémiovou konkurenciou aj na starom kontinente.
Genesis GV80 - 2020
Genesis GV80 - 2020
+8Genesis GV80 - 2020

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Genesis #Genesis GV80
Články podľa značiek