Hyundai predstavuje revolučný ‘manuál‘. Spojka je minulosťou

20.07.2020 12:00

Len nedávno ukázal Hyundai vo vynovených modeloch i30 a i20 manuálnu prevodovku iMT s elektronicky ovládanou spojkou. V prípade SUV Venue však pôjde ešte ďalej. Manuál mu zostane, no z podlahy celkom zmizne tretí pedál.

Ďalší vývojový stupeň manuálnej prevodovky iMT...
Ďalší vývojový stupeň manuálnej prevodovky iMT odstráni z podlahy spojkový pedál. Ovládanie tak bude ešte jednoduchšie. Autor: Hyundai

Kórejčania tlačia na inovácie. Naposledy predstavili v novej generácii Hyundaiu i20 a v modernizovanom i30 mild-hybridné motorizácie spojené s takzvanou inteligentnou manuálnou prevodovkou iMT (Intelligent Manual Transmission). Jej podstatou je elektronicky ovládaná spojka. Vodič má síce k dispozícii spojkový pedál, ten však už nie so spojkou spojený mechanickou cestou. O jej rozpájanie a spájanie sa stará hydraulika. Je to dôležité, pretože takéto riešenie uľahčuje rozbeh, eliminuje chyby pri nesprávnom zaradení prevodového stupňa, ale čo je najdôležitejšie, elektronická spojka si lepšie rozumie s asistenčnými systémami a najmä technológiami na úsporu paliva.

Spojka tak napríklad umožňuje plachtenie vozidla, keď je to výhodné z hľadiska ekonomiky prevádzky aj v situácii, ak vodič nezaradil neutrál alebo nevytlačil spojkový pedál. Ako sa však ukazuje, tam sa Hyundai nezastavil. Prichádza s ďalším logickým krokom. V SUV Venue, ktoré zatiaľ v Európe nie je k dispozícii, nasadí v kombinácii s 3-valcom 1,0 T-GDI prevodovku iMT, ktorú úplne zbaví spojkového pedála. Vodič bude naďalej radiť mechanicky radiacou pákou na podlahe. Napriek tomu sa spojka rozpojí automaticky, hneď ako sa vodič rozhodne pre zmenu prevodového stupňa. Postarajú sa o to senzory.

„Dvojpedálový“ manuál tak bude komfortom čiastočne pripomínať automatické prevodovky s tým rozdielom, že samotná prevodovka nebude môcť meniť rýchlosti samočinne. Vždy bude potrebovať asistenciu vodiča. Niet pochýb o tom, že i keď táto verzia prevodovky začne kariéru v Indii, neskôr sa objaví aj v ďalších modeloch Hyundaiu a sesterskej Kie. A tiež na ďalších trhoch. Vývoj iste nebol lacný, a tak sa budú musieť náklady „rozpustiť“ v predaji čo najväčšieho počtu vozidiel. Pravda však je, že táto technológia nie je celkom nová.

Možno si ešte spomeniete na VW Golf tretej generácie s prívlastkom Ecomatic z roku 1994, ktorý používal presne toto riešenie a dokonca štart-stop systém. A ešte oveľa skôr, v roku 1965 prišiel na svet Trabant 601 Hycomat. Mal síce spojkový pedál, ale používať ste ho nemuseli. O ovládanie spojky sa staralo hydraulické čerpadlo. Jawa zas používala odstredivú spojku pri svojich motocykloch už v šesťdesiatych rokoch.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#spojka #prevodovka #Hyundai Venue #Hyundai
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek