
Premiéra Toyoty Supra na vlaňajšom autosalóne v Detroite patrila k tým najvýznamnejším v roku. Japonská automobilka ňou totiž oprášila históriu a do ponuky vrátila legendu vyrábanú v rokoch 1979 až 2002. Emócie však časom trochu ochladli a kariéra reinkarnovaného kupé odštartovalo mierne rozpačito. Priaznivcom značky nebolo po chuti, že Supra vznikla na platforme BMW Z4, že s ním má spoločnú nielen techniku, ale aj množstvo mníchovských komponentov v interiéri a že na svojom „tele“ má až príliš veľa falošných otvorov, čo pôsobí akosi trápne. I tak sa podarilo Toyote predať vlani len v Európe 1 150 exemplárov Supry, pričom do predaja zamierila až v júli.

Teraz však Toyota prichádza s novou základnou verziou, ktorá by mohla odbyt dostať do vyšších čísiel. GR Supru s radovým trojlitrovým 6-valcom totiž dopĺňa štvorvalcová novinka s motorom 2,0 Turbo. Preplňovaný agregát, opäť z dielne BMW, používa turbodchadlo TwinScroll, vďaka ktorému ponúka výkon 190 kW a krútiaci moment 400 Nm. To je síce o 60 kW a o 100 Nm menej v porovnaní so 6-valcom, ale Toyota zdôrazňuje, že novinka ťaží z podstatne nižšej hmotnosti. Na váhe ubudlo až 100 kg. Navyše mohla Toyota z dôvodu menších stavebných rozmerov motora, posunúť agregát viac dozadu, čím dosiahla ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50 : 50.

Takže dynamika Supry príliš neutrpela, stále ponúka adrenalínové zrýchlenie. Na stovku šprintuje v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF za 5,2 sekundy, čo je len o 0,9 sekundy dlhšie v porovnaní so 6-valcovou Suprou. Pozoruhodné je, že si zachovala „zlatý pomer“, čo je pomer medzi rázvorom a rozchodom kolies. V prípade všetkých modelov GR Supra je to 1,55. Zmenám prispôsobili konštruktéri aj naladenie podvozka a riadenia. Na trh sa dvojlitrová Supra dostane v úvodnej limitovanej edícii Fuji Speedway v bielej metalíze, s kontrastnými 19-palcovými diskami kolies, červenými krytmi zrkadiel či karbónovými dekoráciami v kabíne a čalúnením Alcantara.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 379 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 854 |
Výška (mm) | 1 292 |
Rázvor náprav (mm) | 2 470 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 594/1 589 |
Objem kufra (l) | 290 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 495 (1 395 – 2,0 Turbo) |
Technické údaje
Motor | 2,0 Turbo | 3,0 Turbo |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 2 998 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 6/24 |
Max. výkon (kW) | 190/5 000 | 250/5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400/1 550 | 500/1 600 |
Prevodovka | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 5,2 | 4,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 (s obmedzovačom) |
Spotreba na 100 km podľa NEDC (l) | 5,9 – 6,3 | cca 7,0 – 7,4 |