Nesmrteľná „Niva“, dnes už Lada 4×4, má stále svoju klientelu. Je lacná a ako málo áut súčasnosti spĺňa kritériá off-roadu. Hoci so samonosnou karosériou. Napriek tomu, že na autosalóne v Moskve sme už pred dvoma rokmi videli koncept novej „Nivy“, originál sa do dôchodku stále nechystá. Nástupca príde najskôr v roku 2022. Naopak, tento rok absolvovala „Niva“ ďalší z mnohých faceliftov, ktorý jej priniesol nielen zopár retuší inšpirovaných verziou Urban, ale najmä novú palubnú dosku, komfortnejšie sedadlá, lepšiu izoláciu kabíny, štyri airbagy či nové uchytenie motora.
Okrem verzií, ktoré dobre poznáme, ponúka Lada prostredníctvom svojej divízie VIS-Avto aj niektoré špeciály. Napríklad Bronto Marsh 21214, čo je Lada 4×4 na obrovských kolesách s nízkotlakými pneumatikami pre jazdu na piesku, v bahne alebo v močiaroch. A tiež pikap VIS-23461. Až teraz však VIS-Auto prepojilo technické riešenia oboch špeciálov, takže vzniklo zatiaľ bezmenné močiarne monštrum s korbou. Pikap používa nízkotlaké plášte 49×23, 5×21LT (1220×570–533), ktoré si vyžiadali zväčšenie otvorov v blatníkoch a navarenie nových, keďže kolesá sú v podstate mimo pôvodnej karosérie.
Upravené bolo predné aj zadné zavesenie s portálovými nápravami, vpredu s pružinami, vzadu s listovými perami, čo znamená obrovskú svetlosť podvozka. Asi prekvapí, že napriek nárastu rozmerov a hmotnosti nepribudol pod prednou kapotou ani jeden kôň. Mohutný pikap poháňa atmosférický benzínový 4-valec 1,7i so skromným výkonom 83 koní (61 kW), spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Silu v náročnom teréne tak močiarne monštrum získava vďaka redukčnému prevodu a kratším koncovým prevodom. A potom sú tu uzávierky diferenciálov z Bronta Marsh.
Dynamické parametre Lada nezverejnila. O maximálnu rýchlosť ani akceleráciu z 0 na 100 km/h tu totiž nejde. Podstatné je, že novinka si poradí aj s tým najnáročnejším terénom a k tomu dokáže odviezť päť cestujúcich a náklad na korbe. Motor aj s prevodovkou museli byť zasunuté hlbšie do kabíny, takže v interiéri možno očakávať mohutný stredový tunel. Inak ale kabína ťaží zo všetkých inovácií „Nivy“ po facelifte, vrátane spomínaných komfortných sedadiel či novej klimatizácie. Cenu zatiaľ VIS-Avto nezverejnil. Nás to ale mrzieť nemusí, zákazníkov si bude totiž močiarny pikap hľadať výlučne na domácom ruskom trhu.