Mazda nebola nikdy naklonená hybridom, preplňovaným motorom ani elektromobilom. Samozrejme, výnimky tu sú, ale gro jej ponuky tvoria benzínové atmosférické 4-valce. A najnovšie aj revolučný „diesel na benzín“ – 4-valec 2,0 Skyactiv-X. Technológia spaľovania SPCCI, ktorá za určitých okolností využíva vznietenie zmesi podobné naftovým motorom, sa pravdepodobne čoskoro dočká ďalšieho nasadenia. Milým prekvapením je, že nepôjde o menší, ale väčší motor. Jednoducho, Mazda vyvíja novučičký 6-valec SkyactivX. Vyplýva to z výkresov patentového úradu.
A ešte väčším prekvapením je koncepcia nového motora. Má ísť totiž o radový 6-valec. V dnešných časoch čosi nevídané. To len potvrdzuje predchádzajúce špekulácie o tom, že japonská automobilka chce zamieriť vyššie, a tak ako kedysi so značkou Xedos opäť osloviť klientov prémiovej triedy. Nemusí mať k tomu ďaleko, už dnes majú totiž Mazdy prémiový punc, čomu zodpovedá aj jej cena. K úplnému splynutiu s konkurenciou od Mercedesu-Benz či BMW jej však doteraz chýbal správny motor a správny „lejaut“. To sa ale stane zakrátko minulosťou. To, že ide o radový agregát totiž naznačuje, že bude uložený pozdĺžne a poháňať zadné kolesá.
Čoho sa teda od Mazdy dočkáme? Je možné, že túto koncepciu dostane už ďalšia generácia Mazdy 6. Ešte vzrušujúcejšie je si predstaviť, že by sa nový motor objavil pod kapotou dlho očakávaného vysokovýkonného kupé RX-9. Áno, čítate správne. Nová generácia, inšpirovaná konceptmi Vision RX z roku 2015 a Vision Coupé z roku 2016, by sa tak mohla stať realitou. Bohužiaľ, bez Wankelovho motora, ktorý si dnes nerozumie s emisiami a ani to nevyzerá, že by nad nimi mohol v budúcnosti zvíťaziť. Radový 6-valec s kompresorom a revolučným spaľovaním SPCCI by však mohol byť jeho dôstojným nástupcom.