Giulia, postavená na úplne novej platforme Giorgio so zadným náhonom, mala byť v roku 2016 veľkým reštartom talianskej značky. Nepodarilo sa. Nádherný sedan nedokázal, a stále nedokáže, konkurovať nemeckým súperom. Vlani padli európske predaje na alarmujúcich 10 932 a v USA na 8 740 kusov. To je doslova katastrofa, no Alfa to nevzdáva. V čase 110. výročiaznačky prichádza s fascinujúcou verziou Giulia GTA, pri ktorej sa musia roztriasť kolená každému milovníkovi športových sedanov. Aj tým, ktorí poškuľujú po „emkových“ bavorákoch či produktoch AMG. GTA je odpoveďou na dlho nezodpovedanú otázku veľkého prekvapenia, ktoré sľuboval Turín pre ženevský autosalón.
Špekulovalo sa nad reinkarnáciou superšportu 8C či roadsteru GTV. No nakoniec Alfa vyrukovala s odľahčenou a poriadne „vytunenou“ Giuliou. Spomína ňou na dnes už zaprášené športové úspechy ikonickej Giulie Sprint GTA z roku 1965, ktorá dostala hliníkovú karosériu a 4-valec 1,6 DOHC s výkonom 115 koní (85 kW). Okruhová verzia upravená od Autodelty posielala k zadným kolesám dokonca až 170 koní (125 kW). Netrvalo dlho a Giulia GTA mala na konte tri po sebe idúce víťazstvá v šampionáte „Challenge Europeo Marche“ a v desiatkach národných majstrovstiev. Vavríny z pretekov viedli ku skvelým predajom Giulie so sloganom „Každodenné víťazstvo v každodennom aute.“
Oprášená novinka síce už podobné ambície nemá, ale tep vám zrýchli hneď pri prvom pohľade. Recept nie je ďaleko od toho zo šesťdesiatych rokov. Písmeno „A“ v názve totiž vyjadruje slovo „alleggerita“, teda odľahčená. Radikálna redukčná diéta priniesla Giulii karbónový hnací hriadeľ, kapotu, strechu či predný nárazník. Z ultraľahkých uhlíkových vlákien sú vyrobené aj lemy rozšírených blatníkov. Hliník zas našiel uplatnenie vo výstuhách dverí a v motorovom priestore. Polykarbonátová živica sa používa v rámoch bočných okien a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Cntrálne vyvedený výfukový trakt Akrapovič uprednostnil titán. Výsledkom je úspora 100 kg v porovnaní s doteraz najvýkonnejšou verziou Quadrifoglio Verde (QV).
GTA má na váhe len 1 520 kg a ešte ľahšia je verzia GTAm (modificata), ktorá prišla o zadné sedadlá. Na ich mieste sa ocitol ochranný rám, hasiaci prístroj a držiaky prílb. GTAm môže navyše počítať s karbónovým skeletom predných sedadiel so 6-bodovými pásmi Sabelt. K tomu všetkému pridala Alfa 30 koní navrch. Dôslednou kalibráciou sa tak podarilo vyžmýkať z dvakrát preplňovaného 6-valca s génmi Ferrari a objemom 2,9 litra, magických 540 koní (397 kW). Fascinujúca výkonová hmotnosť len 2,81 kg/k vedie k šprintu na stovku za adrenalínové 3,6 sekundy. Samozrejme, s pomocou trakčnej elektroniky Launch Control.
Túto šelmu krotia karbónovo-keramické brzdy a na ceste ju drží modifikovaný podvozok s novou súpravou pružín, tlmičov a rozšíreným rozchodom až o 50 mm. GTAm dostalo navyše 20-palcové disky s centrálnou maticou. O dostatočný prítlak sa stará prepracovaná aerodynamika, v ktorej má prsty tím Sauber F1. GTA ťaží z aktívneho predného spojlera, rozšírených prahov či zadných difúzorov. A „emko“ pridáva neprehliadnuteľné zadné krídlo. Ako inak, karbónové. Z interiéru priam sála okruhový duch, hoci obe verzie sú homologizované pre bežné cesty. Sedadlá pokrýva Alcantara, prítomná aj na palubovke či stĺpikoch. GTAm ňou vystlalo tiež miesto odstránených zadných sedadiel. Nechýbajú karbónové obklady či kožený volant s červeným prešívaním a štartovacím tlačidlom.
Alfa Romeo vyrobí zo svojich dvojičiek len limitovaných 500 kusov. Každý s plaketou poradového čísla. Jeden zákazník si môže objednať len jediné vozidlo, pričom celý proces od objednávky až po dodávku kontroluje produktový špecialista – aby sa vozidlá nedostali k priekupníkom. Zákazník navyše „vyfasuje“ s GTA a GTAm prilbu Bell, rukavice, oblek a obuv od Alpinestras a tiež ochrannú plachtu. Všetko s motívom GTA. A Alfa Romeo tiež poskytne jazdecký kurz prostredníctvom svojej Alfa Romeo Driving Academy. O cene talianska automobilka zatiaľ diskrétne mlčí.